[LO]Hoe een vastzittend paard longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

[LO]Hoe een vastzittend paard longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 14:28

Sinds enkele maanden heb ik een 8 jarige merrie, het probleem is dat zij vanaf het begin al vreselijk vast zat op de linkerkant(komt dus niet door mijn manier van rijden). Nu probeer ik dat eruit te rijden door meer gewicht op de rechterteugel te nemen en de linker losser te laten, daarbij gebruik ik veel linkerbeen om haar recht te houden. Alleen is het zo dat ik niet fatsoenlijk rechtsom kan rijden, ze valt dan naar binnen door mijn been heen, snijdt hoeken af en ik kan zelfs geen normale volte rijden. Alleen als ik de linkerteugel er flink bij pak maar ja, dan wordt ze nooit losser op de linkerkant.

Nu dacht ik, met longeren moet het er ook wel uit te krijgen zijn maar watvoor hulpteugel kan ik dan het best gebruiken. Heb al gelongeerd met een touwtje eraan en dan de rechterkant strakker en links losser en dat ging wel goed maar is er een hulpteugel die speciaal goed helpt tegen het vastzitten op een kant?

Als jullie tips hebben voor het rijden zijn die ook welkom uiteraard.

stoltur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:30

heb ook zo'n pobleem, zal dit even blijven volgen, misschien dat iemand raad weet.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:46

Lijkt me vrij logisch dat je rechtsom problemen hebt. Je buitenteugel heb je om te begrenzen dus als daar geen of weinig druk op staat zal ie altijd over de buitenschouder weglopen. Rechtsom rijd je dus dan bijna alleen op de binnenteugel en dat is per definitie fout. Dus meer druk op de buitenkant en zo doorwerken dat je uiteindelijk evenveel druk hebt op beide teugels. Ook je rechterbeen er uiteraard goed aan rechtsom, anders valt ie er inderdaad doorheen.
Als ie vast zit aan de linkerkant zou ik het ook aan die kant oplossen. Buigen, buigen en nog eens buigen. Wel zou je rechtsom af en toe eens contrastelling kunnen nemen om weer een keer die linkerkant in te buigen en verder is rechtstellen heel belangrijk...

Welke hulpteugels zouden kunnen helpen weet ik niet, volgens mij moeten de touwtjes uitstekend dienst kunnen doen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:48

IK zou eerst de oorzaak van het vastzitten graag willen weten. Anders ben je aan het symtoombestrijden, en nog niet gericht ook niet.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:00

Meer druk op een teugel pakken en de andere losser laten werkt niet echt als daarbijje buitenteugel los komt. Je verliest begrenzing en aanleunign en dan vallen ze inderdaad naar binnen. Ik denk ook dat je moet streven naar gelijke druk op 2 teugels en dat je het paard eerst op 2 teugels en aan 2 benen moet hebben voor het wat meer loslaat op 1 kant.

Je gaat uit van je buiten teugel en je binnen been, op beide kanten.
Dus welke teugel het ook is houd wel druk/ contact op je buitenteugel.

Je kan aan de longe met touwtjes of slof werken en dan zo vast maken dat ze in de jusite stelling loopt.
Maar eerder zou ik zonder bijzet longeren en dan wel stelling vragen aan de lijn en tempowisselingen en overgangen gaan doen.
Wissel ook de de volte die je longeert af met wat kleinere en wat grotere voltes. Vaak worden ze dan wel losser in het lijf.

Punt van een bijzet aan de longe is dat je vaak de kop wel vastknoopt bv met touwtjes of een slof, maar dat je dus ziet dat ze in het lijf recht blijven, of de kont naar buiten gooien. Dit kan je wel beter tegengaan als je met dubbele longe werkt.

Succes!

Bar

Re: Hoe een vastzittend paard longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:04

Ik longeer niet met hulpteugels oid.
Wat ik doe is longeren met dubbele longe. Ik vraag met de buitenlonge contrastelling op de rechte stukken.Ik maak als het ware vierkante voltes. Door contrastelling te vragen moet je paard de korte spieren oprekken en aan de andere kant worden de lange spieren korter.

Onder het zadel rijd ik veel kleine voltes waarbij ik er op let dat het binnenbeen goed onder de massa geplaatst wordt. Ook schoudervoor/schouderbinnenwaarts zijn goede oefeningen.

Kijk ook eens op www.paardenbegrijpen.nl Hier staat heel veel info over de natuurlijke scheefheid van een paard en hoe je daarmee aan het werk kunt.

