Behalve duidelijker met je lichaam / been / gewicht en hele subtiele bij-signalen sturen , en je paardje wat meer soepel maken , kan een andere optoming ook goed helpen.
Ik weet van een normaal touwhalster dat ik Rena er prima mee kan rijden. Stuur toch voornamelijk op m'n zit en een beetje neckreining ter ondersteuning.
Maar als ze zo'n mieperig moment heeft dat ze bvb. ergens voor uit wil wijken omdat het er zeer bedreigend uitziet in haar ogen
terwijl dat even niet kan , en ik haar dus wat duidelijker moet vertellen dat ze bvb. rechts dient te blijven , dan is een touwhalster niet echt fijn duidelijk erin 
Onder normale omstandigheden goed zijwaarts stuur met zit en stem , onder jolige of wat nerveuze omstandigheden heb ik de teugels voor zijwaarts sturen ook nog niet nodig , maar als ze echt iets eng vindt dan moet ik wat meer overredingskracht hebben in de vorm van een zijwaarts stuur , om haar bvb. dichter langs dat enge voorwerp te laten lopen dan ze eigenlijk wil.
Met een touwhalster gaat dat dan niet , dat stuurt echt niet goed zijwaarts 
Dan kun je beter een cross rope bridle hebben , of zo'n Dr. Cook achtig hoofdstelletje met gekruiste riempjes onder het hoofd.
Die hebben een veel beter zijwaarts stuur waarmee je wat duidelijk kunt doorgeven dat je wilt dat het paard zijwaarts gaat.
Als het dier gewoon wat meer overredingskracht nodig heeft om de moeilijke kant op te gaan , kun je met een beter stuur deze reactie ook beter trainen. Zodat hij soepeler wordt.
Is het niet gewoon een kwestie van een keer na laten kijken door een Fysio of osteopaat , om ergens iets los te masseren of recht te zetten ofzo , waardoor hij weer soepeler en rechter wordt ?