[NH] Grondwerk ofzo

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xXLiekeXx

[NH] Grondwerk ofzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 18:47

Ik wil graag natuurlijker omgaan met paarden. Dus gewwon los in de bak vanalles met ze kunnen doen en rijden zonder hulpmiddelen. Heeft misschien iemand ideetjes of tips?

xXLiekeXx

Re: [NH] Grondwerk ofzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 19:40

Ik had dus zelf in gedachten om eerst wat te longeren en dan zonder lijn longeren en ook nog wat Vd.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:43

Je zou ook kunnen beginnen met Freestyle training van Emiel Voest. Dat zijn hele leuke basisoefeningen op de grond.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 12:16

Ja hier kan een slotje op.

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:42

ja.. of het parelli paket kopen...

veel succes!

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 16:21

Ja, maar ik vind het wat zonde om er geld aan uit te gaan geven. Maar als ik weer wat heb gespaard koop ik misschien wel iets.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:34

surf eens rond op het internet! Je vind vast wel leuke spelletjes om mee te beginnen. Ik ken ook mensen die bezig zijn met parelli en als 'k ga kijken vertellen ze me hoe ze een bepaald spelletje doen met hun paard... Ik hoef helemaal niet het hele pakket te kopen.. 'k kijk het gewoon van hun af Laat hun maar geld uitgeven!!!!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:15

Op internet (google) is idd heel veel te vinden over natuurlijk paarden houden. Dit gaat ook veel verder als grondwerk, maar daar kom je vanzelf achter als je je er in gaat verdiepen (of het dan ooit nog goed komt met je )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 00:11

DePeperd schreef:
Ja, maar ik vind het wat zonde om er geld aan uit te gaan geven. Maar als ik weer wat heb gespaard koop ik misschien wel iets.

Kijk, dat snap ik dus niet. Je investeerd wel in jezelf, de kennis die je opdoet heb je wel voor de rest van je leven. Je ouders investeren in jouw, kiezen de beste school uit die ze kunnen vinden, aansluiten mag jij een vervolgopleiding kiezen die ook niet gratis gaat zijn, je gaat rijlessen nemen, misschien je rijbewijs halen, je koopt dure paardrijkleren maar investeren in jezelf is te duur?

Je hoeft niet meteen het hele Parelli pakket te kopen, op het internet is genoeg te vinden, je kunt het hele programma bij elkaar sprokkelen, en genoeg hulp krijgen op verschillende fora, bokt en non-bokt. Maar dat je niet bereid bent om ook maar een beetje in jezelf te investeren is een beetje jammer.....

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:59

Mij lijken die 7 games van parelli ook wel interessant! Maar het is een feit dat het pakket echt duur is! Niet iedereen heeft het geld om zoiets aan te kopen. Zelfs voor een tweedehandspakket durven ze enorm veel geld vragen wat ik bijzonder jammer vind... Ik ken enkele mensen die bezig zijn met parelli, en die bereiken mooie resultaten. Dikwijls ga ik dan ook kijken om af te kijken en hetzelfde te doen zonder dat ik het pakket hoef te kopen... Maar ook daar weer: als je het zelf ook wil kunnen moet je maar het pakket kopen... vind het nogal egoïstisch... Niet iedereen heeft zoveel geld klaarliggen. Waarom zouden we niet een kopie mogen nemen voor onszelf? Vind het maar te belachelijk!

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 18:30

Ja dat vind ik dus ook net, ze vragen er verschrikkelijk veel geld om, om iets wat jezelf nog moet proberne, straks vind jij of je paard er niks aan....

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:39

Parelli leeft van deze cursussen, vind je het gek dat hij niet blij is dat er mensen voor een habbekrats de informatie voorgeschoteld krijgen, waar een ander de volle mep voor moet betalen?

Iedereen die met paarden omgaat weet dat je er dingen voor moet laten, dat je soms moet sparen om bepaalde dingen te kunnen doen. De vraag is: is het je dat waard? Blijkbaar niet. Heb je ooit weleens voor dingen moeten knokken? Krijg niet de indruk.

Ik heb de ervaring gemaakt dat mensen, als ze dingen cadeau krijgen (kennis of spullen), er minder waarde aan hechten. Parelli probeer je niet zomaar om het daarna weg te gooien omdat het je niets lijkt. Je paard zal er alleen maar blij mee zijn, als je de stap naar Parelli hebt gezegt beginnen de veranderingen in jezelf, je wordt je bewust in je omgang met de paarden, en hoe je in het leven staat. Als het beste voor jezelf niet goed genoeg is, hebben jullie te maken met een mega minderwaardigheidscomplex, en daar kan niemand je bij helpen....!

Overigens ben je niet verplicht om je strikt te houden aan Parelli. Met het boek dat hier eerder is opgenoemd kom je ook al een heel eind.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 18:42

Sorry hoor, maar het zijn niet eens mijn eigen paarden of verzorgpaarden..
Laten we dit topic maar sluiten.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:47

Nogmaals, je investeerd in jezelf. Het veranderd je compleet. En dan is het heel vervelend dat je op dit moment geen eigen paard hebt, of een eigen verzorgpaard hebt, maar dat komt beslist nog wel. Dan kun je redeneren dat je dan ook pas met NH begint, en dan pas met aanschaf van spullen gaat beginnen, maar als ik je de start van dit topic zo bekijken was jij het toch die met de vraag kwam hoe je natuurlijker met paarden om kunt gaan...

