Voeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 21:12

Hoi,
Ik doe niet zo heel veel aan NH enzo, maar sommige dingen klinken toch wel erg goed.
Bijvoorbeeld over het voeren. Ik voer nog wel gewoon brokken aan de paarden, de Shet en Welsh krijgen enkel alleen hele dag door hooi en 's ochtends en 's avonds wat wortels.
Mijn 2 paarden staan de hele dag door buiten, alleen 's nachts op stal, omdat Kaprice (de leidster van de kudde) dan wat rust heeft. Anders loopt ze zich helemaal druk te maken waar iedereen is, en ze heeft ook haar rust nodig.
Maar ze krijgen de hele dag door plukken hooi in verschillende groepjes, zodat ook de laagste in de rang (de welsh) aan haar trekken komt. Toch wordt ze heel vaak weg gejaagd door de 2 paarden en de shetlander.
Kun je biks ook gewoon op de grond in de wei voeren, of ontstaan krijg je dan ruzie ? In principe krijgen alleen de 2 paarden biks, beide merries, staan op nummer 1 en 2 in de rang. Dus van de pony's zullen ze geen last hebben.
We hebben een kleine kudde van 4 merries.

Hoe voeren jullie zonder dat er ruzie ontstaat ? (ieder paard moet natuurlijk wel zijn eigen hoeveelheid binnen krijgen).

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:23

Ik denk dat het dan heel moeilijk controleren wordt hoeveel welk paard krijgt.
Je kan denk ik het beste de brokken gewoon apart blijven voeren

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:53

als je dan toch perse biks wil voeren, maak dan 1 bergje méér biks op de grond dan dat je paarden hebt, dan krijgen ze nooit ruzie. Dus als je 4 paarden hebt, verdeel je de hoeveelheid biks over 5 hoopjes

(geldt ook voor hooi en alles wat je in een groep voert overigens)

Antheman

Re: Voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:21

De paarden worden hier altijd BUITEN de wei gevoerd.

We hebben ook paarden die buiten de wei in een emmer biks krijgen.
De emmer hangt aan het hoofd vh paard, zodat hij er ook mee kan wandelen.
Ziet er grappig uit!
En de andere paarden kunnen dus niet in de voeremmer vd ander komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:27

Eh, super idee, waar haal je die emmers? Kunnen ze dan wel gewoon ademen?

Ik ken wel die zakken die je wel eens ziet bij paarden die voor de kar lopen en als taxi gebruikt worden. Is het zoiets?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:16

russel schreef:
Eh, super idee, waar haal je die emmers? Kunnen ze dan wel gewoon ademen?

Gewoon
Je gaat naar de GAMMA, koopt 1 emmer a 2,95

Thuis peuter/boor/frunnik of wat dan ook, gaatjes, waar je ook het hengsel hebt zitten.
Je pakt een paar strotouwtjes, vlecht die en maakt ze op maat voor je paard.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:18

Ziet er vast heel leuk uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:20

heb je een foto??

Ik zie dat al mijn knol gaat er mee lopen en schudden en alles overal, of doen ze dat niet.

Ik zie het al voor mij een dominante met emmer op kop komt aan gestormd om mijn paard met emmer weg te jagen. Paard weg én.. emmer weg. Hoe kan dat nou?? Tikkertje spelen. Hier met die emmer!!!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:21

in geval van Morrie: je haalt een speciekuip..... want zijn hoofd past echt niet in een standaard emmer....

ik zie het ook al helemaal voor me....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:23

Anouar krijgt eten uit een tuperware bak (emmers raken altijd kwijt bij ons, tupperware bakjes zijn minder geliefd) Dan krijgt hij brokjes en wortels. Eerst haalt hij de wortels uit de bak, die legt hij ernaast, dan eet hij de brokjes op en begint dan aan de wortels. Het is een heel ritueel altijd

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:24

Ik heb geen foto!

Maar ik ben de enige op de wei die het NIET doet.

Ik zet ze nl altijd in de bak als ik voer. De rest laat ze op het terrein loslopen, met emmer op hun kop

Zo heb ik Andor (zonder emmer ) uit de boerenkool van de boerin kunnen trekken

Doe ik dus niet meer.

En soms zie je idd ene groepje Ijscoos met memmers ronsdlopen.

Is best handig, want iedereen (ook weer behalve ik) heeft een hond en die vreten werkelijk alles onder je handen vandaan, zijn nog erger dan muizen.
Dus het is ook hondproof

Voor Morrie kun je ook naar de Action ofzo, in een leuk kleurtje. Trouwens zo´n ding heb jij toch van de Nijhof??

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:26

ik heb er wel 2.... maar Morrie staat gewoon los ergens op het erf te eten.....

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 20:06

@ Anouar: Nee, zo bedoel ik dat ook niet. Ze krijgen ook gewoon apart biks. Allebei een emmer, en de pony's een wortel.
@ Smurf: dat wil ik nou juist niet, omdat de pony's geen biks krijgen. Enkel alleen de paarden. Hooi heb ik (zoals ook in mijn beginbericht staat ! ) altijd in groepjes verdeeld.

Een emmer aan het hoofd vind ik ook geen goed idee bij mijn meiden.

Maar ik heb vandaag geprobeerd wat ik in mijn hoofd had, en het ging goed.

Toch bedankt allemaal

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:05

hahha wat een geweldig verhaal!! Emmers, echt ik zie t helemaal voor me. Vett echt, goed idee ook nog, naast dat t echt grappig is :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:37

ik hing het altijd in bakken op. de leider komt eerst, als die eet hang ik de volgende bak op, en zo door. biks op de grond voeren kan best, maar dan niet in het zand.
normaal gesproken laat de leidende merrie de anderen er wel bij, zeker als de baas op afstand blijft. als ik erbij blijf staan als mijn shet hooi heeft, krijgen de anderen niks (het kreng, ze is nog maar 2,5 maar superdominant als ik in de buurt ben). als ik het landje uitga, en bij het hek blijf kijken, dan krijgen de anderen ook gewoon. dan staan ze hoofd aan hoofd, en kont aan kont!

PardoesJessi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:59

Mijn "kudde" van 4 eet nu het langer licht is ook weer buiten. De twee paarden krijgen een bak hangende aan de bakrand, ieder op zijn eigen plekje. De 2 shetten een emmer met hun plakje brood oid op hun eigen plek. Zodra ieder zijn eigen plek weet is het eigenlijk nooit een probleem. De ene pony probeerd wel eens zijn neus in de voerbak van een van de paarden te steken (geen gezicht!!!) en de andere tikt de bakken op de grond als ik ze niet direct weg haal om te kijken of de groten nog wat zijn vergeten. En dit terwijl alle twee de paarden op stal behoorlijk "voernijdig" zijn.... Buiten gaat het dus eigenlijk beter......