het 3e spel van de 7?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carola1

het 3e spel van de 7?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 23:44

ik ben nu een paar weken bezig met parelli en de dvd's en de pocketguides zijn erg duidelijk.

ik ben nu bij de 3e game aangekomen, maar ik snap iets niet:

in de pocketguide staat dat je met je stick ritmisch tegen de leadrope moet slaan om je paard naar achter te drijven.
nou heb ik de dvd nogmaals bekeken en daar doet linda parelli het anders, nl:
ze doet haar handen omhoog en maakt ritmische bewegingen terwijl ze op het paard af loopt, net zolang totdat het paard naar achteren loopt.
en een stukje verderop op de dvd staat een stuk waarin pat parelli de eerste 3 games laat zien en die doet het ook weer anders, nl:
hij wiebeld met de leadrope en slaat daarbij met de stick ritmisch op de grond.
dus in de pocketguide staat een andere beschrijving dan op de dvd.

hoe doen jullie dat?
en welke oefening is nu de juiste?

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 06:30

Spel drie is de driving game: het belangrijkste is daarbij volgens mij dat het paard op suggestie achterwaarts gaat. In het begin kun je met de stick over de leadrope 'kammen' of de stick als een blindegeleidestok (en een erg lompe blinde ) gebruiken. Dat is in de aanleerfase, later moet een beweging in de lucht voldoende zijn.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:42

Ik heb de stick niet gebruikt. Ik slinger de leadrope heen en weer. Heel zachtjes, geen reactie.
OP een gegeven moment sloeg de haak nog net niet tegen zijn hoofd en toen kwma pas de eerste reactie, fase 4 dus. Nu kan ik de lijn als een slang heen en weer schudden om hem naar achteren te laten lopen. Fase 2 denk ik.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:15

Wat jij beschrijft Antheman is het begin van de yo-yo game. Die gaat gemakkelijk als de driving er goed in zit. Maar zo te lezen zit de oefening er nu aardig in.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:03

PeruaansePas schreef:
Wat jij beschrijft Antheman is het begin van de yo-yo game. Die gaat gemakkelijk als de driving er goed in zit. Maar zo te lezen zit de oefening er nu aardig in.

die bedoelde ik idd.
Was erg moe gisteren

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 22:35

bedankt voor jullie antwoorden.
dus als ik het goed begrijp maakt het eigenlijk niet echt uit elke manier je gebruikt.
het makkelijkste is dan waarschijnlijk idd het begin van de yo-yo game te gebruiken.
ik ga het uitproberen.

bedankt

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 16:06

nou, vandaag dus de driving game gedaan (geprobeerd).
en het ging eigenlijk best goed, alleen ze is zo slim dat als ik haar achterhand wil laten wijken (ik weet even niet hoe ik het anders moet noemen) dan draait ze soms snel om en kijkt me heel vuil aan.
ze blijft dan ook zo mee draaien dat ik niet meer bij haar achterhand (of naast haar) kan komen.
ze gaat dus gewoon recht voor me staan.

iemand een idee hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen en hoe ik het kan oplossen als ze het toch weer doet?

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:32

carola1 schreef:
bedankt voor jullie antwoorden.
dus als ik het goed begrijp maakt het eigenlijk niet echt uit elke manier je gebruikt.
het makkelijkste is dan waarschijnlijk idd het begin van de yo-yo game te gebruiken.
ik ga het uitproberen.

bedankt

Nee, de yo-yo gaat het gemakkelijkste als de driving game er goed inzit. Dat staat ook bij 'troubleshooting' als je kijkt naar wat er fout kan gaan bij de yo-yo (de 'pitfalls'). Zie pakket level 1.
Als het paard slecht achterwaarts gaat heb je bij de driving game het achterwaarts niet genoeg geoefend. Dan krijg je bij de yo-yo dat het paard slecht, scheef of helemaal niet achteruit wil. En met de sluiting tegen zijn hoofd slaan is niet een prettige manier om het aan te leren als het ook gemakkelijker kan. (Want Antheman, jij vond dat vast heel onprettig voor je paard toen je
bijna

tot zover moest gaan, nietwaar? Bij de eerste pony met wie ik Parelli deed, heb ik dat ook zo gedaan. Nu leer ik eerst de driving game beter en dat vind ik zoveel fijner. Ik ben inmiddels zeven paarden verder ) Het is een kwestie van de leerstof in 'hapklare', gemakkelijk te begrijpen stapjes aan te bieden aan je paard.

carola1 schreef:
nou, vandaag dus de driving game gedaan (geprobeerd).
en het ging eigenlijk best goed, alleen ze is zo slim dat als ik haar achterhand wil laten wijken (ik weet even niet hoe ik het anders moet noemen) dan draait ze soms snel om en kijkt me heel vuil aan.
ze blijft dan ook zo mee draaien dat ik niet meer bij haar achterhand (of naast haar) kan komen.
ze gaat dus gewoon recht voor me staan.

iemand een idee hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen en hoe ik het kan oplossen als ze het toch weer doet?

