bitloos hoofdtel met gekruist onderstuk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_kellyann_x

bitloos hoofdtel met gekruist onderstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:51

hallo wie heeft ervaring met het overstappen van een gewoon hoofdstel naar een bitlooshoofdstel emt een gekruist onderstuk??
en hoeveel heeft het je gekost ik heb een site gezien over de nadelen van het met bit rijden...ik kon het niet aan zien zow ers bloedde eht en zow!dus nu wil ik een bitloos hoofdstel hebben.

L_Odette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:55

Maar waarom wil je bitloos gaan rijden? Alleen om die site? Of om verfijning? En welke site heb je gezien? Misschien is het handig om er een link bij te plaatsen.
Ik denk dat mensen je dan beter advies kunnen geven.

x_kellyann_x

Re: bitloos hoofdtel met gekruist onderstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 22:04

bitloos rijden is diervriendelijker dan met bit vind ik je kan het altijd proberen tog?? ookd oor die site want ikk on eht eg tniet aan zien maar ik ben nu die site kwijt zal hem wel ff proberen op te zoeken)

L_Odette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:06

Je moet wel rekening houden dat de inwerking heel anders is. Het werkt in op de neus ipv zn mond. Ik weet iet hoelang het paard in kwestie al met een gewoon bitje gereden word. Maar zoek op google naar sites over bitloosrijden.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:16

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 22:25

jaaaa!!!! egt zielig

L_Odette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:51

OKeey, echt bizar alhoewel ik denk dat sommige via trucage een beetje erger gemaakt zijn,maar dat is mijn mening. Ik kan begrijpen dat je bitloos wil gaan rijden maar dit zijn wel de ergste voorbeelden uit de sport. Ik rij zelf ook met een bitje*dubbelgebroken trensje* maar ik heb nooit een uitgescheurd mondhoekje gezien... Verder begrijp ik je standpunt en succes met je zoektocht!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:52

ik rij met een libra Cross rope die ik zelf heb geknoopt. Het touw heb ik gekocht bij Lovelance hier op bokt en de ringetjes in de ijzerwarenwinkel gekocht. Ik ben niet overgestapt door een of andere site, maar omdat ik zelf het idee heb dat Bonita veel meer ontspannen is door zonder bit te gaan rijden. Af en toe rijd ik nog wel met bit en ook met buitenritten, maar dan gaat mijn itloos hoofdstel ook mee, maar blijft de teugel van het bit ongemoeid over de knop hangen.

Op de site worden gruwelijke beelden met soms echte martelwerktuigen ipv bitten getoond, maar ik denk niet dat de gemiddelde bit-gebruiker hier op Bokt zijn paard zo toetakelt!

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:56

Jovarna, idd echt te afschuwelijk! Ben me ook aan het verdiepen in bitloos rijden, ik ga dit even volgen!

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:56

Sorry hoor, maar als je normaal met een bit omgaat gebeuren zulke dingen toch neit zo snel? Wat op die site staat heb ik nog nooit irl gezien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:05

Ga eens naar een willekeurige wedstrijd. Of een willekeurige manege. Of waar dan ook waar met paarden gereden wordt. En concentreer je dan eens op die paardenmonden. En daarbij op hun ogen, op hun uitstraling. Op de spanning rond de mond, neus, kaken en halslijn.
Er gebeuren dingen die al niet eens meer opvallen, die blijkbaar al heel "normaal" zijn.
Onlangs nog heb ik foto's staan nemen tijdens een dressuurclinic en bij de manegeruiters aldaar. Geen foto's van "het mooie plaatje", maar van die paardenhoofden, hun ogen, monden, de spanning spat er van af... Ze zijn te triest om aan te zien....

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:12

rhenskuh schreef:
Sorry hoor, maar als je normaal met een bit omgaat gebeuren zulke dingen toch neit zo snel? Wat op die site staat heb ik nog nooit irl gezien..

amen, als je gewoon een normaal bitje in rijd, en niet zit te sjorre, wats the big deal :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:40

The big deal is dat IEDERE INWERKING van de ruiter via dat bit in de mond doorkomt. Een "lichte" inwerking is al gauw zo zwaar als een pak melk.
Als daar 1 kilo trekkracht van de ruiter op komt, verneemt je paard een relatieve 6 kilo cumulatief. Dit alles overigens maal 2, vanwege de linker- en rechterteugel. Is 12 kilo in de mond.
Wanneer de ruiter flink aan de teugels trekt, kan de cumulatieve druk in de mond gemakkelijk oplopen tot 250 kilo…!
Daarbij is het ook nog zo dat een bit niet alleen drukt, maar ook nog knijpt en in het verhemelte prikt en ga zo maar door. En tot slot niet te vergeten al het 'dode' gewicht van de teugels, het dode gewicht van het bit zelf en de bijkomende beweging. Beweging doet ook veel met krachten (kracht = massa x snelheidsvariabele), dus ieder hupsje dat de dode teugel maakt in draf, is al flinke ruis!
Logisch ook dat een paard zonder bit geen ruis, kracht, druk en pijn meer in z'n mond ervaart en zich daar niet meer tegen hoeft te (en zal) verzetten, daardoor ontspannender loopt, ruimere en gelijkmatiger gangen krijgt en ook z'n rugspieren ontspant (en dus niet meer wegdrukt).

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:45

Wat vind je dan van dit plaatje Jovarna?
Dit ben ik op een buitenritje, mèt bit over mijn Libra RB.

