[AR] Afstellen evenwicht 2wieler; zweven of druk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vickelientje

Afstellen evenwicht 2wieler; zweven of druk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 18:49

Ik lees verschillende dingen over het juist afgesteld zijn van een 2wieler.
Nou had ik vandaag last van het klapperen van de bomen in de lichtogen. Ik vraag me nu af of ik het bankje naar voren moet verstellen voor meer druk op de schoft...of dat ik het juist naar achter moet verstellen, zodat de bomen in de lichtogen 'zweven'.
Ik vraag me ook af of ze kunnen zweven in mijn lichtogen, want het is shetlandermaat, dus vrij kleine ruimte...
Graag de mening/ adviezen van menners met een verstelbare 2wieler...

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:13

Ik laat hem altijd ietsje drukken zodat hij net niet klappert. Doe je dat niet en ga je een keer wat tegen de rugleuning zitten trek je je pony wat omhoog, dan is iets gewicht op de rug imo fijner dan dan dat je opgetilt word .

Dus niet vol op de rug, maar net zo dat hij net niet klapperd.

Albert

Re: Afstellen evenwicht 2wieler; zweven of druk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:41

Een tweewieler rijdt het best als je op een vlakke weg in draf zweeft in de lichtogen.
Om het in evenwicht blijven te verbeteren kun je zorgen dat het paard de kar aan de as trekt.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 20:55

dat bedoel ik, haha...die 2 meningen

Ik zou zo 123 niet weten hoe ik de pony de kar moet laten trekken aan de as...dus dat laat ik even achterwege.
We hebben het bankje wat naar achter versteld en hopelijk heb ik morgen een hulpje, zodat ik het uit kan proberen. Kben benieuwd...

Als er nog meer ervaringen zijn...?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:09

Door het knuppeltje als een schommel op te hangen aan een riem en twee kettingen in een V-vorm in de richting van de wielen aan de as te monteren.
Zo richt je de trekkracht van het paard direct op de as en heeft het trekken geen, of in ieder geval minder, invloed op het evenwicht van de kar.
Ik heb geen foto bij de hand, maar de meeste klassieke tweewielers zijn zo gemaakt.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 18:15

Dankjewel voor je uitleg Albert kzal er es op letten als ik een klassieke 2wieler tegenkom.

Vandaag heb ik het geprobeerd met het bankje wat naar achter. Ik moet zeggen dat het heerlijk zat het zweefde idd...mss kan het nog iets meer door de lichtogen de vlg keer 1 gaatje hoger te doen...tblijft even testen.
Maar het zat al een stuk beter

Vraag ik me alleen nog af in hoeverre ze er last van heeft als het wagentje soms iets te ver omhoog kiept...?
En moet de buitensingel vrij strak? Of juist niet...? Ben nl gewone 4wieler gewend en dan is het los/vast zeg maar...is dat bij 2wieler ook zo?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:57

De buitensingel moet uiteraard niet strak zitten, mag een klein beetje speling hebben. Dat de kar af en toe aan de buik hangt is niet zo'n probleem.
Lichtogen horen zo hoog dat het lamoen ongeveer op hoogte van de borst van het tuig hangt.