Voest.. of toch Parelli?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

Voest.. of toch Parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 21:41

Hallo luitjes,

Ik was wel benieuwd welke manier jullie eigenlijk het beste vinden, de manier á la Voest, of zijn jullie meer in voor Parelli?
Of mischien hebben jullie wel je eigen manier ofzo?
Zo ja, wil je dan er iets over uitleggen En ook graag waarom je voor Voest of Parelli hebt gekozen?

Ik hoor het wel

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:59

Op dit moment ben ik meer bezig met parelli, omdat mijn paard me met het loswerken a la voest een tand uit de mond heeft geslagen

Maar ik ben geen die hard parelli mens hoor, ik lees ongeveer alles wat er te lezen valt, en pas verschillende dingen toe. Maar wel zo dat het elkaar niet tegenwerkt (hoop ik ).

Liex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 22:03

Okee, fijn van die tand...
Maar wat gebruik je dan eigenlijk? Gewoon een touwhalster en een leadrope ofzo, of iets anders dergelijks?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:16

Voorlopig vooral een touwhalster en een leadrope, en natuurlijk de informatie uit het pakket

Antheman

Re: Voest.. of toch Parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:58

Ik doe beide Niet heel handig eigenlijk.....

Ik heb een lesgeefster gevonden ,zij is Voest opgeleid. We rijden met name, maar doen ook grondwerk.
Daar ben ik de verschillen tussen Voest en Parelli al een keer erg tegengekomen.
Voest zegt dat je continu de beweging moet volgen. Parelli zegt 1 keer aangeven welk tempo en welke richting je op gaat.
Dit doe ik dus op zijn Parellies, omdat mijn pony daar naar luistert. Mijn lesgeefster is het daar niet mee eens, maar dat boeit niet.

Door het intensieve lessen heb ik Parelli op de achtergrond geschoven. We hadden de 7 games geleerd.
Ik heb ze vandaag weer opgepakt en ben weer helemaal blij!
Ik loop nog wel te zoeken, zoals;: hoe loop ik nu eigenlijk en 1 game doet mijn pony wel, maar niet graag. Hoe kan ik dit oplossen?

Wat ik fijn aan Voest vind, is dat er nu aardig wat mensen de applicatie bij hem hebben gedaan en er waarschijnlijk iemand uit je buurt is om te komen lesgeven.
Wat ik van Parelli een nadeel vind, is dat lesgevers spaarzaam zijn.
Immmers, met bodywerk is het zoooo belangrijk om een spiegel te hebben. Hoe beweeg je?
Van hem mis wel weer veel meer video/dvd materiaal. Die kijk ik graag.
Van Voest heb ik maar 2 videoos gezien.

Ik gebruik een touwhalster, leadrope en carrot stick. En de DVD´s en boekjes natuurlijk.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:28

Ik doe liever Parelli, ik vind het fijner om zoals Antheman ook al zei liever 1 x een vraag te stellen ('gaan!') en dan het paard dan doorgaat tot ik iets anders vraag. Zo hoef je tijdens het rijden ook niet te blijven drijven.

Verder ben ik niet zo op de hoogte wat Voest nog meer doet. Ik heb wel gezien dat zijn touwhalsters tegenwoordig super dun en dus erg scherp zijn achter de oren. Het loswerken snap ik niet van Voest. Ik heb laatst een demo van Equixantos gezien, die dame is Voest opgeleid. Zij liet het paard maar lopen en lopen, Parelli vraagt maximaal vier rondjes en hij heeft daar ook een duidelijke theorie over.

Voor het rijden gebruik ik wel de Parelli principes, maar met de technieken van de klassieke dressuur ipv van het western rijden. Dat werkt ook prima.

Wat ik erg goed vind aan de Parelli pakketten is dat het ook antwoord geeft op probleemgebieden. Het is ontzettend uitgebreid en het is zeer begrijpelijk voor zowel paard als mens opgebouwd.

