[NH] Yes! Mijn paard die bokt gaat op cursus, samen met mij!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ojele

[NH] Yes! Mijn paard die bokt gaat op cursus, samen met mij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 13:51

Het liep al een tijdje, maar nu is het zover. We gaan in mei op cursus! Xavier, mijn paard, bokt sinds 2 jaar zo erg, dat hij niet meer te berijden is. Vorig jaar heb Ik Dan en Grant aan het werk gezien en zij gaan nu een cursus geven bij het trainingscentrum van Monty Roberts in Nederland in het voorkomen en verhelpen van allerlei problemen zoals bokken en stijgeren en geloof ik ook een paard starten en veilig buiten rijden. Ik vind het wel spannend!
Ik heb nog wel een keer de rug moeten laten nakijken, maar dat is natuurlijk wel logisch. Ze willen geen paarden rijden die pijn hebben. En nu maar duimen dat het net zo goed werkt als bij de paarden waar ze de vgorige keer mee werkten!

Marrke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:40

Fijn voor je zeg!
Ik hoop dat de training succes heeft! En dat jij en je paard er veel van zullen leren!

ojele

Re: Yes! Mijn paard die bokt gaat op cursus, samen met mij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 14:59

Vindt het wel spannend.. Maar ja, het is eigenlijk nog het laatste wat we kunnen proberen..

Uvano

Re: [NH] Yes! Mijn paard die bokt gaat op cursus, samen met

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:31

He Hallo,

Wat leuk ik ga ook met mijn paard naar die cursus, 17 18 en 19 mei toch?

Ik vind het ook erg spannend en ben erg benieuwd wat we kunnen verwachten en wat we allemaal gaan doen.

gr. Simone

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:44

Toch raar hoor. Weet je zeker dat je paard helemaal goed is nagekeken? Dat hij geen pijn heeft? En heb je ook het zadel na laten kijken?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:47

Erg leuk voor jou.

maar eerlijk gezegd, ben je zeker dat je op cursus wilt bij iemand die Monty Roberts volgt?
Moest ik een bokkend paard hebben zou ik hem alleszins nooit naar daar doen.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:01

[
maar eerlijk gezegd, ben je zeker dat je op cursus wilt bij iemand die Monty Roberts volgt?
Moest ik een bokkend paard hebben zou ik hem alleszins nooit naar daar doen. [/quote]

en waarom niet?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:15

miekedar schreef:
[
Moest ik een bokkend paard hebben zou ik hem alleszins nooit naar daar doen.
[/quote]

en waarom niet?

Ik Heb Monty himself al aan het werk gezien, zowel op video als in levende lijve. En wat ik zag beviel mij allerminst.

Hij werkt met heel veel druk.
De join up alleen al vind ik als hij het doet, een erg stressvolle gebeurtenis. Hij overbluft die beesten echt. Niet echt mijn idee van een vertrouwensband.

De manier waarop hij zijn shows geeft vind ik sowieso al verwerpelijk. Omdat hij zo snel mogelijk zo veel mogelijk wil verkopen, vergeet hij zijn tijd te nemen. Ok, we weten allemaal dat hij het kan in die korte tijd, maar wil dat zeggen dat hij het ook in die tijdspanne moet doen?
Verder vind ik dat hij veel te veel gebruik maakt van allerlei handig uitgevonden middeltjes.
En dan vooral de degoutante 'zogenaamde bokstopper' Waarbij een paard zo wordt opgebonden dat telkens hij bokt een koordje onder zijn lip trekt. Wat een serieuze kneuzing tot gevolg kan hebben. De reden waarom de paarden stoppen met bokken door het gebruik van dit ding, is dus gewoon pijn!!!!!
Voor zover het welzijn van het paard!

Is dit reden genoeg om geen fan te zijn van hem? Ik dacht het wel hé

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:40

Tivara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:48

Wat leuk voor je! Hoop dat het snel beter gaat

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 10:25

Stop nu toch eens met altijd alles af te breken wat niet in jullie idee past. Ik ben blij dat de ruiter voor dit paard een oplossing zoekt en het niet doorverkoopt of dood doet. Het getuigt dat de ruiter denkt aan het welzijn van het paard.

Ik ben ook niet akkoord met alles wat Monty doet maar dat heb ik bij vrijwel elke strekking.

Er zijn ook veel positieve dingen te zien en die vergeten jullie altijd. Die Bokstopper wordt niet zomaar gebruikt. Ons paardje bokt ook en we hebben toen tijdens de show uitleg gaan vragen. Men zei ons dat ze hem liever niet verkochten om zomaar te gebruiken maar dat hij echt onder begeleiding moet gebruikt worden. Ze hebben hem wel bij voor mensen die het echt willen en bv. al een opleiding gevolgd hebben. Ik heb het mij niet aangeschaft.
Ene Monty is echt niet de enige die dat gebruikt hoor. Ik heb hier boeken van Michael Peace liggen en die heeft ook zo iets. Zelfde verhaal niet zomaar gebruiken.
De schriktraining vertoont veel overeeenkomsten met andere NH strekkingen. De join up komt agresief over maar toch zal het bij sommige paarden echt helpen of nodig zijn.
Heel Nederland, België en de rest van de wereld vindt een zweep de normaalste zaak van de wereld dat vind ik veel erger als een paard gedurende een korte periode de bokstopper te laten voelen. Het is toch niet zo dat een paard zijn ganse leven met die bokstopper moet rondlopen.

ieder zijn waarheid zeker.

Ik heb Monty ook aan het werk gezien en hij zegt vaak dat hij de problemen ook niet direct kan oplossen maar achteraf er zeker nog begeleiding nodig is.
Wat is er dan beter, het paard ergens naar toe doen en laten afkloppen tot het terug braaf is??

Veel succes met je opleiding. En tof dat je hulp zoekt!