Comando komen/volgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Comando komen/volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 11:25

Heej!

Ik heb een bijna 4-jarige merrie, ik ben haar aan het inrijden en in het begin ging het niet helemaal goed. Steigeren en steeds in paniek. Ik ben toen opnieuw begonnen, eerst met grondwerk, zodat het vertrouwen er volledig was. Ik ben nu zover met grondwerk, dat ik haar vertrouwen volledig heb, ze volgt me OVERAL in stap, draf, stilstaan, maakt niet uit ze volgt me. Ik wil haar nu ook leren dat ze moet blijven staan en komen op comando. Ik wil dan het comando 'blijf' voor blijven staan en 'kom' voor komen, maar kan ik voor volgen en komen het zelfde comando gebruiken.

Dus als ik langs haar sta en ik zeg kom en dan aanlopen dat ze dan meekomt/volgt, maar ook als ze ergens is moeten blijven staan en ik zeg dan kom dat ze dan komt. Dus kom zeg maar als met mij mee gaan en als naar mij toe komen gebruiken.

Maar zou dit zo kunnen?? Is dit dan wel duidelijk genoeg voor het paard.

Het is trouwens een dominante best wel felle kwpn-er, het is ook de bedoeling dat ze dadelijk de dressuur sport in gaat. Als ik dadelijk goed met haar kan rijden, kan er nu door vertrouwen van weerszijde wel weer op haar zitten en zelfs stap en draf lukt al erg goed, zonder bokken, steigeren of in paniek raken!

Maar wordt dit comando niet te verwarrend voor haar?

Groetjes QuirA

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:41

Het zou goed van pas kunnen komen als je bv je paard vast hebt staan, of als je op wil stappen. Tenminste, dan moet ze wel goed reageren op de comando's.. Dan kan het heel effectief zijn. En je weet maar nooit in wat voor situaties je terrecht komt....
Maar of het verwarrend is.. Geen flauw idee

deedee19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:54

Een paard vastzetten met opstappen? Lijkt me niet echt een heel veilig idee maargoed...

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:26

Nee, zolang je je lichaamstaal erbij aan past. Je hebt vast al gemerkt dat je paard bij veel dingen beter naar je lichaamstaal kijkt dan naar het commando luisterd... Roep maar eens fiets en loop aan, dan loopt ze toch wel mee Je kan haar de dingen wel enkel op stemcommando leren, maar dat is voor een paard veel moeilijker en onlogischer, ze letten van nature op lichaamstaal. Dus als ze naast je staat en je zegt "kom" en loopt aan of je hebt haar op afstand staan en je maakt je klein, handpalmen omhoog en roept "kom maar!" dan zal dat zeker niet verwarrend zijn! Succes ermee!

Pava

Re: Comando komen/volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:39

Ik zou voor komen het commando "komen" gebruiken (zoals bijv. "hier" bij een hond) en vervolgens het commando "volg" gebruiken voor het volgen. Het commando "blijf" of "wacht" kun je goed gebruiken om haar te leren op de plek te blijven staan.

Of het bij paarden net zo werkt als met honden durf ik je niet te zeggen. Wil je gebruik gaan maken van een clicker?

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:50

Ik heb gehoord dat de methode van hemflin hier goed voor is. Heb toevallig zaterdag het Evita geleerd met hulp van iemand die dat volgens die methode doet. Het boek heb ik niet gelezen maar je steekt je hand op voor zn hoofd en loopt naar achteren terwijl je zegt bv ho of halt zegt.. wat je normaal als commando gebruikt. Hij moet dan blijven staan. Als je je hand naar achteren zwiert sierlijk met een buiging dan mag hij komen.. dan kun je ook door een stemhulp ondersteunen in het begin. Uiteindelijk moet hij of een afstand stilstaan als je je hand opsteekt.