Een verschil tussen Voest en Parelli is dat Voest het paard van de achterkant wegstuurt en Parelli van de voorkant. Van de voorkant gaat veel sneller en vind ik veiliger. Ik zie vaak, ja ook heel ervaren personen zoals Lammert Haanstra maar ook anderen, paarden van de achterkant wegdrijven. Meestal moeten ze echt eerst een paar kleine rondjes lopen voor ze uberhaupt bij de achterkant aankomen. Let er maar eens op bij diverse demo's, ik vind het altijd wel lachen...

Antheman schreef:
Door het intensieve lessen heb ik Parelli op de achtergrond geschoven. We hadden de 7 games geleerd.
Ik heb ze vandaag weer opgepakt en ben weer helemaal blij!
Ik loop nog wel te zoeken, zoals;: hoe loop ik nu eigenlijk en 1 game doet mijn pony wel, maar niet graag. Hoe kan ik dit oplossen?

Sneller belonen werkt meestal goed. Om welke game gaat het?

Antheman schreef:
Wat ik fijn aan Voest vind, is dat er nu aardig wat mensen de applicatie bij hem hebben gedaan en er waarschijnlijk iemand uit je buurt is om te komen lesgeven.
Wat ik van Parelli een nadeel vind, is dat lesgevers spaarzaam zijn.
Immmers, met bodywerk is het zoooo belangrijk om een spiegel te hebben. Hoe beweeg je?
Van hem mis wel weer veel meer video/dvd materiaal. Die kijk ik graag.
Van Voest heb ik maar 2 videoos gezien.

Tja iedere lesgever heeft ook zijn/haar eigen draai aan de dingen. Wil je echt goed les dan moet je zo dicht mogelijk bij de bron blijven.

Wat trouwens heeel erg goed werkt met Parelli is een zelf-hulp-oefen groepje oprichten en/of jezelf laten videofilmen. Vooral dat laatste is erg leerzaam, dan kun je precies zien waar jouw techniek en ervaring verschilt met die van Parelli. Zo kun je ook beter beoordelen hoe jij bij je paard overkomt: het gaat daarbij om hele kleine bewegingen die het paard wel registreert.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:54

Ik deel je mening hoor PP.

Maar Parelli had ik even opzij geschoven ,dus vandaar niet heel intensief mee bezig geweest. Ik kom wel veel op t NH forum en daar leer ik ook veel van.

De Squeeze vind hij niet leuk, maar ik zag vanavond ook dat ik niet mee achteruit loop. Dat ga ik morgen eens proberen ,kijken of het daarmee beter gaat.

Verder gaat de yoyogame nog steeds op een stevige fase. Ik weet niet of het fase 4 is, het touw gaat flink heen en weer ,maar raakt zijn hoofd niet (de bullsnap ook niet )
Dat zou ik gewoon allemaal wat verfijnder willen hebben.

En waar ik ook mee worstel, de zijwaarts.
Dat kan hij heel goed. Hij vind het echt stom en probeert erbij weg te lopen.
Zowieso duwt hij zijn neus tegen de omheinig aan. Dat vind ik vervelend, ik heb liever dat hij 10 cm afstand houdt vd omheining.
Als hij de kans krijgt (vanmiddag in het bos bijvoorbeeld) dan probeert hij van voren weg te rennen.
Ik moet dus heel allert zijn (zowieso bij hem hoor, hij is vrij moeilijk)
en doe ritmisch zowel hoofd als billen naar opzij. Ik kan dus echt niet beeldend schrijven.
Zonder omheining is het natuurlijk heel makkelijk om weg te rennen. ik weet ook wel dat het een level 2 oefening is , maar we wonen nu eenmaal in het bos (tenminste de paarden , ik helaas niet).
Maar ook in de bak probeert hij snel zijn grote hoofd opzij te duwen, zodat hij mij ook opzij duwt.
Ik moet hem dus echt "blocken" waar in dat andere topic hier op naturals over gesproken wordt. Als ik merk dat zijn hoofd teveel naar mijn kant komt, haal ik de CS weg bij billen gebruik hem bij zijn hoofd.

