Natural horsemanship iets voor mij en me verzorgpaard?????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

Natural horsemanship iets voor mij en me verzorgpaard?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:16

Hoii

Ik ben Maaike, 18 jaar.
Ik rijd nu 12 jaar paard en heb nu sinds een maandje een verzorgpaard..

Ik heb gelezen over spirituele communicatie met dieren.
en ikzelf ben ervan overtuigd dat wij mensen met dieren kunnen communiceren via gedachtenwisseling..
Hierin heb ik mij namelijk een tijdje in verdiept en ben erachter gekomen dat ik dingen kan lezen van paarden die anderen niet zien.. Wel blijf ik aan mezelf twijfelen of het geen verbeelding is, want ik zie aan een paard als die pijn heeft of onbegrip.

Met me verzorgpaard ga ik ook via haar gedachten proberen met natural horsemanschip haar meer respect te laten tonen voor mensen, want dat heeft zij totaal niet..
Als je haar wilt longeren gaat ze jouw plekje inpikken en steigeren naar je. De eigenaresse word dan boos en trekt dan aan haar bit, terwijl ik dan in het paard zn ogen zie dat ze t gwoonweg niet begrijpt, ze wordt gestraft terwijl ze t niet begrijpt..

De merrie is 10 jaar en kan nu nog steeds niet alleen in de bak, dan is ze bang. Verlatingsangst meen ik.. Ook dat wil ik over een tijdje proberen te verminderen of zelfs te verwijderen. Ze reageert erg agressief en fel uit angst en onbegrip. De eigenaresse is zelf pas 16 en ze snapt haar eigen paard niet. Als ze geen zin heeft om te rijden komt ze alleen t voer doen en de stal en dan gaat ze weer weg...

Als je haar stal in komt duwt ze met haar hoofd tegen je, de eigenaresse denkt dat ze dat doet omdat ze haar lief vindt, maar ze doet dat omdat ze je als gelijke beschouwd, als paard dus. Als ze t bij mij doet loop ik langs haar af dat k naast haar kom te staan en dan beloon ik haar pas en begroet ik haar.

Heel verhaal
Maar ik zou dus graag eraan willen werken dat zij gwoon gaat samen werken met me in plaats van dat ze tegenwerkt. Want als ze tegenwerkt is ze ook echt een draak. Maar buiten dat is ze echt een schat

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:19

Ik denk dat je nog wat info moet zoeken, want NH heeft niks met iets spiritueels te maken enzo. Kijk anders hier eens www.parelli.nl misschien staat hier wat info over NH.

Edit, misschien is een boek erover kopen en misschien een clinic volgen.

Billy12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:23

Maar ik wil het combineren..
dus zowel dat communiseren verbeteren
en stappen te gaan volgen als natural horsemanship..

ik weet niet of het samen gaat.. maar ik moet zoiso eerst meer vertrouwen van het paard winnen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:30

Daar is Nh weer wel goed voor, ik heb er zelf niet zoveel verstand van maar je zou eens kunnen kijken bij www.naturalhorsemanship.nl daar geven ze leuke lessen/clinics. Wij hebben er 1 gevolgd en we vonden het heel leuk.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:32

volgens mij gaat dat zeker samen! Door Natural horsemanship bouw je een band op met het paard waardoor zowel jij als het paard open staat voor communicatie met elkaar. Je gaat als je grondwerk doet een gesprek aan met het paard. Elk paard is ermee gebaad! Door grondwerk te doen ga je het paard begrijpen en als het paard zich begrepen voelt stelt het zich ook open voor jou en 'k ben er zeker van dat dat agressieve verdedigend gedrag vanzelf wel zal minderen dan.

Billy12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:34

okey
ik zal eens een kijkje nemen op de site.
alleen ik weet niet of de eigenaresse t goed vind als ik lessen neem met haar paard. Of kan t geen kwaad, dat het niet zo is dat de merrie dan alleen naar mij luistert en niet meer naar haar eigenaresse?

