[AR] Nieuw paard beleren in enkel of 2-span

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wyko

Nieuw paard beleren in enkel of 2-span

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 14:42

We hebben al een IJslander, die loopt voor de kar. Dat gaat allemaal prima en zonder problemen.
Nu hebben we er een 2e IJslander bij en die willen we ook voor de kar hebben. Na horen zeggen heeft dit paard eerder wel aangespannen gelopen, dus dat gaan we natuurlijk uitproberen. Eerst maar eens het tuig opleggen, en er dan maar achteraan lopen (met hulp erbij natuurlijk). Zo heb je natuurlijk snel genoeg in de gaten of een paard het kent of niet.

Maar dan nu de vraag, stel nou dat het paard dit verder kent en niet raar reageerd, wat zou je dan het beste kunnen doen? We willen dus in iedergeval het tuig opdoen en erachteraan lopen, een keer meenemen als het andere paard voor de kar loopt, zodat je gelijk kan zien hoe hij reageerd op de geluiden van de kar.
Maar dan...

De ene zegt dat je dan het beste met 2-span kan beginnen, dus naast het ervaren paard. Dit omdat ze elkaar goed kennen/vertrouwen. Een ander zegt juist dat je met enkelspan moet beginnen.

Dus wat raden jullie aan en waarom juist dat.

RJS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:08

Het hangt er een beetje vanaf, je zegt dat ie al wel aangespannen heeft gelopen, maar was dat in het enkelspan of in het dubbelspan? Misschien heeft ie wel alleen enkelspan gelopen en is ie dat gewend, dan kun je beter met enkelspan beginnen want dat kent ie al... Of het technisch gezien ook uit maakt weet ik eigenlijk niet...

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:32

Ik vind dat je altijd eerst enkelspan moet rijden voor je ze naast elkaar zet. Je paard moet op eigen benen leren lopen. Als je paard goed is in enkelspan kun je ze naast elkaar zetten. Dan zijn je pony's ook gelijk aan elkaar en ben jij een duidelijke baas. Anders ben jij de baas over pony 1 en pony 1 over pony 2.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:40

Eerst enkelspan, ze moeten eerst op hun eigen benen leren lopen en trekken.

Roxatte

Re: nieuw paard beleren in enkel of 2-span

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:32

Ik denk ook dat je je nieuwe ijslander eerst alleen voor de wagen moet zetten, goed voor zn zelfvertrouwen. En waarschijnlijk heeft je eerste ijslander ook nog nooit in tweespan gelopen?

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:46

Ik doe ook altijd in enkelspan en dan pas in het tweespan. Hij moet eerst leren trekken en dat kan in een tweespan nog wel eens overgenomen worden door het andere paard. Daarnaast kan je beter communiceren met je leidsels in enkelspan.
Zodra hij het trekken en de hulpen wat door heeft kan hij in tweespan om de klappen van de zweep te leren kennen (niet letterlijk) dus het gaan door verkeer enz.

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 13:50

Bedankt al voor de tips.

Dan ga ik eerst maar even kijken hoe hij gaat reageren op het tuig, de kar als de andere er voor loopt.

Over de andere weet ik ook niet of die in 2 span heeft gelopen. Dus dat is ook de grote vraag. Wel kan ik goed op hem vertrouwen.

Hoe leer je een paard in 2 span lopen eigenlijk? Want als ze altijd in enkelspan hebben gelopen, dan is het vast een hele omschakeling voor het paard

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:36

Gewoon in tweespan zetten, wennen ze vanzelf aan
Kilometers maken, dus niet gaan lopen tobben in een bak maar de weg op. Rechtuit, lekker draven.

palousa_boy

Re: [AR] nieuw paard beleren in enkel of 2-span

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:51

wyko schreef:
Na horen zeggen heeft dit paard eerder wel aangespannen gelopen, dus dat gaan we natuurlijk uitproberen. Eerst maar eens het tuig opleggen, en er dan maar achteraan lopen (met hulp erbij natuurlijk). Zo heb je natuurlijk snel genoeg in de gaten of een paard het kent of niet.

hier moet je idd wel een beetje mee uitkijken, er zijn zat mensen die een paard hebben gekocht die volgens de verhalen al voor de kar liep, en zo met een groen paard op stap gingen, met soms een wat tragische afloop.

ook moet je je natuurlijk af vragen hoe hij het heeft gedaan voor de wagen.. heeft hij 2 keer de wagen in elkaar getimmerd of liep hij braaf zijn rondje...

maar om even terug te komen op je vraag.

het verschilt per paard wat het fijnst is.
in het tweespan kunnen ze wennen aan de geluiden, hulpen enz.
in het enkelspan moeten ze alles zelf doen, worden ze meteen in het diepen gegooid om het zo maar te zeggen.
het is per paard anders hoe ze hierop reageren, ik zal dus niet zeggen waar je mee moet beginnen. kijk naar je pony en handel aan de hand daarvan.

succes ermee

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 01:12

Sjonniej jij weet ook niet wat je wil he
Sjonniej schreef:
Eerst enkelspan, ze moeten eerst op hun eigen benen leren lopen en trekken.