Succes!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 18:31

Als een paard links vastzit zit het probleem vaak juist aan de rechterkant.Het paard pakt het bit vast om de druk aan de andere kant weg te nemen.Let wel,vanaf hier is het onmogelijk om goed te bepalen waar het probleem zit,dus ook hier weer....zoek hulp van iemand die er verstand van heeft,die zal je vast kunnen helpen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:50

Wat is de oorzaak van deze scheefheid? Lijkt me erg belangrijk om te weten voor je verder kunt.

Je moet nu eigenlijk eerst werken aan rechtgerichtheid.
Ze moeten eerst aan 2 teugels en 2 benen komen om links of rechtsom te kunnen buigen.
Daarom zou ik dan ook longeren aan de dubbele longe, hier kun je ze wat fijner inwerken aan beide kanten.

In het rijden of longeren (nog) niet te veel bezig zijn met de voorkant.
Ze moeten van achteren uit de verbinding naar je hand gaan maken, dus veel voorwaarts (incl.schakelen) naar je stille (wel smakelijke) hand toe rijden, daarbij proberen om wat meer druk in je rechter en wat minder druk in je linkerhand te creeren.

Overleg dit 'probleem' ook met je instructie, die kan het zien en daar op inspelen, wij kunnen niet veel meer dat theoretisch advies geven vanachter de compu

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:05

Heb eens een tijdje les gehad van een instructrice. Zei had als theorie dat als je paard links vast zit dan moet je zoveel mogelijk rechts stelling en buiging vragen tot je paard het helemaal zat is dan gaat ie vanzelf makkelijker op links lopen.

Vond het toen al een rare theorie en heeft ook nie geholpen.
Maar wilde jullie dit verhaal niet onthouden.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:38

Fysiek is het een beetej raar dat je je paard 1 kant zat laat worden zodat ie op de andere kant dan wil buigen.
Een paard heeft vak fysiek las van wat spieren waarom het de ene kant makkelijker buigt dan de andere.

teveel op de goed kanmt rijden als misschien het probleem wel verplatsen naar de anderen kant maar zeker niet oplossen.
Hoewel ik ook niet geloof dat puur rechtrichten dit oplost (naast schefheid kan er in spieren op beide kanten een probleem komen door de ruiter) den ik wel dat recht rijden en gelijke druk op twee teugels het streven is.

Post van Cobijntje vind ik daarom erg kort door de bocht. Hoewel je kan ervaren dat het helpt ben je je problemen aan het verbloemen en niet aan het oplossen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:00

Ik ga mee met de mensen om na te gaan waarom je paard vast zit.Rijd je ook les en wat zegt je instructrice er van?

Ik zou nooit mijn paard longeren met bijzet en dan de ene kant strakker zetten als de andere kant.Dit lost ook echt niet een probleem op hierdoor kan je juist extra problemen verwachten.Ik denk dat het wel heel verstandig is om het paard regelmatig te longeren.Laat hem ook eens alleen aan het halster lopen zodat hij op eigen benen leert lopen maar probeer hem ook eens bijgezet te longeren zodat hij mooi over de rug gaat lopen.

Verder kun je met rijden heel veel doen ik zou dit wel onder begleiding doen.Probeer niet te veel op links te fokussen maar rijd allebei de kanten goed door anders heb je kans dat je paard straks op de andere kant vast zit of dat hij op links nog meer gaat vast zetten omdat jij daar steeds aan zit.

Zorg er ook goed voor dat je zelf goed recht op je paard blijft zitten.Als je rechtsom rijd en je paard gooit je dan wat naar buiten moet hij om in evenwicht te blijven wel binnen door als je recht op je paard zit kun je hem veel beter met je zit door de hoeken heen rijden en zal hij niet meer binnendoor gaan.Probeer wel goed de beweging van je paard te volgen en niet als een plank zo recht te zitten.Niet je teugel loslaten altijd contact houden.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 01:26

Zoals ik al zei; ik weet de oorzaak van het vastzitten niet, ik heb haar pas 2 maanden en ben nu 2 keer met haar naar les geweest(bij de LRV).
Ze is vorig jaar helemaal gekeurd inclusief rontgenfoto's dus ik denk niet dat er lichamelijk wat mis is. Ik weet weinig van de vorige ruiter want ik heb haar van een handelaar gekocht en die vertelde mij dat ze L1 dressuur is geweest en daarna nog een tijdje bij iemand anders heeft gestaan(die volgens hem totaal niet kon rijden) voor ze bij hem kwam, dus ik neem aan dat een van de vorige ruiters dit erin gereden heeft.

Mij is geleerd dat je bij het vastzitten meer gewicht op de slappe kant moet nemen zodat ze die kant meer aanneemt, het paard loopt dan wel scheef maar dat zou niet erg zijn, dat komt weer goed zodra ze de slappe kant weer goed aanneemt.