Ik zal ook eens wat meer info gaan lezen over het grondwerk, want ik weet zelf nog heel weinig van Natural Horsmanship..

K zal t gaan proberen en zal hier op bokt vertelle hoe t is gegaan!

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:42

grondwerk doen met het paard wil niet zeggen dat het paard enkel nog naar jou zal luisteren... Het paard zal wel liever bij jou zijn omdat jij begrip toont voor het paard... maar misschien gaan haar ogen dan ook wel open en kan je samen enthousiast met het paard aan het werk

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:47

Ik vind het heel erg knap van je dat je doorgaat met dit moeilijkere paard! Ik vind het ook hartstikke goed van je dat je zo positief ingesteld staat en dat je het paard wil begrijpen en de band tussen jullie wil verbeteren! Ik heb zelf The 7 Games gedaan.. heeft echt zo veel geholpen.. Echt een aanrader voor het versterken van de band tussen ruiter/ mens en paard.
Heel erg veel succes ermee!! Hopelijk komt er snel vooruitgang!

Billy12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:53

Dankje!!

misschien kan ik ook wel samen met de eigenaresse ermee beginnen, dan gaat het denk ik ook sneller, omdat dan beide ruiters die haar berijden haar dan begripvol aanpakken zegmaar..

Ik hoop gewoon dat ik haar kan laten zien dat er ook mensen zijn die haar wel begrijpen en niet alleen maar handelen naar wat zij zelf kunnen zien. Want ik denk dat er in haar een gouden hart schuilt (A)

The 7 Games is een soort "mini-opleiding" voor paard en ruiter, dat ze elkaar begrijpen? of niet? is daar ook een site van?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:54

Billy12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:58

aha okey, ik kwam niet echt uit de site, maar ik zal een keer op me gemakje er nog eens naar kijken

dorientjuh

Re: Natural horsemanship iets voor mij en me verzorgpaard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:26

Misschien zou je het boek natural*horse*man*ship van Pat Parelli eens kunnen kopen/lenen. Hier staat in grote lijnen de methode Parelli in beschreven, door Pat Parelli zelf. Dit geeft je een duidelijk beeld van wat Parelli doet. Waarschijnlijk is dit voor jou de makkelijkste methode, omdat alles stap voor stap wordt uitgelegd, alleen is alles wel in het engels. Als je het dan leuk lijkt, dan kun je de pakketten aanschaffen (met het genoemde boek alleen red je het niet). Heel veel succes, en ga zo door!
Bovendien denk ik dat als de eigenaresse en niets van zou willen weten, en ze ziet wat voor vooruitgang je boekt, dat ze dan vast mee wil gaan doen.

Billy12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 19:32

Okej, ik zal eens kijken, alleen ben ik niet zo goed in het lezen van Engels.. het meeste begrijp ik natuurlijk wel maar de moeilijke termen zijn dan echt een raadsel voor me. Dus ik ga eens op zoek naar een nederlands boek erover.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:39

Er zjn zat nederlandse boeken, van emiel Voest beijvoorbeeld.
Maar als je via parelli spullen gaat kopen (speciaal halster etc) dan betaal je veel te veel, je kan veel goedkopere spullen kopen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 00:29

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 01:00

Het boek van Pat Parelli zelf kan je kopen via www.paardentips.com,Shop en even naar beneden scrollen

Het feit dat je een paard begrijpt maakt het voor jou véél gemakkelijker en met Parelli kan je dat perfect combineren.

Als ik jou was zou ik eerst het boek van Parelli aankopen en als het je wat lijkt kan je evt op zoek naar een tweedehands pakket van Level1(Parelli bestaat uit verschillende levels) en de gereedschappen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 01:09

Overigens lees ik tussen de regels door de ambitie om dit even voor de eigenaresse te fixen. En dat zou ik nou net niet doen. Je moet het samen met de eigenaresse doen, anders weet het paard op een gegeven moment niet meer waar het aan toe is: jij corrigeert haar voor dingen die ze bij haar eigenaresse gewoon wel mag. Is dat eerlijk tegenover het paard?

