[LO] problemen longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

imhotep

[LO] problemen longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 10:26

Ik heb een jonge hengst van 3 jaar en ik ben nu al 3 maanden
bezig met longeren. Het is altijd goed gegaan op stem commando
stap, draf, galop en halt. Verder doet ie het goed met zadel en ik ben
nu de laatste 3 weken bezig met bijstelling. Nu is mijn probleem
dat hij continue tijdens het longeren er vandoor gaat door de bak ook
zonder bijstelling flikt hij dat. (b.v op de linkerhand longeren en ineens omdraaien naar rechts en er vandoor gaan).
Ik ben conseqent en kan hem aardig tegenhouden maar uiteindelijk verlies ik het. Ik heb geen kleine bak waar ik met hem kan longeren. Weet iemand hoe ik dit moet aanpakken want ik vind het zonde als ik
drie maanden bent verloren met training.
Alleen serieuse antwoorden.
grtjes.

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:28

als ik jou was zou ik de helft van de bak afzetten, zodat hij niet zomaar kan omdraaien o.i.d.

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:31

met dubbele longe: een achter zijn kont door. maar als ie er dan vandoorgaat weet kan ik niet goed inschatten wat er gaat gebeuren

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:35

Heb je je longeerzweep er wel goed bij? Je paard moet als het ware 'opgesloten' zitten tss de zweep en de lijn, dan kan hij niet zomaar terugdraaien en gaan lopen.

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:37

Met de dubbele lijnen kan je ervoor zorgen dat zijn stelling naar binnen blijft en dat hij niet zomaar de andere kant opdraaid. Als er vandoor gaat kan je hem op een kleinere volte zetten zodat hij wel terug in tempo moet

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:38

Ik verplaats het even naar UZ

imhotep

Re: [LO] problemen longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 11:01

Opsluiten mbv zweep maakt geen indruk, is een grote hengst en oersterk als hij omdraait en ervandoor gaat. Snel reageren als hij omdraait lukt ook niet. Het is altijd goed gegaan dus daarom ben ik triest dat het nu zo moet gaan. Dubbele longe is nog een optie om te proberen!
alvast bedankt.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:58

of eventueel met een pessoa hulpteugel en zonderlijn longeren.

dit voorbeeld.

Afbeelding

www.de-bekelaar.com

imhotep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 12:16

Zo'n passoa teugel ziet er interresant uit om mee te werken en zeker zonder longeerlijn.
Misschien een stomme vraag maar omdat mijn
hengst een verschrikkelijke dikke nek heeft en oersterk is gebruik ik van die dikke bijzet teugels die nieuw zijn en al scheuren vertonen.
Is het raadzaam om zo'n passoa teugel te gebruiken bij het er van door
gaan met longeren, ben bang dat het kapot springt of is zoiets sterk genoeg? Hij vind het moeilijk om te buigen en gaat vol in verzet met de bijzet teugels.
En om discussie te voorkomen, het wegspringen doet hij ook
zonder bijzet teugels.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:20

een pessoa heeft inderdaad geen nut op het weg springen, maar zet hem wel net iets meer aan het werk. een pessoateugel moet je ook niet strak doen. dan werkt die averechts.

als je overweegt om te gaan longeren met een pessoa zal ik er voor de eerste keer zeker even iemand erbij halen die er wel verstand van heeft.

Nu zal ik wel veel mensen over me heen krijgen van ja waarom longeer jij een drie jarige met pessoa, even voor die mensen, ik werk al jaren op deze manier dat is me ook aangeleerd en het gaat goed zo. zolang je je paard rijn rug laat gebruiken, hoe meer profeit je hebt met dadelijk het inrijden exc.

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:56

Ik ben ook wel voor een pessoa. stimuleerd een goed ruggebruik en het stimuleerd de achterhand. Ik rij mijn paard alleen wat later in. ze nog al laat rijp. Ze is bijna en 4 en tot nu toe is er geen dierenarts die het zonden een blik in haar mond geloofde
Weer even ontopic best kans dat als echt moet gaan werken doormiddel van een pessoa dat hij wel braver word omdat hij zijn koppie erbij moet houden