probleem met bitloos rijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jomaro

probleem met bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 08:11

Rij nu bijna een jaar met een bitloos hoofdstel. De laatste tijd heb ik er geen goed gevoel meer over, en vraag mij dus af of ik wel zo moet doorrijden.
Het probleem is dat mijn pony als het ware aan de teugel wil gaan lopen, ik geef hem de ruimte en dan gaat hij bijna met zijn neus over de grond. Dit is vooral in de stap, als ik ga draven dan komt zijn hoofd weer iets omhoog en dan voel ik echt onwijs veel gewicht in mijn handen, dan neem ik dus aan dat hij ook veel druk moet voelen door de kruislings lopende teugels bij dit hoofdstel. Geef ik hem dus in draf meer ruimte om met zijn hoofd te zakken dan gaat hij direkt in stap.
Het is geen actieve pony, wel kan hij heel hard zomaar een bok geven als hij iets moet doen wat hij even niet wil doen. Toch wil ik hem juist zo ontspannen mogelijk laten lopen met de vrijheid van een lange teugel. De bok zien we dan vanzelf wel. Maar heb dus zelf het idee dat de druk van het hoofdstel de pony weer in stap zet. Is er iemand die ook dit probleem had, zit echt te denken om weer met bit te gaan rijden omdat ik dan die druk en het gewicht niet heb.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:03

De pony gaat dus stappen als je de druk op de neus weg neemt?
Dan zou ik denken dat de pony wat zelfvertrouwen mist en dat bij jou op zoekt. Zodra je hem wat meer vrijheid geeft schrikt hij daar een beetje van en gaat hij maar stappen omdat het anders wel erg moeilijk wordt zonder die steun van de ruiter.
Het zelfvertrouwen kan je beter krijgen door je poy juist zelf beslissingen te laten nemen (geen grote) en te belonen als hij dat heeft gedaan. Of je kan hele simpele dingen vragen die eigelijk niet fout kunnen, zoals je pony een stapje naar je toe vragen (als je er naast staat) en dan heel uitbundig belonen als hij het goed doet. De oefeningetjes kan je uiteindelijk wel wat moeilijker maken, bijvoorbeeld een pasje opzij of wat meer pasjes, maar maak het niet ingewikkeld.

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 09:35

Of die echt zelfvertrouwen mist weet ik niet. Hij heeft altijd met zijn hoofd als het ware omhoog gelopen, de laatste tijd begint hij dus pas echt te ontspannen met rijden, maar ja dan heb ik nu dus dat hij met zijn neus over de grond gaat, in draf mij het gevoel geef van het gewicht dus de druk bij hem. Ja beetje moeilijk uit te leggen.
Gewoon in omgang loopt hij heel braaf mee , met longeren in stap en draf gaat wel maar alles met zijn hoofd in de lucht . Longeer zonder lijn.

merrieveulen

Re: probleem met bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:50

ik herken het min of meer van Faram, hij deed hetzelfde toen ik nog gewoon met bit reed. bij hem was het een voorbode van headshaking, en mogelijk een blokkade.
het gaat al bijna 1,5 jaar hartstikke goed, geen headshaking meer, maar voor de eventuele blokkade oid gaat hij nog doorgemeten worden.

het opzoeken van jouw hand om zijn eigen zelfvertrouwen als het ware een beetje op te krikken, lijkt mij ook goed mogelijk. heb je de laatste tijd misschien minder gereden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:17

Zoals ik dit lees, is het een rij'technisch' iets van jou, en staat het helemaal los van wel of geen bit.
Blijkbaar heeft hij geleerd dat zodra je de teugels (ruimte) geeft, dat hij terug mag gaan naar stap. Dit kan onbewust gebeurd zijn hoor, zonder dat het jouw bedoeling was.

Als ik jou was, zou ik les gaan nemen. Blijf niet in je eentje door 'modderen'. En teruggrijpen op een bit is al helemaal geen oplossing.

