[NH] tips om ijslander aan de hand te laten draven??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

duckie

[NH] tips om ijslander aan de hand te laten draven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 13:24

Hallo,

Ik heb een ijslander van bijna 17 en ben hard bezig om haar voor de endurance klaar te maken. Daar ben ik al een hele tijd mee bezig omdat we met een groepje van 4 puur voor de lol met de endurance mee willen doen. Nu heb ik alleen het probleem dat mijn ijsje niet in draf aan de hand wil. Ik heb van de endurancevereniging begrepen dat dit met de voor- en de nakeuring echt moet Ik krijg haar wel in draf aan de longeerlijn aangezien ze dan een beetje uit balans raakt en daardoor gaat draven (mijn theorie).

Omdat ik niet lelijk tegen haar wil gaan doen, heb ik het eigenlijk al een beetje opgegeven dat ze ooit gaat draven aan de hand. Het moet wel eerlijk blijven zeg maar....

Maar ik dacht... Misschien weet iemand hier nog iets wat ik kan uitproberen..

Bij voorbaat dank voor je antwoord!

Groetjes

wyko

Re: tips om ijslander aan de hand te laten draven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:40

Ik heb zelf ook 2 IJslanders die niet draven aan de hand. De ene draaft eigenlijk helemaal nooit en de andere is pas gaan draven nadat hij aangespannen ging lopen.
Met longeren lukt het ook niet, alleen voor de kar en onder het zadel begint het nu dan.

Maar als ik hem aan de hand wil laten draven geef ik met mijn stem een duidelijk draf. Vooral veel met de R. En dan moet ik zelf op een behoorlijk tempo gaan lopen, want als ik te langzaam ga, dan gaat hij telgangen.

Ik weet niet of het bij jou gaat helpen, maar altijd het proberen waard, dus tempo maken aan de hand en succes!

duckie

Re: tips om ijslander aan de hand te laten draven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 16:51

wyko schreef:
Ik heb zelf ook 2 IJslanders die niet draven aan de hand. De ene draaft eigenlijk helemaal nooit en de andere is pas gaan draven nadat hij aangespannen ging lopen.
Met longeren lukt het ook niet, alleen voor de kar en onder het zadel begint het nu dan.

Maar als ik hem aan de hand wil laten draven geef ik met mijn stem een duidelijk draf. Vooral veel met de R. En dan moet ik zelf op een behoorlijk tempo gaan lopen, want als ik te langzaam ga, dan gaat hij telgangen.

Ik weet niet of het bij jou gaat helpen, maar altijd het proberen waard, dus tempo maken aan de hand en succes!

Dat telgangen, dat klopt als een bus! Bedankt voor je advies, ik ga het proberen!

miek140

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:56

Dat telgangen, is geen telgangen
Das de telgang zonder zweefmoment, ook wel: Schweine-pas. Of lekker op zn hollands: zweinen
En dat is fout, gaat tie op een gegeven moment ook doen als je wil tölten. Het is een soort van tegenovergestelde van de drölt, een te laterale tölt dus.
Misschien kan je oefenen, met iemand erbij. Dat je hem eerst gaat longeren, en als hij draaft dat je dan mee rent. En dat jij dan steeds meer de commando's over gaat nemen. Later kan je dan degene die longeert uit de kraal halen, en zelf wel in de kraal blijven draven. Dan buiten de kraal in een rondje (in een bak ofzo) en dan het rondje uitbreiden met rechte stukken.

Zal wel lastig worden met een 17-jarige, maar als je veel geduld hebt kan het!
Ijsco's kunnen tenslotte alles

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:57

Stuur even een PB'tje aan Roskur hier op Bokt. Zij rijdt ook endurance met haar IJslander, misschien heeft zij tips voor je.

En 'helaas' is draven aan de hand idd verplicht bij de diverse keuringen.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:41

Als je hem onder het rijden wel in draf krijgt (of dus aan de longeer lijn)
verzin een commando, liefst iets met veel R'en erin natuurlijk, en pas dat tijdens het longeren toe. Zeg het commando, probeer hem/haar in draf te krijgen en stop pas met commando geven en proberen totdat ie het doet. Even laten gaan en dan uitbundig belonen (laten doen wat ie graag doet, rennen als ie wil rennen, of laten stappen als ie niet zo graag rent)

Als ie op een gegeven moment aan de longeerlijn of onder het zadel draaft op RRRRR, ga je het aan de hand proberen. van mij part doe je het eerst altijd op een rondje, als ie dan sneller uit 'balans' is. pas van daar uit ga je het op verlengen op rechte lijntjes oid.

Mijn pony draafde ook niet aan de hand, is dan wel geen 5 ganger o.i.d., maar die ging gewoon trekken en stil staan als je haar voorruit wou hebben. Ik had een 2de persoon met zweep nodig, die haar ook werkelijk een tik gaf, en dan draafde ze 2 passen en ging ze weer hangen.

Met veel training is dat nu ook opgelost. Commando eraan gekoppeld en haar er vooral op gewezen dat ze ook werkelijk moet reageren. Nu hoef ik maar drrrr te zeggen en ze rent me zo voorbij