Bitloos buitenrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

djodjodjo

Bitloos buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 21:03

Naar aanleiding van dit: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=99&t=556829 topic heb ik een vraag.

Ik heb dit artikel ook gelezen en vond het nogal indrukwekkend, hoe een groot effect zo'n bit heeft. Mijn paardje rijd ik voorlopig bijna altijd buiten, de bak komt er van de winter. Ze gaat er eigenlijk nogal vaak vandoor, ik houd haar meestal aan het eind wel, maar volgens mij zoek ik te veel steun bij het bit, en ben ik dan ook nog al hard. Het lijkt me heerlijk om zonder bit te rijden, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? En met wat voor optoming? Of moet ik wachten tot de winter?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Bitloos buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:26

Het bit is geen rem.
Wanneer je het bit wèl als rem gaat gebruiken, zet je echt KILO's druk in de paardemond. Dit kan bij trekken aan de teugels al oplopen tot 250 kilo! Naast druk is er ook een enorme pijnprikkel. Dit bij elkaar doet een paard alleen maar harder rennen, omdat hij van die pijn en druk af wil (instinctmatige reactie; vluchten).

Hier een aantal topics over bitloos.

viewtopic.php?f=13&t=550851

viewtopic.php?f=13&t=549528

viewtopic.php?f=99&t=523684

viewtopic.php?f=99&t=537792

viewtopic.php?f=99&t=512017

viewtopic.php?f=99&t=549714

Verder staat er veel info op mijn site, op de pagina 'Bitloos'.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:28

mijn tip, leer je paard eerst wijken voor druk. Een paard zou van nature altijd tegen druk ingaan, in de omgang met mensen kunnen we dit niet gebruiken en kan het zelfs gevaarlijk zijn. Paarden zijn vele malen sterker dan mensen, dus met kracht verliezen wij altijd.

Wijken voor druk is redelijk makkelijk te leren, het vraagt echter wel wat geduld en consequentie.
Het makkelijks kun je beginnen met het hoofd. Doe een halster om met een touw eraan, vraag het hoofd naar beneden door heel zachtjes druk te geven op het touw naar beneden. Laat je paard z'n hoofd zakken dan neem je direct de druk weg. Na een tijdje zou je paard snappen dat als hij druk voelt, er niet tegen in gaat, maar mee gaat de druk weg gaat.
Doet je paard z'n hoofd omhoog ipv naar beneden en gaat er dus tegen in dan neem je niet meer druk maar gaat je hand gewoon mee naar boven.
Als je paard dit door heeft kun je vragen het hoofd naar links en naar rechts te bewegen, een stapje opzij te doen als je heel licht tegen de schouder duwt, noem maar op.

Heeft je paard het wijken voor druk goed onder de knie en je geeft tijdens het rijden druk op de neus dan zou hij niet er tegen in gaan en harder gaan, maar mee gaan met de druk en langzamer gaan. Paarden zijn heel gevoelig, ze voelen een vlieg, dus als jij je vingers alleen al aan spant met de teugels in je handen dan voelen ze dat al.

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:18

ik weet niet of je ooit zonder zadel en met halster rijd.. maar mijn ervaring is dat paarden het prettiger vinden om geen bit in te hebben.. ze luisteren sneller en reageren vrolijker.. als je welleens met halster gereden hebt weet je ook wel een beetje hoe je paardje zal reageren op een bitloos hoofdstel.. (lijkt mij dan hea)

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:53

Tja, ik ben met mijn verzorgpony na ongeveer 3 keer in de bak bitloos te hebben gereden naar buiten gegaan ( we reden voorheen altijd met bit) Het was wel in de zomer dus dan zijn ze zowieso al minder gek in hun hoofd. Mijn verzorgpony kan soms echt mega stront eigenwijs zijn. Een heel enkele keer wil hij buiten iets harder dan ik, en dan is druk op 2 teugels genoeg om hem rustig te houden. Naar mijn mening vind ik bitloos bij amigo beter werken (buiten) dan met bit.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:07

Ik zit er ook aan te denken om met mijn touwhalster buiten te gaan rijden. Juist buiten rijden, want in de bak blijf ik voorlopig nog met bit rijden. (wil toch dressuur gaan starten eens) In de bak gaat het rijden met een cross-rope-bridle en een touwhalster goed, ze luistert prima. Maar ja, we zijn in de training eigenlijk ook zeer weinig met de teugels bezig.

Maar ja, ik ga het van de week ofzo eens uit proberen. Ik ben heel benieuwd of ze dan gewoon hetzelfde loopt en ontspant.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:12

Ik heb de eerste paar keer het touwhalster onder het hoofdstel gedaan met teugels eraan. Ook teugels aan het bit. Voor m'n gevoel had ik dan nog een noodrem (achteraf slaat het nergens op, maar als het voor tussen je oren helpt) Dat hoofdstel hing er eigelijk voor spek en bonen bij dus die heb ik na twee keer thuis gelaten en dat ging goed.

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:19

Anouar15 schreef:
Ik heb de eerste paar keer het touwhalster onder het hoofdstel gedaan met teugels eraan. Ook teugels aan het bit. Voor m'n gevoel had ik dan nog een noodrem (achteraf slaat het nergens op, maar als het voor tussen je oren helpt) Dat hoofdstel hing er eigelijk voor spek en bonen bij dus die heb ik na twee keer thuis gelaten en dat ging goed.

Ik wil juist voorlopig even zonder hoofdstel rijden. Het paard wat ik rij vind de teugels duidelijk niet zo fijn, zonder bit reageert ze momenteel iets beter. Ik heb zelfs bitloos gesprongen afgelopen zondag. Dit ging erg goed, ze was wendbaar, ze was makkelijk terug te nemen en ze was veel vrolijker. Dus als ik naar buiten ga, doe ik dan het hoofdstel niet om. (neem wel een extra iemand mee voor het geval het mis gaat, maar dat doe ik toch, ik voel me nog niet echt zeker aangezien ik haar nog niet echt lang rij)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:20

mijn paard heeft vaak de neiging gehad om zich tegen het bit te verzetten, als hij bijv. een andere route wilde rijden. als ik dan normaal stuurde, trok hij de andere kant op. zo heb ik ook weleens aan het bit zitten trekken. ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die liever niet bitloos willen, 'want hij trekt al zo aan het bit, hoe erg is het dan zonder?'

die vraag had ik ook een beetje, maar ik reed wel vaker bitloos en ik had er nooit echt problemen mee gehad, en zeker niet meer dan met bit. dus hup, weg bit, welkom bitloos hoofdstel! als Faram nu wat anders in de planning heeft (wat ook veel minder voorkomt nu), dan luistert hij beter, naar alle hulpen. ik merk nu echt dat ik wat heb aan mijn zit, iets dat eerder niet zo was, en hij reageert beter, en met meer plezier. ook op teugelhulpen. heel af en toe probeert hij door te drukken, maar ik hoef nu weinig meer te doen om hem te overtuigen dat ik toch echt de andere kan op wil. hij luistert beter, en heeft er meer plezier in. ik voel me veiliger dan toen ik nog een bit had, ook als we vrachtwagens tegenkomen!