[AR] Koetsiersbewijs voor tweespan..is dat nodig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

littlemouse

Koetsiersbewijs voor tweespan..is dat nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 15:33

Ik heb mijn koetsierbewijs voor enkelspan (op de veluwe is het verplicht deze te hebben), maar ik rij nu ook al 2 jaar met een tweespan shetlanders.

Tijdens de cursus voor het koetsiersbewijs kwam er ook naar voren dat je ook een koetsiersbewijs kunt halen voor 2-span of 4-span?
Ben je verplicht ook een 2-span koetsiersbewijs te hebben als je met tweespan ment?
En zo nee, wat is de meerwaarde van een 2-span koetsiersbewijs?
Ik heb namelijk wel wekelijks les met mijn tweespan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:34

Ik denk dat de meerwaarde van het halen van je 2-span is, dat je het weet hoe je het noet optuigen, mennen etc. Maar zoals ik dat al lees, heb jij dat niet meer nodig.

Denk dat in jouw geval het alleen meerwaarde heeft voor de SRR

Vickelientje

Re: Koetsiersbewijs voor tweespan..is dat nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:39

Op een déél van de Veluwe is het verplicht...bij ons nl niet

Maar ik denk wel, dat als het verplicht is in het gebied waar jij rijdt...je voor 2-span dan apart een bewijs moet halen...denk ik...
Bel anders even met de SRR...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:40

Verzekeringstechnisch is het van belang.
Je wa. verzekering kan vragen of je wel bevoegd bent om met 2 span of langspan te rijden in geval van een aanrijding end.

je mag ook niet met je b rijbewijs een vrachtwagen besturen zeg maar.

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:42

Ik doe nu op dit moment mijn menbewijs enkelspan. En je kunt idd nog examen doen voor het tweespan. Dan staat er op je mendiploma ook tweespan.
Verder weet ik niet hoe het zit met verplichting als je naar buiten gaat.
Weten die mensen die jou les geven dat dan niet?
Ik ga woendsdag met iemand van de mencursus mee en die gaat straks voor het tweespan, misschien weet die er meer van.
Ik wil het wel voor je vragen, dan hoor je het donderdag.
En als hij niet weet, ik heb zaterdag weer mencursus en wil anders ook wel aan de instructeur vragen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:29

stalechwel schreef:
Verzekeringstechnisch is het van belang.
Je wa. verzekering kan vragen of je wel bevoegd bent om met 2 span of langspan te rijden in geval van een aanrijding end.

je mag ook niet met je b rijbewijs een vrachtwagen besturen zeg maar.

Maar het koetsiersbewijs is (nog) niet verplicht in NL dus je eigen WA zal moeten uitkeren in geval je bij een ongeval betrokken raakt. Als je een koetsiersbewijs hebt zullen de maatschappijen (eigen WA en verzekering van het koetsiersbewijs) samen moeten uitvechten wie er moet uitkeren.

De verzekering die bij het koetsiersbewijs in zit is dus eigenlijk onzinnig aangezien alle Nederlanders een verplichte WA verzekering hebben.

littlemouse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 18:49

Ik heb het mijn instructeur wel gevraagd, maar hij wist niet of dit verplicht was. Dus als je het wil vragen..graag.

Toch wel fijn om te weten of ik zo mag rijden of niet. Ik heb boswachters er nog nooit over gehoord als je ze tegen komt, maar ik zou het toch wel graag zeker weten.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 02:31

Ik rij ook met een tweespan maar heb enkel mijn enkelspan bewijs.Op de veluwe heb ik de trailroutes wel gereden waar het bewijs verplicht is.Daar zijn ook de gele kentekenplaatjes verplicht. Die had ik dan ook wel op de kar. Ik ben een keer gecontroleerd maar alleen op het hebben van de plaatjes en niet op welk bewijs daarbij hoorde. Het is niet verzekerd met het tweespan als je alleen met enkelspan bewijs rij. Ik heb vorig jaar een ongeluk gehad met het tweespan en heb bij de correspondentie met het koetsiersbewijs aangegeven dat ik met een enkelspan reed.

(fout, ik weet het. Ik had trouwens niks aan hun)

littlemouse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 12:56

Dus om verzekerd te zijn met tweespan moet je wel een tweespan koetsiersbewijs hebben?

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:00

Nou, zoals al gezegd, die verzekering van het koetsiersbewijs stelt niks voor hoor, in principe ben je via je eigen wa-verzekering verzekerd.

littlemouse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:29

Ik heb er (gelukkig) nog nooit mee te maken gehad. Dus ik heb er eigenlijk ook helemaal geen ervaring mee hoe dat werkt. In de eerste instantie valt alles dus gewoon onder je WA-verzekering. Maar wanneer valt het onder de verzekering van het koetsiersbewijs dan?

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:48

Ik heb het gevraagd aan die man maar die wist het niet.
Ik heb vrijdag de cursus weer en ik wil het dan wel voor je vragen.
Dan hoor je het zaterdag denk ik.
Of weet je het inmiddels al?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:18

De verplichting tot het hebben van een ruiter- of koetsiersbewijs op (delen van) de Veluwe is vervallen.
Als je een eigen WA verzekering hebt, is er niets aan de hand. Geen enkele WA verzekering stelt het hebben van een koetsiersbewijs verplicht (net zo min als dat ze het verplicht stellen dat je je 'gehoorzame huishond' deel 1 of 2 hebt voor je hond).

Een WA verzekering keert altijd uit, als jouw huisdier (of kind) iets gesloopt heeft. Of jouw opvoeding nou tekort geschoten heeft of niet.

De WA verzekering die gekoppeld is aan het ruiter-/koetsiersbewijs is een onding. Het enige resultaat ervan is dat 2 maatschappijen gaan vechten over wie er nou uitkeert, bij schade.

Kortom, als je een eigen WA verzekering hebt (niet die van het koetsiersbewijs, dus), is er niets aan de hand.

littlemouse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 12:22

Oke, dank je voor de uitleg

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:48

ik heb mn enkelspan en tweespan, allebij voor mij eigenlijk geen meerwaarde omdat ik alle stof die behandeld is tijdens de cursussen al kon.
wel is het voor het bedrijf waar ik momenteel werk/stage loop verzekering technisch van belang dat ik ze heb als ik met mensen op pad ga.
mn langspan ga ik dit jaar doen, omdat ik het zelf leuk vind om te doen.

maar zoals iedereen altijd al zegt, voor mensen die net met mennen beginnen is het een mooie cursus.
ik denk dat het ook wel goed is voor je zelfvertrouwen in het verkeer, als je erg onzeker bent.
ikzelf ben dat totaal niet, ik ben eerder te slordig

maar nu de srr en het cbr gaan samenwerken (waarschijnlijk) zal er wel het een en ander veranderen. al weet ik niet of dit allemaal positief bekeken moet worden.