[LO] groot longeerprobleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faustie

[LO] groot longeerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 16:24

Hoi,

Ik zou mijn paard graag willen longeren, maar dat lukt echt niet. Ze geraakt in paniek en kan alleen nog maar hard gaan. En 't is niet dat ze eronder uit wil komen, ze doet het echt uit angst.

Ik weet dat ze er vroeger slechte ervaringen mee heeft gehad en dus het vertrouwen in de longe en longeur wat kwijt is.
Het is uiteindelijk de bedoeling de pessoa er om te hangen, hoewel dit op zich ook weer een probleem kan vormen. Ze is namelijk erg claustrofobisch, en als dat bontje om de achterhand moet... Maar dat zijn problemen voor later.

Ik kan dr wel gewoon zo rond mij laten lopen (nee, ik jaag haar niet weg, ik klik even met mijn tong en dan is ze al weg), maar ook dan kan ze niet stappen. Altijd in draf of galop. Ik krijg haar wel meteen terug uit de galop, maar niet uit de draf of toch niet voor lang.

Als er iemand naast loopt is er geen probleem, van zodra die weggaat gaat ze door het lint.

De keren dat ik het probeerde liet ik haar eerst los lopen, en haar dan naar me toe komen. Ik maakte de longe vast, en klikte weer gewoon met mijn tong (zoals ik altijd doe), ik zorgde ervoor dat de longe altijd lichtjes doorhing (ja is niet de bedoeling, maar als die gespannen was, ging het al helemaal niet) en dat ze de cirkel zo ruim kon maken als ze zelf wilde. Ik gebruik ontzettend veel mijn stem, die ik zo laag mogelijk laat klinken.

En toch panikeert ze.

Weet iemand hoe ik haar dat weer kan leren?
Ik heb er ook al eens opgezeten terwijl iemand haar aan de longe had, en dat ging wel beter. Maar toch was ze erg gespannen en niet echt op haar gemak.

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat iemand hier raad mee weet.

*edit: afkorting vergeten

roxyolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:03

hooi hooi, mijn pony stapt ook niet aan de logeerlijn van slechte ervaring maar ik zou eerst leren logeren met een halster een geen zweep en heel rustig tege der praten en als ze het doet na 10 minuten stoppen en gewoon in stappen en uitstappen aan de hand x x x roky(roxyolly op bokt)

Faustie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 21:44

Een zweep ga ik sowieso nooit gebruiken hoor, dat gaat perfect zonder. Ik doe het ook altijd met een gewoon halster en ik praat tege dr . Misschien moet ik gewoon volhouden.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:41

Iemand met veel longeer ervaring vragen of zoals je al aangaf erop en dan aan de longe. Gewoon aan het eind van je training steeds 5 minuutjes.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:32

Ik denk dat je haar eerst van de angst voor longe en zweep en de persoon in het midden af moet helpen. Ik kan je daarbij de methode van Pat Parelli aanbevelen: www.parelli.com , Door veel grondwerk kun je het vertrouwen van je paard winnen, geleidelijk stap je over op een carrotstick met touwhalster en leadrope, en komen er oefeningen kijken zoals het paard aanraken met de carrot stick en de leadrope.

Er bestaat geen quick fix voor jouw probleem. Maar als je het goed aanpakt, kun je straks je paard in een longeerlijn inpakken zonder dat hij panikeert.

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... mes?&t=lit

http://www.visi.com/~jbly/equine/method ... game1.html