Het is juist goed als je paard sneller dan jij draait en je 'two eyes' krijgt (dus met twee ogen naar jou kijkt). Dat is ook de bedoeling. Zo te horen heb jij geen video's van Parelli gezien. Zijn paarden doen dat ook. Je wilt juist dat je ten alle tijden de achterhand genoeg kunt wegdrijven. Als het paard met zijn hoofd naar jou toe staat, kun je hem juist veilig wegsturen.

Ze luistert gewoon heel goed en heeft de game door. Als ze dan weer voor je staat kun je de voorhand wegdrijven en weer de achterkant, of gelijk van de andere kant de achterhand wegdrijven. Als je paard nl zo goed reageert op de driving, kun je straks gemakkelijk de sideways doen: je hoeft enkel naar naar achterhand toe te buigen (schijnbeweging) en snel genoeg af te wisselen.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 22:54

bedankt voor je antwoord.
ik heb de dvd's wel, maar ik heb nog niet verder gekeken dan dat ik eigenlijk bezig ben.
ik heb dus de eerste 3 spellen doorgelezen en daar de bijbehorende dvd's gekeken.

ik dacht al dat ik het fout deed.
is het misschien verstandig om eerst alle dvd's te kijken voordat ik verder ga?
ik moet zeggen, ik heb niet de indruk dat ze het leuk vindt (zoals de meeste hier beschrijven)

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:29

Het wordt ook meestal leuker voor het paard als de mens de lichaamsbeheersing van het Parelliën onder de knie heeft. Als je net begint ben je nog heel erg bezig met jezelf; wat je doet, hoe je beweegt en wat het volgende is dat je gaat doen. Het paard staat intussen een beetje te niksen en af te wachten wat jij weer gaat doen (Oja dat alweer?) Na een tijdje gaan die dingen vanzelf en kun je je meer op het paard richten en hem de uitdaging geven die hij nodig heeft. Dan wordt het veel leuker, ook voor jezelf.

carola1

Re: het 3e spel van de 7?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 00:07

ja, ik hoop het.
ik kan het nu geen spelen (voor het paard dan he) noemen.
maar, misschien snap ik het zelf allemaal nog niet (eerlijk gezegt zie ik het nut er nog steeds niet van in )
ik had er waarschijnlijk toch meer van verwacht en waarschijnlijk wil ik te veel, te snel.
ik ga maar weer snel terug de boeken en dvd's in.
(en misschien is een keer hulp wel handig)

bedankt voor je antwoord

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:32

Het begin is echt het moeilijkste. Ik vond het ook saai in het begin, maar met level 1 ben je de letters van het (paarden)alfabet aan het leren, daarna maak je woorden (level 2) en dan zinnen (level 3) en dan verhalen, enz.

Weet je wanneer het leuk wordt? Als je paard je vraag niet begrijpt en 'het verkeerde antwoord' geeft en je in je hoofd een Parellizinnetje hoort zoals 'take the time it takes, then it takes less time' of als iets heel goed gaat dat je dan het zinnetje hoort 'prior and proper preperation prevents poor performance' of als je paard even niet gaat 'ask, tell, promiss'.

Het lijkt in het begin misschien overbodig om allerlei rijtjes uit je hoofd te leren (zoals hair, skin, muscle, bone) maar het helpt heel goed om te focussen en op het juiste moment de juiste actie te doen. Ik zie het zelf als een nieuwe dans aanleren: in het begin leer je er elke keer een stapje of een halve draai bij en je weet nog niet hoe goed het voelt om samen met je partner harmonieus en in een heerlijk ritme over de dansvloer te zwieren. Pas als je eenmaal gedansd hebt wil je nog beter worden en meer leren. Maar in het gebin lijkt het allemaal maar saai en lijken sommige oefeningen misschien zelfs overbodig of onnodig. Maar het Parelli programma zit echt zo goed in elkaar en is zo goed opgebouwd dat als je het 'gewoon' (en dat is dus het moeilijke!) volgt, je erg veel kan bereiken met je paard.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:36

Inderdaad is hulp zoeken handig. Ik heb in de tijd dat ik begon heel veel hulp gehad van een ervaren Parelliër en dat maakte dat ik snel vorderingen maakte en direct dingen goed aanleerde. Daarna ben ik zelf ook mensen gaan helpen die net begonnen.

Dus zoek een paar mensen of een leuk groepje om regelmatig mee te oefenen. Oja je vorderingen op video opnemen helpt ook heel erg goed.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 22:40

ja, ik ben op het moment op zoek naar iemand die me op weg kan helpen.
dus dat komt hopelijk wel goed.
in elk geval bedankt voor je antwoorden, ik ga mijn best doen.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:34

Er is ook een NH forum waar veel Parreliërs zitten. Daar kun je vast wel een gelijkgestemde ziel vinden die samen met jou wil oefenen.
http://137.224.239.40/nh/forum/

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 22:36

ja, bedankt, daar had ik me ook al aangemeld.