Spaanse pas hoe hoger uitvoeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shyla25Jarig

Spaanse pas hoe hoger uitvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 13:58

Ik ben bezig mijn merrie de spaanse pas te leren.
Nu heb ik een probleem, ze brengt het been al wel naar voren als ik het commando geef maar brengt het noet omhoog.
Het wordt een soort schraapen, dat beloon ik dan niet aar als ze het been naar voren brengt en stil houdt beloon ik wel

Ze weet ook al het verschil tussen voetje en been maar ik krijg haar been gewoon niet hoger.

Kan iemand mij hier mee helpen?

BloemBloem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:17

Wat is het commando dan voor een S. pas

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:19

gewoon pas vaak

Shyla25Jarig

Re: [VD] Spaanse pas hoe omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 16:43

Ik gebruik been en daarbij geef ik iets druk op de schouder en de zweep is schuin naar voren.

Dat vondt ik het makkelijkst voor als ik het wil gaan doen als ik erop zit

Shyla25Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 16:44

Maar dat is niet mijn vraag
Ik wil graag weten of iemand mij kan helpen verder te komen dan ik nu ben

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:47

Geduld hebben !!!! Daar begint het mee . Ik heb mijn paard ook de Spaanse pas geleert en daar heb ik 2 jaar over gedaan . Hij tilde zijn been in het begin ook niet hoog op, ging ook schrapen, is niet erg. De hoogte komt vanzelf wel.Hoe lang ben je er al mee bezig en laat je je pony al in stap de Spaanse pas doen ?Het is belangrijk dat de pony zijn stap correct blijft . Als je direct de hoogte in wil dan gaat de correcte stap verloren. En dan krijgt je van die paarden/pony's die achter en been laten staan, is dus niet goed .Goed belonen dat je pony het leuk gaat/blijft vinden en vooral niet straffen , want als hij schraapt dan snapt hij het niet maar dat komt vanzelf.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:48

Geduld hebben !!!! Daar begint het mee . Ik heb mijn paard ook de Spaanse pas geleert en daar heb ik 2 jaar over gedaan . Hij tilde zijn been in het begin ook niet hoog op, ging ook schrapen, is niet erg. De hoogte komt vanzelf wel.Hoe lang ben je er al mee bezig en laat je je pony al in stap de Spaanse pas doen ?Het is belangrijk dat de pony zijn stap correct blijft . Als je direct de hoogte in wil dan gaat de correcte stap verloren. En dan krijgt je van die paarden/pony's die achter en been laten staan, is dus niet goed .Goed belonen dat je pony het leuk gaat/blijft vinden en vooral niet straffen , want als hij schraapt dan snapt hij het niet maar dat komt vanzelf.

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:11

Geduld! Mijn pony deed het eerst ook zo, ik ben verder gegaan met andere oefeningen en die steeds weer herhaalt.
Nu doet die gewoon perfect de spaanse pas.
Dus het is pure geduld.

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:03

Geduld!!

Ik denk dat selectief zijn met je beloningen het belangrijkst is. Kies een grens waarvoor je nog net wel beloont en beloon niets dat minder goed is dan dat. Pas wel op dat je je grens niet te hoog legt, want als je straks geen een pas meer kan belonen snapt je pony er ook niks meer van

Shyla25Jarig

Re: [VD] Spaanse pas hoe omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 10:12

Geduld heb ik zeker wel maar mijn pony niet echt

Ik ben nu pas in stilstand aan het leren omdat ze te vlug wil in stap.
Ik heb zelf begrepen dat het ook makkelijker is om het eerst stilstaand te doen en dan stappend.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:24

Ja vanuit stilstaand is het makkelijker ,maar je moet nu niet omhoog maar vooruit . Als je pony de benen beide op wil tillen op jou commando dan is het toch tijd om het in stap te doen.Ga op ruime afstand voor je pony lopen en leer hem eerst langzaam te stappen (is best moeilijk) .En dan laat je hem eerst een been optillen , als hij dat doet gelijk belonen. Dat eerste stapje zal echt niet hoog zijn hoeft ook niet . Hieruit ga je langzaam opbouwen 2 stapjes 3 enz. Succes ermee.

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:19

Ik zou juist eerst de pas in stilstand bevestigen, en daarna pas spaanse pas lopend gaan doen. Als je paard stilstaand al geen hoge passen maakt dan zal hij dat lopend namelijk zeker niet doen, maar ze nog sneller afraffelen.

Shyla25Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 12:06

dagami schreef:
Ik zou juist eerst de pas in stilstand bevestigen, en daarna pas spaanse pas lopend gaan doen. Als je paard stilstaand al geen hoge passen maakt dan zal hij dat lopend namelijk zeker niet doen, maar ze nog sneller afraffelen.

Daar ben ik dus ook bang voor.
En ik kan het niet vanaf de voorkant doen want dan geeft ze voetje

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:11

Die ervaring heb ik juist niet afraffelen . mijn paard gaat juist steeds meer en hoger doen.Maar het duurde zeker anderhalf tot twee jaar en de meesten hebben daar dus geen geduld voor . En ervoor zorgen dat je pony/paard goed verzameld kan stappen .Want als je je pony te snel laat lopen dan gaat ie het zeker afraffelen. Ik ben er ook niet eerder mee begonnen dan dat alle drie basisgangen er goed inzaten.Zorg ook altijd ervoor dat je pony het leuk blijft vinden hoe meer plezier hij erin heeft hoe hoger hij zijn benen op gaat tillen. Met mijn paard kon ik de Spaanse pas ook niet iedere dag doen , dan vond het te saai. Je hoeft er niet perse voor te lopen je kan er ook naast ,maar zorg wel dat hij verzameld .

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:44

Het zal ook wel paardafhankelijk zijn Maar mijn ervaring was dat het aanleren van de spaanse pas lopend in eerste instantie al zorgde voor verlies van passen, terwijl bij Mirei de pas stilstaand toen al echt bevestigd was. Ik kan me dus haast niet voorstellen dat een paard waarbij pas stilstaand nog niet bevestigd is, het sneller door zal hebben bij de lopende spaanse pas

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 09:35

Toen ik hem de S. pas leerde, ging ik ernaast staan, en gaf ik druk op zijn been, nu doet hij het als ik pas zeg en zijn been aantik, hoe meer ik tik op zijn been, hoe hoger hij hem doet..

Shyla25Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 10:54

emmaatjuh schreef:
Toen ik hem de S. pas leerde, ging ik ernaast staan, en gaf ik druk op zijn been, nu doet hij het als ik pas zeg en zijn been aantik, hoe meer ik tik op zijn been, hoe hoger hij hem doet..

Maar ik wil graag dat ze het doet op zo min mogelijk aanwijzing zodat ik het later makelijker kan doe als ik erop zit

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:57

Pony25: kom anders een keer naar Schiedam... dan kan Banjer het laten zien..

Shyla25Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 01:10

Banjer schreef:

Als ik een keer de auto heb en het wat langer licht is zal ik het zeker eens willen zien

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 17:22

pony25 schreef:
Banjer schreef:

Als ik een keer de auto heb en het wat langer licht is zal ik het zeker eens willen zien

is goed... we horen het wel...