Ik vind het jammer dat dit allemaal nog vrij grof gaat.

En verder over Voest:
We hebben dit veel gebruikt voor rechtrichten. Deze pony is nl erg scheef (ostepoaat ed zijn allemaal al eens wezen kijken, voordat dat geopperd wordt.) en dit proberen we met grondwerk (los in de paddock) ,maar ook lange lijnen werk en met rijden te verbeteren, wat gelukkig ook lukt.

Ik heb in het vierkant op de grond gewerkt, soms met pionnen, om zijn lijf recht te houden. Hij mocht daarbij niet naar binnen vallen, want dan was zijn lijf weer verkeerd omgebogen. Bij ons dus echt niet doelloos rondjes laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:51

Ik ben begonnen met de oefeningen van Voest. Zijn boek er bij (Freestyle I) en hier en daar wat hulp gehad van mensen die al langer thuis waren in grondwerken.
Bepaalde oefeningen die niet helemaal lekker gingen, ben ik anders gaan doen dan Voest en heb veel aan de "technieken" van Hempling gehad.
Verder heb ik wat van mezelf toegevoegd en ook dingen weggelaten, (zoals het coninue 'drijven') en heb me afgestemd op mijn paard. Ook zijn we allerlei "dapperheidsoefeningen" (obstakels e.d.) gaan doen en veel wandelen.

Grondwerken doen we inmiddels nauwelijks meer. Wandelen wel en naast het feit dat we wandelen helemaal geweldig vinden, blijft het ook een hele goede "oefening".

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:24

PeruaansePas schreef:
Verder ben ik niet zo op de hoogte wat Voest nog meer doet. Ik heb wel gezien dat zijn touwhalsters tegenwoordig super dun en dus erg scherp zijn achter de oren. Het loswerken snap ik niet van Voest. Ik heb laatst een demo van Equixantos gezien, die dame is Voest opgeleid. Zij liet het paard maar lopen en lopen, Parelli vraagt maximaal vier rondjes en hij heeft daar ook een duidelijke theorie over.

ik ben zelf ook een aantal x bij equixantos geweest en mij viel het ook op dat petra (die dame)heel veel bewoog met haar lichaam en handen. zelf doe ik Voest. mijn arabier heeft een grote fobie voor trailers nadat hij mishandelt is op een westernmanege en daar de fobie heeft opgelopen. hij is toen een maand naar Voest geweest en daar hadden ze hem zo de trailer in. Voest is er aardig en begrijpt je paard snel. ik heb een curses bij hem gedaan met mijn new forest want die was/is erg dominant. dat heeft heel goed geholpen. ik denk dat Voest over dat rondjes lopen ook anders denkt maar freestyle is nou eenmaal zijn gekozen deel om een vertrouwde band te scheppen met een paard. petra doet het weer op haar eigen manier. het paard waar zij op open dagen mee werkt is ook niet de makkelijkste. ik rijd met een barefoot en leren bitje van Voest. ook rijd ik regelmatig met de barebackpad van Voest en het halster. ook doe ik min. 1 x per week een loswerk oefening met mijn paardjes. grondwerk vinden ze ook allebei erg leuk. die halster vallen wel mee. op de neus zit een leren stuk en je werkt ook niet zo dat je steeds aan die oren trekt. je moet er goed mee om kunnen gaan! daarom kies ik voor Voest. zijn manier van omgaan spreekt mij erg aan

hexodrien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:47

Ik werk ook volgens Voest. Het fijne aan zijn methode vind ik dat hij erg gericht is op de individu. Hij kijkt sepecifiek naar jouw paard zijn kunnen en jouw wensen en daar helpt hij je bij. Ik heb ook een cursus bij hem gedaan. Buiten dat ik zijn methode goed vind is hij ook een fijn persoon om mee te werken en hij kan alles heel helder uitleggen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:19

Ik doe wat me goed lijkt.
Vooral logisch nadenken en je in je paard verplaatsen.
Als ik met hem bezig bekijk in dingen zoals hij ze zou zien vanuit zijn natuurlijke gedrag.
Ik volg niet een bepaalde methode ofzo.
Ik kijk en luister goed naar mijn paard. Doe ik iets en reageert hij daar positief op dan weet ik dat ik dat werkt. Reageert hij er minder psitief op dan weet ik dat het niet werkt.