De voorkant/aan de teugel gaan let ik niet zoveel op op het moment, dat doet ze uit zichzelf wel goed, de achterhand komt ook goed mee, het is puur dat ze vast zit op links.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:08

Een keuring van een jaar geleden zegt niks over hoe je paard nu fysiek in elkaar zit behalve dat het waarschijnlijk geen been gebreken heeft die op de foto zichtbaar zijn.
Gebit al eens nagekeken ?? Misschien heeft er een tijd een slecht passend zadel op gelegen? Er kan natuurlijk vanalles zijn waardoor het paard ergens last heeft.

Je kan inderdaad op de losse kant wel wat meer druk nemen maar je blijft wel op twee teugels contact en aanleuning houden en niet aan een kant loslaten. Doel moet namelijk zijn dat je gelijke druk op twee teugels hebt en niet een losse en een vaste.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:24

Ja, je kan inderdaad eerst een osteopaat laten kijken, kost een keer 60 euro, maar dan weet je ook of er een lichamelijke oorzaak is. Dergelijke blokkades kan een gewone DA doorgaans niet vinden namelijk. Vooral als de stijfheid vrij extreem is denk ik al gauw aan een blokkade ergens in het lichaam.

Denk je zelf maar eens in wat er bij jou aan de hand is als je bijvoorbeeld zo'n stijve nek hebt dat je wel naar rechts maar niet naar links kan kijken. Komt vaak door verkeerd spiergebruik, maar dat heeft dan vaak een scheefzittende wervel als oorzaak!
En als je de oorzaak niet oplost blijf je hier tegenaan lopen.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 13:47

Uiteraard hou ik wel contact op links maar ik pak rechts er gewoon wat meer bij, het is niet zo dat ik de linkerteugel maar een beetje los laat hangen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:54

Niet gaan hameren op de kant die vastzit. Voorwaarts/neerwaarts en over de rug rijden, daarbij rechtstellen. Op het moment dat ze los is en ontspannen loopt kun je wat meer gaan vragen. Maar de stijve kant extra vastpakken, bijzetten met meer druk op de vaste kant en meer stelling vragen op de vaste kant is niet de oplossing.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 18:48

Het gaat al beter, ze buigt al beter naar links en als ik een volte linksom wil rijden kan ik al meer gewicht op de buitenteugel houden. De galop gaat al iets beter, ze gaat linksom al wat meer met stelling naar links, alleen gaat ze nog steeds erg hard, ze is bijna niet te verzamelen in de galop, daar moet ik nog wat meer aan werken.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:40

Ik verplaats het even naar UZ

westside

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:21

als ik een paard vast heb zitten doe ik hem meestal een tijdje aan de dubbele longe en dan goed naar beneden in de ontspanning werken.als ie dat doet langzaam omhoog werken en stelling gaan vragen want als je paard niet kan ontspannen kan t niks.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 12:57

De ontspanning heeft ze wel, in stap en draf tenminste wel. Alleen de galop gaat hard en dan is ze nog wel ontspannen totdat ik haar probeer te verzamelen, dan wordt ze wat meer gespannen, ze vind het erg moeilijk om te verzamelen en vooral in de galop.

Kimberley84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:04

anneliesdj schreef:
De ontspanning heeft ze wel, in stap en draf tenminste wel. Alleen de galop gaat hard en dan is ze nog wel ontspannen totdat ik haar probeer te verzamelen, dan wordt ze wat meer gespannen, ze vind het erg moeilijk om te verzamelen en vooral in de galop.

Hier de oude wedstrijdruiter van Rosalie!
Het probleem van vastzitten komt bij de laatste 2 ruiters weg, deze reden allebei verschrikkelijk veel op de hand en niet met been.
Ik reed haar volledig op mijn zit en dat van galop is bekend jah, dan wil ze niet graag sluiten, neem hierbij je buitenteugel er goed bij en maak je lang en zwaar, af en toe een ophouding met je buitenteugel en ze gallopeert lkkr ontspannen, tenminste dat was bij mij toen zo. Ben in Juli 2005 met haar gestopt en heb haar toen nog een tijd weten te volgen totdat Rosalie zo slecht begon te lopen en verschrikkelijk te steigeren dat geen van beide ruiters er meer op wilde rijden. Je zult wel mooie verhalen van hara gehoord hebben maar ik weet nog veel meer te vertellen. Ik weet dat bij haar ook de bottenkraker is geweest voor haar rug, dit was voordat ik met haar begon te trainen.
Ik hoor hoop ik wat terug, mis haar heel erg Mijn liefste maatje Rosalie... ze had de verkeerde eigenaar...
Groetjes Linda

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:50

Waarom een paard verzamelen wat niet recht is????
Dit is echt heel slecht hoor!! zie hoefkatrol.com