Billy12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 22:55

bedankt voor de tips

Ik ben vandaag naar haar toe geweest en het ging slechter dan ooit te voren... en ik kreeg van stalgenoten te horen dat de eigenaresse er nauwelijks is en als ze er is dat ze er dan niet op rijdt maar alleen de stal schoonmaakt en voer klaarzet...
dit vind ik erg jammer... want t paard vertrouwd nu dus niemand meer...ik wil wel dat ze mij vertrouwd maar ik ben er maar 2 hooguit 3 keer in de week.. en ik kan niet 5 dagen ofzo.. ik heb natuurlijk ook nog school, autorijles en dat soort dingen..

erg moeilijk dit..
ik hoop dat ik er verbetering in kan brengen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:41

Dat hoop ik ook. En ik hoop voor het paard dat er van het voorjaar en de zomer de mogelijkheid is dat ze naar buiten kan en zo haar beweging kan krijgen. Het feit dat ze sommige dagen niet naar buiten komt en daardoor lastig is, heeft echter niets met gebrek aan vertrouwen te maken, maar meer met een teveel aan energie.
Ik hoop dat er op de dagen dat er niets mee wordt gedaan, de hoeveelheid voer wel wordt aangepast...

Billy12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 09:48

neej ze krijgt gewoon een standaard hoeveelheid voer elke dag...
maar de eigenaresse gaat tikken uitdelen als ze niet wil longeren, dan krijgt ze ook een tik tegen haar neus. En ik heb t idee dat ze een beetje kopschuw begint te worden, want eerst kon ik gewoon over haar neus aaien en dat gaat steeds minder goed,... ze gaat meteen haar hoofd in de lucht doen en angstig kijken... dat lijkt me een slecht teken.

Vanmiddag ga ik weer naar haar toe
ga der lekker vertroetelen, lekker borstelen en in de losgooibak en daarna lekker rijden. Als ik haar vertrouwen kan winnen zal het longeren ook beter gaan denk ik.
Eerst ging het longeren ook een tijdje goed, maar toen was ik ook iets van 3of 4 keer in 1 week geweest, waardoor ze het gevoel kreeg dat er iemand voor haar was.

Hoop dat ik dat gevoel weer bij haar terug kan geven.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:31

Dat kan je alleen geven als je er dagelijks heengaat en de eigenaresse zich er even niet mee bemoeit

Billy12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 17:16

hmz ok.. dat gaat niet lukken..
maar der gedrag word steeds erger en steeds gemener..
en ik krijg ook steeds minder zin om naar haar toe te gaan
begin er zelfs tegenop te zien.

Dus ik ga denk ik maar met de eigenaresse praten en kijken of ik er nog wel mee door ga.
Laatst bijgewerkt door Billy12 op 05-04-06 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:19

Voor het paard zou het jammer zijn als je er mee stopt. Dan komt ze straks helemaal haar box niet meer uit.
Ik zou met de eigenaar gaan praten, en eventueel nog een verzorger zoeken voor de dagen dat jij niet kunt. Ook overleggen of er niet wat aan het voer gedaan moet worden op de dagen dat ze niet rijdt, straks heb je een paard met maandagziekte, en dat kan heel slecht aflopen....

Billy12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 17:27

hmmmz.... ja ik ga wel met haar praten en dan zien we wel verder..
als er verbetering in komt wil k nog wel doorgaan met verzorgen, maar anders kan ik beter me tijd aan school en vrienden besteden denk ik.. een vriendin van me die doet de paardenhouderij opleiding in Houten. En zij wil de merrie ook wel verzorgen als ik ermee zou stoppen, dus moet maar even kijken en overleggen enzo..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:40

Kun je haar er niet alvast bijvragen? Maar als je het paard niet leuk meer vindt en je tijd anders wilt besteden is het ook alleen maar fair ten opzichte van het paard als je er iemand bij haalt die haar wel aan kan.