buiging, hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maccie

buiging, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 20:34

ik was erg benieuwd hoe jullie het buigen met het hoofd tussen de voorbenen aan raden te leren.

mijn paard doet veel dingen graag voor iets lekker. om hem niet vet te mesten snij ik gewon een wintrewortel in plakjes en krijgt hij alleen iets waarneer hij de oefening uit heeft gevoerd. ( dus ik lok hem niet met iets lekkers )

ik vraag heb hem los in de paddock en vraag hem mijn hand te volgen. dit was eerst zijn hoofd omlaag, toen tussen zijn benen, daarna al ver waardoor hij zijn benen moet mee buigen.

hoe breid ik het nu het beste uit tot hij netjes met 1 knietje, of 2 buigt?
et. zijn been eens meenemen in de buiging?? hem nog verder doorvragen??

wie heeft er tips?

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:46

Ik snap niet welke oefening je nu bedoelt.. met de buiging hoef je namelijk niks te doen met de benen zelf maar het komt er eigenlijk op neer dat je het hoofd van je paard met een snoepje tussen zijn benen lokt waardoor je dit uiteindelijk krijgt: *voorbeeldfoto buiging*
Bedoel je niet toch het compliment? *voorbeeldplaatje*
Het aanleren van het compliment gaat echter heel anders dan het aanleren van de buiging... (het hoofd tussen de benen lokken met een snoepje terwijl je 1 been optilt kan tot gevaarlijke situaties leiden omdat een paard dat deze oefening nog moet leren nog worstelt met zijn evenwicht. En als zijn hoofd dan tussen zijn benen zit en hij dan uitglijdt/omvalt..........)

ladyx5

Re: buiging, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:23

okee. ik ga dat eens proberen.

chicolover

Re: buiging, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:08

Hoe leer ik het aan?
Zet de pony stil. Ga zelf langs hem staan met je hoofd dezelfde kant op als die van je pony.
Zorg dat de voorbenen van je pony ver genoeg uit elkaar staan dat zijn hoofd er door zou kunnen. Let er ook op dat de voorbenen ongeveer gelijk langs elkaar staan.
Lok met bijvoorbeeld biksjes in je hand je pony's hoofd tussen zijn benen. Sommige paarden doen dit in 1 keer, geweldig, maar er zijn er meer die het niet in 1 keer door hebben.
Je pony kan bijvoorbeeld achter de biksjes aanlopen in plaats van buigen. Dit is op te lossen door terug te gaan naar de basis (die zat er blijkbaar niet goed genoeg in) want als jij "Blijf' zegt hoort je pony koste wat het kost te blijven staan. Zo ook met de buiging.
Neem dus een stap terug naar de basis en zodra je er heilig van overtuigd bent dat je pony het beheerst begin je opnieuw aan de buiging. Zeg voordat je lokt nog even nadrukkelijk "blijf".
Wil je pony nog steeds alleen maar achteruit dan kun je proberen wat hij doet als hij met zijn kont tegen de muur wordt gezet. Doordat hij zo zijn gewicht niet goed op zijn achterhand kan verplaatsten oefen je zo alleen dat zijn hoofd net bij zijn benen komt en je hem kunt belonen. Daarna weer overgaan op de vrije ruimte.
Zodra de pony zijn hoofd tussen zijn benen doet en jij zijn buik aanraakt met de zweep (dit kun je ook later invoeren als je pony het buigen al moeilijk vindt), zeg je het commando "buig". Zodra dit erin zit ben je al een heel eind. Je kunt het nu langzaam gaan uitbreiden naar steeds diepere en langer. En je geeft de beloning niet meer onder de buik maar zodra de pony weer omhoog staat (na jou commando "vrij"). Na een aantal keren met bixjes gelokt te hebben probeer je het enkel door zweep en stem commando.

chicolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:08

Let op:
* Pas op met een pony die wel zijn hoofd richting zijn voorbenen doet en tegelijk omvalt. Het evenwicht is dan erg moeilijk en een nare ervaring zoals struikelen is niet bevorderlijk voor de oefening.

* Pas op met een te diepe buiging. De pony gebruikt tijdens de buiging spieren die hij normaal nauwelijks gebruikt. Over enthousiaste buigingen (vaak door de trainer) kunnen een gescheurde spier tot gevolg hebben. Oefen de buiging dus geregeld en bouw de diepte van de buiging heel langzaam op. Na een 'vd-stop' ook weer rustig aan beginnen!

* Oefen dit ALTIJD op zachte ondergrond.

* Zodra het commando erin zit: consequent blijven. Alleen betere oefeningen worden beloond!

ollysgat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 01:54

dat wou ik ook weten thnx voor de info

madelief88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:27

Duidelijk uitgelegd! Dat is handig