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:46

ik ben bezig met level 2 parelli ik denk toch dat je de manier van werken moet kiezen die het beste bij jou en bij je paard past.
Bij ons paste parelli heel goed. ik vind het echt een geweldige methode! het voordeel ook van parelli zijn de thuispakketen. we zijn in een half jaar parelli verder dan in 2,5 jaar zelf prutsen

Ik heb toen de gratis DVD van parelli besteld en die sprak mij zo aan dat ik meteen verkocht was naar de NH-dag in Arnhem geweest, spullen gekocht (voor L1 halster, leadrope 12ft, stick en string) en een tweede hands pakket gevonden en aan de slag. en tot nu toe nog steeds geen spijt gehad

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 19:07

Ik heb vandaag toch zo iets leuks gedaan.
Ik was met Anouar in de paddock en er stond een hindernis. Eerst lagen de balken op de grond.
Anouar was gewoon los en we liepen samen rondjes, ik aan de binnenzijde en hij naast mijn schouder.
Als ik gewoon liep stapte hij naast me, als ik ging rennen draafde hij naast me en als ik ging 'galoperen' galopeerde hij naast me, terwijl hij me in stap nog wel bij kon houden omdat ik niet zo snel kan rennen door het zand.
Samen over het balkje, als ik er overheen liep liep hij ook gewoon en als ik sprong sprong hij ook.
Hij deed gewoon precies wat ik deed, zo mooi was dat.
Ik voelde me helemaal trots

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:23

Inderdaad heel mooi! Wat een geweldig gevoel hè!!
Op dat soort samenzijn kan ik ook altijd enorm trots zijn hoor!
Geniet er maar van!

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:26

Nou, ik eigelijk beide.
Ik heb een boek, met daarin manieren van: Pat Parelli, Monthy Roberts,Emiel Voest, en nog heel wat van zulke mensen
Er was gistere, *woensdag* op Manege Nibbixwoud een Demonstratie Grondwerk, van Marcel nog wat.
www.staldebelofte.nl daarvan was hij.
Groetjes Josca

Doe zelf trouwens erg veel met grondwerk, dat Naturel Horseman ship. Rijd bitloos enzo

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:36

Op een gegeven moment was ik gestopt in het midden om Anouar te belonen. Ik kriebel over z'n hoofd en zeg dat hij het goed gedaan heeft. Op dat moment dacht ik, eigelijk moet ik mezelf ook belonen. Dat heb ik gedaan en ik voelde me er zo goed bij.

Liex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 11:17

Anouar15 schreef:
Op een gegeven moment was ik gestopt in het midden om Anouar te belonen. Ik kriebel over z'n hoofd en zeg dat hij het goed gedaan heeft. Op dat moment dacht ik, eigelijk moet ik mezelf ook belonen. Dat heb ik gedaan en ik voelde me er zo goed bij.

Hahaha en zo hoort het! Mag je echt trots op zijn

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:03

VOEST VOEST!!!!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:40

HEt gaat hier om een methode, dus past het beter bij NH. Ik Tem even

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:54

Anouar15 schreef:
Ik heb vandaag toch zo iets leuks gedaan.
Ik was met Anouar in de paddock en er stond een hindernis. Eerst lagen de balken op de grond.
Anouar was gewoon los en we liepen samen rondjes, ik aan de binnenzijde en hij naast mijn schouder.
Als ik gewoon liep stapte hij naast me, als ik ging rennen draafde hij naast me en als ik ging 'galoperen' galopeerde hij naast me, terwijl hij me in stap nog wel bij kon houden omdat ik niet zo snel kan rennen door het zand.
Samen over het balkje, als ik er overheen liep liep hij ook gewoon en als ik sprong sprong hij ook.
Hij deed gewoon precies wat ik deed, zo mooi was dat.
Ik voelde me helemaal trots

