[AR] Achterhand probleempje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Achterhand probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 10:34

Hallo allemaal,

Ik men de laatste tijd regelmatig met mn bijna 5-jarige shetlander. Normaal gezien komt dat erop neer dat we fijn over een vlakke weg een eindje mennen. Gisteren echter was de poort geblokkeerd, en konden we er niet uit met de wagen. Dus ik dacht, nou dan gaan we in de bak, wat stuuroefeningetjes doen (onze bak staat vol met bomen)
Zo gezegd zo gedaan. Pony opgetuigd en voor de wagen gezet. Nu merkte ik dat hij zn achterhand naar binnen gooit in de wendingen, ongeacht of we linksom of rechtsom reden. Naarmate de wending scherper wordt, gaat hij het meer doen. Hij gooit zn buitenschouder tegen de buitenste boom aan, en zn achterhand raakt bijna de binnenste boom.
Dit lijkt mij toch niet correct, en ik zou heel graag weten waarom hij het doet, en wat ik eraan kan doen om het te verhelpen.
Alvast bedankt!

Oh ja, we rijden met een tweewieler die ook niet de lichtste is. Ik dacht dat de wagen misschien te zwaar voor hem zou zijn? Zou een lichte vierwieler waarbij de voorwielen meedraaien dan beter zijn? Of is dat een hele domme suggestie? Ik ben absoluut geen ervaren menner, maar wil wel graag het beste voor mn paardje, en samen met hem plezier hebben

groetjes, Lacuna

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:22

Ik denk dat hij gewoon erg stijf in de rug is.
Longeren en rijden ohz kan hem daar veel bij helpen.

A10

Re: [AR] achterhand probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:26

Of mss komt de burry tegen zijn schouder (prikt er mms in) in de wending en probeert hij het te ontwijken door z'n kont naar binnen te gooien?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:47

Begrijp ik het goed dat hij het alleen in de bak doet? Dan heeft het waarschijnlijk niet gelijk iets met stijfheid te maken denk ik.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 19:17

De pony werkt zeer regelmatig aan de longeerlijn en dressuurmatig aan de lange lijnen. Daar is hij echter zo soepel als een elastiekje, en plaatst hij zn pootjes wel zoals het hoort.
Rijden doen we heel af en toe eens op buitenrit, en ook dan is hij zeer soepel en laat hij de rug goed los.

Nee, er prikt niets in zn schouder voor zover mij opgevallen is. Maar daar zal ik morgen nog eens goed op letten, dank je voor de tip.

Laat ik zeggen: het is me in de bak opgevallen. Maar vandaag konden we wel weer lekker buiten mennen, en heb ik er nog eens op gelet. Op de verharde weg doet hij het echter niet. Behalve als we heel scherp moeten draaien omdat de (smalle) weg doodloopt (en ik met mn blonde hoofd het bord niet gezien had) en we dus terug moesten.

Bedankt dat jullie willen meedenken. Alle verdere tips en ideeën zijn van harte welkom.

Groetjes, Lacuna

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:54

Het zou best kunnen dat je pony door het zware (zwaardere) trekken op deze manier gaat lopen. Als ze echt moeten sleuren is van een correcte buiging e.d. vaak geen sprake.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 11:06

Ja, daar was ik dus inderdaad ook wel bang voor.
En dan dus mijn vraag: is het dan beter om hem voor een (lichtere) vierwieler te zetten waarbij de wielen dus met hem mee kunnen draaien?
Of zou het door rustig op te bouwen steeds beter gaan voor hem?
Groetjes, Lacuna

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:49

Ik weet natuurlijk niet hoe zwaar je tweewieler is, maar ik denk dat een 4-wieler bijna altijd zwaarder is.
Volgens mij is het beter dressuurmatig te mennen op een grasbaan ipv op een zandbodem. Zand trekt gewoon te zwaar zeker voor een kleine pony.

De voorwielen van een 4-wielen draaien op dezelfde wijze met je pony mee als met een 2-wieler dus daar zie ik de oplossing niet in eerlijk gezegd.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:09

Lacuna schreef:
Laat ik zeggen: het is me in de bak opgevallen. Maar vandaag konden we wel weer lekker
buiten
mennen, en heb ik er nog eens op gelet. Op de verharde weg doet hij het echter niet. Behalve als we heel scherp moeten draaien omdat de (smalle) weg doodloopt

Ik zou de volgende keer toch een keer goed kijken of er niks in zijn schouder steekt. Succes!