paard trekt niet naar je toe (angstig)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mariz

paard trekt niet naar je toe (angstig)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 11:56

hey,
sinds kort rijd ik een paard bij voor iemand, die hem pas een paar weken heeft en er nog een beetje schrik van heeft.
zal het zo goed mogelijk proberen uit teleggen.
haar paard is 2 maanden geleden overleden en om de pijn teverzachten heeft ze een nieuwe aangeschaft, ze heeft gereageerd op een advertentie en is het paard wezen bezichtigen, nou was niets mis mee ze kon er vanalles meedoen en dit was hem.
paard opgehaald enz..
toen ze hem de eerste dagen in stal wou pakken draaide hij zich continu om en deed erg moeilijk, toen ze erop stapte was het net een vaadje buskruid, en het paard gedraagde zich totaal niet zoals bij de handelstal.
het paard is ook bedoeld voor haar dochter, maar zoals hij deed durfde ze erzelf en haar dochter niet op tezetten.
zodoende had ik aangeboden om er tijdelijk op terijden, dus toen ik er voor het eerst opstapte (er van uitgaande dat ie zo exploderen) deed ie niets en eigenlijk nog steeds niet. alleen als ik me hand naast het zadel leg dan denkt hij dat hij een mep voor ze hoofd krijgt, en als je met een zweepje rijd en je pakt hem over dan is hij ook bang, dus ik weet zeker dat hij flink op ze sodemieter heeft gehad bij ze vorige eigenaar, of mischien bij de handelstal.
paard is altijd recreatief gereden volgens de handelstal, dus dresuurmatig moet er nog het een en ander aan gesleuteld worden, maar waar ik heen wil, is dat hij zo angstig kan reageren zoals in stal hij draaid zich om, logisch hij staat de hele dag naar de muur testaren jij staat plots voor de stal en verwacht dat ie ze neus meteen in je halster steekt, dus als je rustig laat weten dat je er ben komt dat wel goed, met rijden ook, gewoon alles vanuit rust en vertrouwen opbouwen, maar het probleem is het losgooien...
hij let wel op je maar trekt totaal niet naar je toe.
ik heb zoiets nog niet meegemaakt, normaal als je jezelf klein maakt schouders wat laat hangen en je kijkt naar de grond of je loopt weg dan draaid het paard naar je toe en wil ook naar je toe komen, deze totaal niet hij draaid juist van je weg hij wil geen contact lijkt het wel, gister had ik met me oliebollen hoofd het halster afgedaan in de padock nou ik kreeg hem niet tepakken. zodra ik rustig me hand uitstak deed hij ze hoofd angstig omhoog en draaide weg, hij vertrouwde het echt niet.
dus heb ik hem rustig ingesloten met een longeerlijn en toen kreeg ik het halster om, maar menn hij stond als een gespannen veer tetrillen.. had het ook nog geprobeerd met brokjes in een emmer maar zodra ik hem wou aanraken was hij weg, de gedachte deed ze lichaam al trillen.
dus nu is mijn vraag hoe krijg je zijn aandacht dat hij ziet dat het goed is, dat we hem geen pijn zullen doen, dat hij graag naar je toekomt.
ik heb zoiets nog nooit meegemaakt ik werk met jonge paarden maar dit paard heeft een verleden dat is wel duidelijk.

x_kellyann_x

Re: paard trekt niet naar je toe (angstig)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:02

Ik zou het egt niet weten. Ik denk dat je er een speciaalist bij meot halen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:12

Eerst een paar vragen ter beeldvorming:

Hoe lang (hoeveel weken precies) is het paard daar nu?
Wat zijn z'n leefomstandigheden?
Wat krijgt ie aan voer?
Wat is de leeftijd van het paard?
Wat is er tot nu toe met hem gedaan?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:24

Ik krijg zo het idee dat er het een en ander met hem gebeurd is en dat hij het vertrouwen in de mens is kwijt geraakt.

Als ik jou was zou ik beginnen met kleine oefeningetjes om hem weer vertrouwt te maken met mensen en hem te laten weten dat hij geweldig is.
Vraag hele kleine simpele dingetjes aan hem die hij eigelijk niet fout kan doen, zoals een stapje naar jou toe te doen, een stapje naar voren, een stapje van je af... hele simpele dingen. Iedere keer als hij een oefeningetje goed doet prijs je hem de hemel in, met lieve woordjes, kriebels op z'n voorhoofd en bij z'n schoft.
Zo zou hij in gaan zien dat als hij iets voor jou doet dat hij dan helemaal geweldig is. En zo krijgt hij weer vertrouwen in de mens en in zichzelf.
Paarden zijn net kinderen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 00:25

Als er niets aan de hand was bij de handelsstal, kan het ook dat hij daar rustig is gespoten.
Ik zou persoonlijk beginnen met grondwerk, stapje voor stapje vertrouwen opbouwen. Denk er ook om dat een paard je mimiek kan lezen, kijk blij en vrolijk als je bij hem bent. Beweeg in slow-motion, zodat hij niet abrupt kan schrikken van een plotselingen beweging.

Overigens zegt Pat Parelli, dat als je een probleem in het zadel tegenkomt, je terug moet naar de basis, en het rijden even op een klein pitje moet zetten. Ik zou dus grondwerk doen.
En net zoals wij moeten wennen aan een nieuwe omgeving, een nieuwe werkplek, of een ander huis, zal dat paard ook moeten wennen.

Als je rustig blijft en vertrouwen uitstraalt, komt het allemaal wel goed. Maar blijf er voorlopig even naast staan, en beperk je tot grondwerk.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 11:47

Jovarna schreef:
Eerst een paar vragen ter beeldvorming:

Hoe lang (hoeveel weken precies) is het paard daar nu?
Wat zijn z'n leefomstandigheden?
Wat krijgt ie aan voer?
Wat is de leeftijd van het paard?
Wat is er tot nu toe met hem gedaan?

4 weken nu
staat de hele dag op stal, word meerdere keren per dag gevoerd (word goed verdeeld)
gewoon brokjes en hooi en wat appels en wortels na het beweging geven
8 jaar
recreatief gereden (volgens de handelstal)

bedankt voor de racties, denk dat grondwerk voor dit paard zeker goed is.
gister was hij erg braaf, heb nu al een paar keer een vriendin meegenomen en ze mee laten helpen met borstellen dat pakt hij goed op, hij begint al gauwer de situatie tevertrouwen.

Cassidy- dat zei de eigenaresse dus ook al over dat inspuiten, want het is wel bizar dat hij daar zo rustig was.
maar goed zeker weten doe je het nooit.
ergens hoop ik van niet en dat hij gewoon goed van slag is geraakt door de verhuizing.
alleen het losgooien nog... hij mag wel meer vertrouwen inzichzelf krijgen.
hij is zo onzeker..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:48

Toch iets heel anders, maar misschien zou je een dierentolk met hem kunnen laten praten, misschien dat je er dan achter komt waarom hij zo bang is, en wat je er eventueel aan kunt doen en daar rekening mee kunt houden. Verder lijkt me grondwerk een heel goed plan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:00

Ik ben het eens met grondwerk.
Maar daarnaast vind ik het belangrijk dat dit paard uit z'n stal wordt gehaald en lekker naar buiten kan.

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:57

ik denk dat het gewoon vertrouwen/angst is, ga niet gelijk de eerste weken hem naar binnen vragen, dat vraagt volgens mij veels te veel energie, lekker poetsen en elkaar leren kennen is veel makkelijker dan het naar je toe vragen, wacht tot het paard ook meer contact met jou wil maken.
verder heel veel succes