Ervaring met angst na ongeluk trekker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kukkie

Ervaring met angst na ongeluk trekker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 21:18

Mijn verzorgpony (die op leeftijd is) is afgelopen zomer tijdens een buitenrit aangereden door een trekker. Niemand had ernstig letsel gelukkig, maar het paardje is behoorlijk geschrokken natuurlijk. Omdat buiten rijden zijn lust en zijn leven is en hij nog jaren mee kan, wil ik graag dat hij weer vertrouwen leert krijgen in de buurt van grote voertuigen. Hij is echter heel erg bang en vergeet alles om hem heen als hij in de buurt van een vrachtwagen, trekker of ander groot dieselvoertuig komt. En die zijn er nu eenmaal volop bij ons.

Heeft iemand ervaring met de aanpak van zo'n probleem? Ik zet het bij Naturals omdat ik geloof dat een dergelijke aanpak de neige juiste is, zeker bij dit soort 'problemen'.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 19:41

pfff...dit lijkt me wel een lastige zeg.
ik zou zelf een prof inschakelen. Dus balingehof (beetje ver weg voor je) of iemand als Piet Nibbelink

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 19:45

Oeee dit blijf ik volgen, mijn pony heeft hetzelfde meegemaakt. Hij werd ook aangereden door een trekker en viel daarbij, helaas had mijn bijrijdster toen een gescheurde knieband en is een half jaar uitgeschakeld geweest. Hij is nu eindelijk aan auto's weer gewend, maar grotere voertuigen zijn een ramp...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:31

ik heb er ook eentje met angst voor trekkers, trucks, aanhangers enz.
Wat er met hem gebeurd is, weet ik niet, hij kwam ermee uit Oostenrijk en het werd me bij de koop direct verteld, ook dat het nooit goed zou komen.

Ik kom gewoon nooit de polder uit met hem en alle boeren en loonwerkers die met groot materieel in de polder rijden, kennen mijn paard en de meeste wachten tot ik veilig in een weiland sta met langsrijden.

Maar leuk het bos in ofzo, zit er voor ons nooit in.

Ik ga eind juni op PNH cursus bij Eddy Modde, misschien weet hij raad, maar ik vrees het ergste, het zit heel diep bij mijn paard

x_kellyann_x

Re: Ervaring met angst na ongeluk trekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:01

mijn vriendin heeft het ook meegemaakt en daar door hat ze een gat in der hoofd omdat haar pony haar een trap heeft verkocht maar ze heeft gewon heel vaak met haar pony kangs die tractoren gewandeld maar dat helps natuurlijk niet bij elke pony voor de trest weet ik het ook niet

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:11

Ik denk dat het een goed idee is om hierbij iemand met veel ervaring in te schakelen.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:38

Ik heb het ook meegemaakt met mijn paard.
Ik ben recht van voor aangereden door een tweepaardstrailer op een smalle landweg. Die achterlijke trut (sorry mods) was even vergeten dat haar trailer breder was dan de auto, met als gevolg dat ik in een prikkelheg zat en mn paard een poging deed een hek van 1.40 uit stilstand te springen, zich net bedacht en ik haast met mn kanis erop lag...

Al het groot verkeer is op smalle wegen, recht van voor, een drama. Steigeren, omdraaien, overdwars gaan staan, ervoor wegrennen, niet erlangs gaan...

Het enige was bij mij heeft gewerkt is negeren. Niet belonen als het wel goed gaat, niet anders doen, gewoon negeren. En veel de weg op. Steeds dichterbij die dingen proberen te komen. Als je iets engs ziet aankomen, focus op iets anders (kijk eens paard, wat een eng verkeersbord). Schenk geen aandacht aan de bus/vrachtwagen/tractor. Ooit zal het wel weer goed gaan. En tot die tijd je verstand gebruiken en hopen dat er geen brokken van komen.

Laatste tip: als je zelf bang bent voor de reactie van je pony, ga dan niet zelf klooien! Als jij het signaal geeft: die tractor is eng... dan kan je al nagaan dat je paard ook gek word.
(zo kreeg mn zusje na een tijdje het paard al aan t huppelen voordat het paard de vrachtwagen kon zien... )

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:28

Ik weet niet precies hoe ze heet, en zal ff gaan zoeken hoe ze met dr achternaam heet.. maar haar voornaam is iig Bianca, en het is echt een geweldige vrouw..
Ze laat het paard een beetje op JU manier om haar heen lopen om te kijken hoe het loopt en of er bepaalde spieren gespannen zijn,en gebruikt daar (meestal) alleen haar lichaam bij. Daarna zet ze een stap terug zodat het paard naar haar toekomt, en voor haar stil gaat staan.. dan laat ze haar handen over elke spier in het paard heenglijden, en masseert de oren een beetje.. het is dus geen échte JU want dat is dat het paard achter je aankomt en dat is niet Bianca's bedoeling!
Ik weet niet wat het is maar al de keren dat ik haar heb zien werken was er zo'n rust over het paard en haar.. Ik heb haar vaker met wat moeilijkere paarden op de Tinkerboerderij zien werken, en het was echt geweldig.. alle stalmeiden gingen altijd kijken Naderhand verteld ze wat ze in de ogen van het paard gezien heeft en wat ze denkt wat het probleem is en hoe we het op kunnen lossen.. En geloof me, van de 40 paarden die ze doet is er misschien 1 waarbij het niet klopt!

Vaak als we een afspraak wilde maken, moesten we een weekje wachten, omdat ze het best wel druk heeft met veel paarde dat wil denk ik toch wel iets zeggen of niet?

Voor de tegenstanders van JU... Bianca doet niet aan JU! zeker niet!! Het lijkt er misschien wel een beetje op, omdat ze ook haar lichaamstaal gebruikt en zonder lijn het paard om zich heen laat lopen, maar anders dan JU hoeft het paard niet te galoperen, tenzij het écht een heel moeilijk paard is. Ze kijkt alleen welke spieren vast zitten, en welke uitstraling en blik in de ogen het paard op dat moment heeft.
Ik vind haar persoonlijk echt een mega-goede paardevrouw.... nu nog haar achternaam

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:30

wie of wat is JU?????

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:02

dat vroeg ik me ook af Smurf...

Anoniem

Re: Ervaring met angst na ongeluk trekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:32

JU = join up(?)

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:34

goh daar was ik nou nooit opgekomen....... ben dan ook Parellier, geen aanhanger van Monty

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:11

Wij hebben er een die was opgejaagt met trekkers en bussen, dat is nu na jaren eindeijk bijna over. Buitenrijden gaat nu goed als ik (ik zit op een andere pony) het hoofdstel van het paard pak, ik weet niet waarom maar dat is magisch
ik weet dat ze veel geoefend heeft met stilstaande voertuigen en later met moter aan en veel lags de bak heeft gestaan terwijl die gesleept werd etc etc.