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 10:37

terug naar het bit is natuurlijk ook niet de oplossing. Ben bitloos gaan rijden omdat die pony met het bit niet te sturen was het vastpakte of juist zijn mond open deed zodat het bit er links en rechts uitkwam. (had ik kunnen oplossen met een andere neusriem) maar goed het vertrouwen met rijden en bit was volledig weg bij die pony, vandaar bitloos en het rijden en vertrouwen is wat dat betreft al veel beter. Maar ik wil niet het gevoel hebben dat er vanuit het hoofdstel druk is op zijn neus of kaak. les nemen leuk idee. Maar hier in de buurt wil niemand er tijd insteken om mij te helpen. Ze vinden het niets om een eigenwijze pony en ruiter les te geven. Ben eigenwijs omdat ik niet wil luisteren naar het advies om die pony eens een flinke mep te geven en "normaal" te rijden pony in de krul en wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:53

Jomaro, waar woon je dan? Wellicht dat er hier mensen zitten die jou les willen en kunnen geven.
Misschien een oproepje doen? Hier en/of op PN oid?

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 12:46

In de buurt van Breda.
Als er iemand is die een keer kan komen kijken, en tips kan geven dan hoor ik het graag. Verwacht niet te veel, pony en ruiter vinden het heerlijk om gewoon lekker rond te rijden. Zich niet druk maken met hoe het eruit ziet de lol en een goed gevoel.
Heb vroeger in de m dressuur en l springen gereden.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 00:16

jomaro schreef:
In de buurt van Breda.
Als er iemand is die een keer kan komen kijken, en tips kan geven dan hoor ik het graag. Verwacht niet te veel, pony en ruiter vinden het heerlijk om gewoon lekker rond te rijden. Zich niet druk maken met hoe het eruit ziet de lol en een goed gevoel.
Heb vroeger in de m dressuur en l springen gereden.

zo ben ik ook hoor, 'aan de teugel' en dergelijke dingen meer staan lager op het lijstje dan ontspannen aan een lange teugel buitenrijden, en ja dat kan ook echt training zijn. toch zijn er genoeg instructeurs die je les kunnen en willen geven, een op z'n minst redelijke instructeur past zich ook wel aan aan wat de combinatie wil. als jij bitloos wilt, zijn er best 'gewone' instructeurs die je les willen/ kunnen geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:02

Citaat:
als jij bitloos wilt, zijn er best 'gewone' instructeurs die je les willen/ kunnen geven.

Vast wel. Ik heb mijn instructrice er toen ook gewoon mee 'geconfronteerd'. Ik vertelde haar dat ik bitloos wilde gaan rijden en vroeg of ze daar wel of niet mee uit de voeten kon. Volgens haar moest dat wel lukken. Dus toen ze een week later kwam, was ik al bitloos aan 't inrijden en we zijn gewoon verder gegaan waar we waren gebleven. Geen verschil in rijden, geen verschil in lesgeven.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:38

héhé moet 'k ook eens doen bij mijn instructeur Denk niet dat die daar blij mee zal zijn... 'k wil dan ook enkel bitloos rijden als 'k geen les heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:11

Ik zou geen les meer willen hebben met bit.
Daarbij, wat heeft het voor zin als je buiten de lessen om zonder bit rijdt.
Dus ik zou van instructeur switchen (had ik ook gedaan als mijn instructrice zich er niet in had kunnen vinden).

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:55

héhé 'k ga nu eerst m'n paardje zadelmak maken en met m'n verzorgpaard gewoon verder doen waarmee 'k bezig was... m'n eigen paardje wordt eerst opgeleerd zonder bit... Maar het bit is wel verplicht op wedstrijd.. dus die zal sowieso moeten leren lopen op een bitje... Ik wil dezelfde instructeur vragen die ik bij m'n verzorgpaardje heb... héhé kan hem gewoon voor een voldongen feit zetten... maarja dat duurt toch nog eventjes ondertussen krijg 'k misschien ondertussen toch uitgelegd dat bitloos lang niet zo erg is en dat je daar ook netjes dressuur mee kan rijden