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:45

Cassidy kan volledig inkomen in jou redenering. Ik ben zelf ook al een tijdje met NH bezig en heb al verschillende stromingen bekeken zoals monty roberts, hempfling, voest, teblick en zelfs parelli. Ik heb hier ook het boek natural horsemanship van parelli liggen. Vind het héél interessant en heb er ook wel iets uit geleerd. Er staan inderdaad enkele oefeningen in, maar het merendeel deed ik eigenlijk al. Ik zou graag met parelli willen beginnen, maar ik zeg het, ik kan het me niet veroorloven... Ik probeer te sparen, maar het onderhoud dat een paard vraagt laat me bijna niet toe te sparen daarvoor... daarmee vind 'k het jammer dat mensen die niet het geld hebben ook weinig kansen krijgen...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:45

willeke_nijs schreef:
daarmee vind 'k het jammer dat mensen die niet het geld hebben ook weinig kansen krijgen...

Dat is niet waar Willeke. Je kunt de informatie betreffende PNH bij elkaar sprokkelen, door veel te lezen, door snuffelavonden te bezoeken, of te gaan kijken bij clinics. Er zijn de nodige fora over PNH, en je kunt je ook aanmelden op www.naturalhorsemanship.nl. Ook voor mensen met een kleinere beurs is NH weggelegd. Je zult er alleen wat meer moeite voor moeten doen, je krijgt het niet in hapklare brokken, hebt ook geen begeleiding en kunt niet terugvallen op iemand als je problemen hebt.

Maar je zegt het zelf: je deed het merendeel eigenlijk al. Natural Horsemanship is niets anders dan je verdiepen in de psyche van het paard, en dat kun je ook zonder die carrot stick, dat touwhalster en die leadrope, en dat dure pakket. Ook een Engels ruiter, een gewone dressuurruiter kan aan NH doen. Het gaat niet om dat hoofdstel of om dat halster. Het begint in jouw hoofd, en dat is wat veel mensen vergeten.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:45

Cassidy schreef:
Maar je zegt het zelf: je deed het merendeel eigenlijk al. Natural Horsemanship is niets anders dan je verdiepen in de psyche van het paard, en dat kun je ook zonder die carrot stick, dat touwhalster en die leadrope, en dat dure pakket. Ook een Engels ruiter, een gewone dressuurruiter kan aan NH doen. Het gaat niet om dat hoofdstel of om dat halster. Het begint in jouw hoofd, en dat is wat veel mensen vergeten.

Wel dat is wat ik al zeg Daarvoor heb 'k het dure pakket van Parelli echt niet nodig. Misschien koop 'k het nog wel eens tweedehands of vind 'k nog wel iemand die voor mij een kopie wil en kan maken.... Ik ben nu zelf bezig met een jong paardje en 'k doe enorm veel grondwerk met haar. Het is wel wat minder gestructureerd maar we zullen er ook wel komen zekers... Het is zo jammer dat als je over Grondwerk en NH praat dat er haast altijd verwezen wordt naar Parelli...

Even aan anderen hier op het forum: Ik ben vorig jaar naar Equitana geweest in essen, daar kan je spullen kopen die pat parelli en zijn studenten ook gebruiken. Je kan ze daar kopen voor een prikje (welliswaar geen merk... maar de kwaliteit is zeker even goed!!!). Ik heb mijn touwhalster, carrotstick en leadrope samen nog geen 15 euro betaald. Wat ik daar gekocht had was een starterskit om grondwerk te doen.
Zeker weten dat ik volgend jaar terug ga en nog véél meer ga kopen!!!!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:01

Voor de niet gemerkte spullen hoef je niet naar de Equitana. Die kun je hier ook bestellen:

www.naturalhorsemanship.nl

Daar is ook een forum waar je je kunt aanmelden, mee kunt lezen en advies kunt vragen over NH. Er zijn playdagen die worden georganiseerd en die je kunt gaan bezoeken. Sommigen onder de paraplu van PNH, en sommigen gewoon doordat een paar mensen die aan NH doen met elkaar afspreken om te oefenen en te spelen.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik ook iemand ben die mensen doorverwijst naar Parelli, omdat hij nu eenmaal het meest toegankelijke programma biedt, met een duidelijk stappenplan en hulpprogramma (zelfs per telefoon) als je ergens mee zit. Maar sinds ik het boek " Grondwerk" van Inge Teblick heb gezien en zelf heb aangeschaft, kan ik dat ook adviseren.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:45

wel ik heb iemand gevonden die me kan helpen aan een tweedehandspakket voor een prikje... ik ga het eens bekijken en proberen... indien het niets voor mij is verkoop 'k het weer
Ben benieuwd hihi