Hoe zorg ik dat ze na het rollen blijft liggen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirtje27

Hoe zorg ik dat ze na het rollen blijft liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 18:52

Ik was van de week even met mijn pony aan het spelen in de bak. En liet hem wat rondje lopen net als dat ze doen als ze willen liggen. Op een gegeven moment ging ze ook liggen maar dan rollen. Maar daarna stond ze weer op. Hoe doe je het nou als je wil dat ze blijft liggen.

Mirjam

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:17

Vol met snoepjes stoppen zodra ze ligt (en liefst proberen op te laten staan door een beetje enthousiast "kom maar" oid te zeggen zodat hij niet meer gaat rollen), en dit heel veel herhalen En natuurlijk een commando eraan verbinden door bijv de hele tijd "lig" te zeggen als je pony een plek zoekt om te gaan rollen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:00

daarom werk ik graag met clickertraining... dan kan je op het juiste moment precies aangeven dat dat erg braaf is...

dus als je pony gaat rollen, beloon dan eerst voor als hij wil gaan liggen, zodat hij door heeft dat "gaan liggen" goed is... daarna als ie al door z'n benen gaat, en daarna als ie ligt...

Dit gaat trouwens niet in 1 keer hoor... hier zal zeker wel aardige tijd overheen gaan... afhankelijk van hoe snel je pony het begrijpt...

Uiteraard moet je pony al wel bekend zijn met clicketraining...

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:40

Hehe ik zou juist NIET belonen voordat je paard echt ligt... Als hij toch gaat rollen gaat hij toch uiteindelijk liggen en dan kan je toch veel beter dat meteen belonen Als je beloont voordat hij gaat liggen dan onderbreek je hem juist en ik denk dat je paard dan juist veel minder snel de link zal gaan leggen tussen beloning en het liggen...
Maar natuurlijk kan dit ook paardafhankelijk zijn

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:58

dat kan idd paardafhankelijk zijn...

Ik heb altijd van de clickertrainster meegekregen dat als het paard aanstalten maakt om een handeling te gaan doen, dat je dan direct moet reageren...

Maar wat ook een optie is (zo heb ik het bij Banjer eigenlijk stiekem gedaan.. ), is om de eerste keer of 2 keer te belonen als ze al liggen, en daarna als ze aanstalten maken om te gaan rollen/liggen...