Sjonniej schreef:
Gewoon in tweespan zetten, wennen ze vanzelf aan
Kilometers maken, dus niet gaan lopen tobben in een bak maar de weg op. Rechtuit, lekker draven.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 01:20

Ik denk dat Sjonniej doelt op de tweede vraag: wanneer beide poaarden in enkelspan lopen dan kan je ze gewoon in tweespan zetten.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:15

Ja inderdaad Laura, ik doelde op haar tweede vraag: Hoe leer je hem in het tweespan te lopen

Maar Jeffrey, ik ben het er niet mee eens dat je een paard in het diepe gooit als je hem alleen voor de wagen zetten. Als het voorwerk (vooral het longeren aan de dubbele longe) perfect is, is de stap naar het trekken helemaal niet zo groot en is dat voor het paard ook redelijk normaal.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:25

Sjonniej schreef:
Maar Jeffrey, ik ben het er niet mee eens dat je een paard in het diepe gooit als je hem alleen voor de wagen zet. Als het voorwerk (vooral het longeren aan de dubbele longe) perfect is, is de stap naar het trekken helemaal niet zo groot en is dat voor het paard ook redelijk normaal.

het is net hoe je het bekijkt, het trekken zal idd wel meevallen, het gerammel achter zich en bijv de druk van de broek, dat moet hij allemaal zelf uitzoeken.

maargoed, ik zeg ook niet dat elk paard er heftig op zal reageren. de ene die loopt gewoon braaf weg, terwijl de ander meteen omhoog schiet.

daarbij kan het natuurlijk ook met de geschiedenis van het paard te maken hebben, paarden met trauma's zou ik denk eerder in het tweespan zetten dan in het enkelspan zodat hij het vertrouwen weer krijgt.

DaantjeBente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:47

Uit ervaring raad ik toch aan om je paardje eerst eens naast een ervaren en betrouwbaar paard in 2span te zetten. Als ze iemand naast zich hebben pakken ze het meestal veel sneller op. Als dat goed gaat kun je overgaan op enkelspan. Reken maar dat een paard het lamoen erg eng kan vinden. En heb je geen ervaring met zulke dingen kan dit hele gevaarlijke situaties op leveren. In het span vangt je betrouwbare paard dit soort dingen op een gaat het nieuwe paard makkelijke mee lopen. Ook als hij gaat slaan of trekken is dit makkelijker op te vangen. Maar nogmaals, dit is uit eigen ervaring. Heb een aantal jaren bij een stalhouder gelopen en daar gingen alle jonge paarden eerst naast een betrouwbaar en goed betuigd paard. Ook in het verkeer als je paard bang is kun je hem gerust naast een betrouwbaar verkeersmak paard zetten. Zo wennen ze geleidelijk aan alles om zich heen en worden ze niet gelijk in het diepe gegooid. Heel veel succes en doe voorzichtig. Als je het niet vertrouwd haal er dan iemand bij die er veel ervaring mee heeft. Dit kan ongelukken voorkomen!

Ibalia

Re: [AR] nieuw paard beleren in enkel of 2-span

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:07

Wij hebben Jorrit gewoon alleen beleerd. Zo leren ze op eigen benen te lopen en vertrouwen te krijgen in de menner.

Wel, zoals Sjonniej als zei, zorgen voor een goede voorbereiding dus veel voor je uit mennen (oog op de weg) zodat hij al went aan het verkeer en "vreemde dingen.
Ook hebben we veel sleepwerk gedaan ter voorbereiding.

Het "voorwerk" is volgens mij dan ook erg belangrijk en je moet er voor zorgen dat je alles goed voorelkaar hebt mbt het materiaal.
En neem de tijd...

Succes

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:50

Wat Ibalia zegt klopt helemaal. Goed voorwerk is heel belangrijk. Als dit goed is zet je ze zo voor de wagen.

Neem de tijd.....veel succes

8liesbeth8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:50

Ik denk dat het ook wel een beetje aan de pony ligt, mijn verzorg pony's zetten we meestal eerst voor twee span met een ervaren pony er naast, zo weten ze hoe het moet en waar ze op moeten reageren als dat een beetje goed gaat gaan ze er natuurlijk ook alleen voor

Amanda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:28

Idd een goede voorbereiding. Ik hoor vaak van mensen dat ze ze liever meteen in 2span hebben, want dan houd die ander de een wel in bedwang. Ik zie het liever eerst in enkelspan en dan pas in 2span. Ik heb het meerdere keren ontzettend fout zien gaan, ook een x toen ik mee was op wedstrijd (meerdaags) en iemand een nog groen paard naast een ervaren paard zette..Paard is nooit meer goed voor de wagen te krijgen, na meerdere maanden tevergeefs oefenen hebben ze het nu maar opgegeven..Daarom zou ik eerst zoals je al van plan was met tuig enz gaan oefenen en dan langzaam aan verder oppikken En gewoon in enkelspan zetten. Succes!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:37

laura2span schreef:
Ik vind dat je altijd eerst enkelspan moet rijden voor je ze naast elkaar zet. Je paard moet op eigen benen leren lopen. Als je paard goed is in enkelspan kun je ze naast elkaar zetten. Dan zijn je pony's ook gelijk aan elkaar en ben jij een duidelijke baas. Anders ben jij de baas over pony 1 en pony 1 over pony 2.

idd.. hier ben ik het ook mee eens