Afbeelding

Ik zeg ook niet dat iedereen die met bit rijd even vriendelijk te werk gaat in de paardenmond, maar er zijn ook zat mensen die wel zacht rijden met een bitje.. Ik heb ook een beetje anti-gevoelens tegen dressuurcracks, omdat ik niet vind dat een paard erg ontspannen loopt met zijn hals in de krul, maar ik wil niet elke bitrijder over 1 kam scheren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:50

Mooi plaatje Teuntje!
Ziet er lekker ontspannen uit!

Hoe dik heb jij het koord van de Libra?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:59

De libra is 6 mm en de teugel is 8 mm

Hier een wat duidelijkere foto van de Libra
Afbeelding

Edit: Voor de TS: de Libra heeft ook een gekruiste "achterkant"
Afbeelding

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 08:23

ik kan alleen buiten rijden maar wil tog wel een bitloos hoofdstel proberen misschien vind mijn vp dat ook wel fijner

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:32

als vp de afkorting is van verzorgpaard, zou ik toch eerst even tostemming vragen aan de eigenaar van het paard. Hij od zij worden namelijk aansprakelijk gesteld voor de schade als jij brokken maakt en misschien willen ze wel helemaal niet dat je gaat experimenteren met bitloos met hun paard.

Ik zou als je het toch gaat doen het eerst in een veilige, omheinde situatie proberen, een bak dus alvorens ermee de openbare weg op te gaan

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:15

natuurlijk is het verstandig als je het eerst een tijdje in een bak probeerd. want stel er gebeurd iets...
mij lijkt bitloos rijden ook een stuk diervriendelijker, en vertrouder voor het paard. en de berekeningen die Jovarna allemaal maakt.. woow!

nou ja, het is idd zo dat het zo normaal is dat paarden ontzettend zielig kijken en het helemaal niet eens lijken te zijn met het zadel,bit.. alles.. ik zou het ook niet leuk vinden als er bijna dagelijks op mij gereden zou worden, met een koud stuk ijzer in mn mond, een singel die op een korset lijkt.. en dan ook nog eens moeten gehoorzamen!
Mij lijkt het ook dat je al gouw het vertrouwen van een paard kunt verliezen, door hem pijn te doen in zijn mond, overigens 1 van de gevoeligste plekken die een paard heeft. een bitlooshoofdstel..ik denk dat een paard daarvoor zou kiezen, als hij kon kiezen.
Wie niet..?

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:47

mee eens Misz J
vrolijke plaatjes trouwens op die site Petra....getver getver.
Had je die opnames van de demo waar we geweest zijn al ergens neergezet?

Teuntje...wat een prachtige Tinker by the way, en zo lekker harig

DianneM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 00:03

Kinke schreef:
Teuntje...wat een prachtige Tinker by the way, en zo lekker harig

Thanx

Ik scheer haar nooit en ze krijgt ook geen deken op in de winter, zelfs niet als het 10 graden vriest.. Ze moet zelf maar acclimatiseren vind ik Nu zit ze practisch al weer in haar lentevacht, alle lange haren zijn er nu uitgevallen.. Helaas staat ze wel in een stal, gelukkig wel een buitenstal.. 15 april gaat ze naar de 24 uurs weide en als het goed is, blijft ze daar straks jaarrond staan! Als het goed is gaan ze van de zomer of volgend jaar inloopstallen voor meerdere paarden maken! Ben ik echt superblij mee, eindelijk een plek gevonden waar ze ook in de winter op de kudde naar buiten kunnen! Dat vind je bijna nergens in regio Amsterdam!

Ik heb trouwens ook veel in de binnenbak geoefend met het touwhoofdstel, voordat ik naar buiten ging, maar eigenlijk ging het als vanzelfsprekend. Ik heb niet echt veel van de omschakeling gemerkt, alleen dat de reactie iets vertraagd volgt op mijn teugelhulp. Maar volgens mijn leraar komt dat doordat ze nu volledig vrijwillig mij volgt, in plaats dat ze druk op haar tandvlees krijgt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 01:40

Kinke schreef:
vrolijke plaatjes trouwens op die site Petra....getver getver.
Had je die opnames van de demo waar we geweest zijn al ergens neergezet?

Ja, daar word je vrolijk van hè Marina! Da's ook de bedoeling.

Die plaatjes die ik toen geschoten heb, hebben nog een tijd op m'n PC gestaan. Laatste dacht ik, wat moet ik er mee, met al die bit-ellende. Er zaten echt veel gruwel-foto's bij. En die meiden maar vrolijk rijden hè, paard in de krul trekken, met de sporen prikken, in die mond zagen, tegen hun paard mopperen en ondertussen denken 'kijk eens hoe goed ik rij'......

Ik heb ze onlangs allemaal verwijderd. De kwaliteit van de foto's waren ook niet allemaal even best (ik moest nog wennen aan al die (on)mogelijke instellingen van m'n nieuwe digitaaltje).
Die filmpjes van dat voortdurende klapperende bit en van dat ene klapperende zadel heb ik volgens mij nog wèl ergens..... Maar ja, die kan ik niet op het net zetten, da's laster! (ruiter staat er bij op)

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:44

Kan je betreffende persoon niet onherkenbaar maken??

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:57

als ik die foto's kijk is het idd wel zielig maar ik heb niks op een bit het ligt er natuurlijk zelf aan hoe je het gebruikt..
de paarden weten het niet beter als een bit..
ik rij soms ook met halster enz..
maar een bit gbruiken ligt echt aan jezelf!

geef nu ook een beginnertje les die laat ik ook eerst met halster enzo klooien voordat je een bit gebruikkt..