Dat herken ik ja, doe ik vaak met mijn paard. Is zó geweldig ! Denk dat ik het straks ook maar even ga doen. Het geeft zo'n heerlijk gevoel van: ik heb een goede band met mijn paard. Althans, dat voel ik dan meestal. Daar ben ik heel blij mee want ik hou zielsveel van 'm.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:42

Parelli heeft een gestructureerd programma, duidelijk stappenplan, duidelijke begeleiding, ook thuisstudie. Dat is wat ik een beetje bij Voest mis.

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:58

Vraag het de trainers zelf :

Citaat:
Zaterdag 17 juni (10.30-17.00 uur): Natural Horsemanship in discussie

De Natural Horsemanship Masterclass gaat vooral over communiceren met je paard als belangrijk instrument op weg naar succes. Naast Emiel Voest worden de beroemde methoden van Monty Roberts en Pat Parelli gedemonstreerd en geanalyseerd. De uitdaging is met een nog bredere blik naar het paard kijken. Paarden die je als individu benadert en die goed in hun vel zitten, presteren veel beter in de wedstrijdsport, vindt ook Tineke Bartels die al met deze methode heeft gewerkt.

Dagvoorzitter: Pam van Geloven
Trainers: Emiel Voest, Eddy Modde (Parelli Nederland), Annemarie van der Toorn (Monty Roberts School)
Ruiters: Imke Schellekens-Bartels, Luca Moneta, Grant Bazin, Dan Wilson
Panel: Tineke Bartels, Emiel Voest, Eddy Modde, Annemarie van der Toorn, Luca Moneta, Dan Wilson, Grant Bazin

Voor kaarten bestellen zie www.dehoefslag.nl

Een dag waarin de 3 meest voorkomende stromingen naast elkaar worden geanaliseerd, misschien dat de 'kampen' zich kunnen verenigen en tot de conclusie kunnen komen dat we allemaal hetzelfde nastreven

Mijn eigen oordeel? Ik 'volg' Emiel, dwz, ik loop nu bijna 5 jaar op cursussen en clinics bij hem, maar blijf vooral goed om me heen kijken. Leer van zoveel mogelijk mensen, en sta open voor alles en iedereen. Overal zit wel iets in dat je mee kan nemen, maak je eigen plan en blijf leren!

[edit] Hoi Lisa, ik lees net pas je profiel Dan hoef ik je niet echt uit te leggen wat ik doe, want ik denk dat je je Jelmer nog wel herinnerd

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:48

Parelli, ik vind dat een prettige, gestructureerde methode die prima bij mij en mijn paard past, zeker nu ze alles vernieuwd hebben. Je word er verregaand mee begeleid, iets wat ik bij de andere NH-stromingen nog mis.

Mijn angstige, zenuwachtige paard heeft zoveel meer zelfvertrouwen gekregen door de Parelli-methode, dat ik zie dat het werkt en daardoor heb ik geen behoefte om iets anders te gaan doen (al blijf ik overal in geinteresseerd, ik doe niet aan tunnelvisie ).

Natascha13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:11

Ik wil graag een cursus gaan doen, maar wie raden jullie aan??

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:46

Parelli....kan je tot op heel hoog niveau blijven begeleiden, en zit echt heel degelijk in elkaar. Je hoeft ook niet meteen alles wat je nu aan het doen bent helemaal overboord te gooien, kunt nadien weer terug naar de dressuur of de springsport of het western. Bij Emiel Voest zie ik toch echt een hele aparte stijl, freestylen, en geen stap meer terug naar wat je voorheen deed.