Hoe word ik een goede leider?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Marloes__

Hoe word ik een goede leider?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 23:58

Misschien een beetje een vage titel, maar ik zal het proberen uit te leggen.

Ik heb Indy nu ruim een jaar. Gisteren ben ik voor de vierde of vijfde keer bezig geweest met grondwerk (dat is dus iets van de laatste weken). Dit houdt nu nog niet meer in dan meelopen als ik loop, stilstaan als ik stilsta, en netjes bij me blijven lopen en niet sjokkend achter me of net twee passen voor me. Ik ben hiermee begonnen omdat Indy toch wat dominant is.

Dat dominante uit zich gelukkig maar in kleine dingen. Als ze aan de hand meeloopt en ik ga stilstaan, dan loopt zij nog twee passen door. Ze wijkt niet voor mijn druk, gaat dus bijv niet terug als ik dat vraag, tijdens longeren gaat ze soms recht tegenover me stilstaan etc. Het kan dus veel erger, want veel meer dan dit is het niet. Maar eigenlijk zou het natuurlijk niet zo moeten.

Op zich is het wel te verklaren. Indy is altijd tijdens de zomermaanden manegepony geweest, op een manege met vooral kleine kinderen. Aangezien die nooit de leiding op zich namen deed zij dat maar. En tijdens de wintermaanden werd er nooit echt iets met haar gedaan, dus ook toen had ze geen menselijke leider. Dat heeft ze dus nooit eerder gekend denk ik.

Maar het probleem is dus nu dat ik me nog nooit met dit soort dingen bezig heb gehouden. Gisteren bijv wees mijn staleigenares me erop dat ik alles te afwachtend en onzeker doe, en dat klopt ook. Ik vraag me voortdurend af 'zou ze het wel doen', of ik kijk steeds om of ze wel echt meeloopt.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Ik heb wel een lief stalgenootje wat me helpt, maar zou graag nog wat meer tips willen.

Overigens uit het dominante gedrag zich alleen tijdens longeren en aan de hand, tijdens het poetsen doet ze het allemaal wel.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 09:37

Je moet wel zeker zijn van de dingen die je doet. Ook al is het moeilijk voor jou. Je moet je paard het idee geven dat jij goede beslissingen voor hem neemt.

Ik denk dat dit weinig met dominantie te maken heeft. Er zijn maar weinig echt dominante paarden. De meeste paarden lopen maar al te graag achter de leider aan, maar als die leider ze niet genoeg zekerheid geeft gaan ze zelf de leiding over nemen omdat toch iemand het moet doen. Geen goede leider die waakt voor gevaar en aangeeft wat ze moeten doen betekend voor een paard opgegeten worden door roofdieren. Nu zijn hier geen roofdieren, maar dat kan je een paard niet duidelijk maken.

Tijdens het poetsen ben jij wel zeker van wat je doet en dan ziet je paard geen reden om de leiding over te nemen. Tijdens het longeren en lopen slaat bij jouw de twijfel toe, dan begrijpt je paard jou niet meer en neemt de leiding over.

In principe is alles wat je zonder geweld en met zekerheid doet goed. En ook al maak je eens een foutje, daar zitten paarden echt niet mee. Wat dat betreft zijn ze veel makkelijker dan mensen.

Ik denk ook dat het in je moet zitten. Mij gaat het vrij makkelijk af (al zeg ik het zelf) Maar mijn vader heeft er heel veel moeite mee. Hij probeert het altijd wel, hij doet wat ik ook doe, maar Anouar loopt dwars door hem heen.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 10:17

Nee echte dominantie is het inderdaad zeker niet, maar ik wist niet hoe ik het anders moest omschrijven. Maar wat jij zegt klopt inderdaad. Maar hoe kan ik voor haar duidelijker zijn? Want met name met longeren zit die onzekerheid er wel.

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:40

Ik denk dat je gewoon even goed moet gaan grondwerken, ik zal deze week mijn touwhalster eens mee nemen en dan gaan we wel aan de slag daar wordt je alletwee zekerder door! Ook door meer verschillende grondwerk oefeningen te doen is het wat afwisselender en gaat het misschien ook nog wel leuk vinden

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:42

Ik zou eerst eens beginnen met het principe van wijken voor druk.
Dan dus lopen en stilstaan. Als zij 2 passen doorloopt, meteen 2 passen terugzetten.
Werkt als een tierelier

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 14:55

Dat doe ik momenteel al. Werken als een tierelier doet het nog niet, maar dat komt wel.

@ Waterkippie: Deal!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:02

Loesjuh schreef:
Dat doe ik momenteel al. Werken als een tierelier doet het nog niet, maar dat komt wel.

Ja, oke, het kost tijd

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:42

Oh ik ken je proleem, k heb zelf precies t zelfde denk ik.:S:)
Heel vervelend omdat er niet een antwoord te verzinnen is. Onzekerheid kan uit zoveel dingen voort komen.

Wat voor mij erg helpt is veel informatie inwinnen. Clinics kijken van mensen die je aanspreken, lessen, paarden observeren hoe ze tegen elkaar doen, etc. Maar vooral goede begleiding vind ik het aller belangrijkst.

En wat ook mee telt is ervaring. Hoe vaker je iets doet, hoe meer inzicht je gaat ontwikkelen. Over je zelf en over hoe paarden denken. En als je zelf leert te kennen, wanneer en waarom je onzeker word kan je er iets aan doen.
Overigens is onzekerheid helemaal niet verkeert. Daarmee blijf je zoekende naar antwoorden. Maar als je leert te handelen naar je gevoel, dat je fouten mag maken en dat je er mag zijn dan ben je denk ik al een heel eind. succes!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:46

Ik was vandaag met Anouar bezig en het ging zo goed. Op een gegeven moment haalde ik hem bij me om hem te belonen. Op dat moment dacht ik, eigelijk moet ik mezelf ook belonen.
Ik heb het gedaan en het voelde zo goed.
Probeer het ook eens. Als je paard iets doet wat je vraagt bedenk dan bij jezelf dat dat komt doordat jij het goed doet. Als je dat iedere keer denkt wordt je zelfvertrouwen steeds groter.
Maar niet vergeten ook je paard te belonen

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:48

Ooh en wat ik me ook net bedenk,
Je vroeg "hoe kan ik hier het beste mee omgaan?"

Wat wil je zelf? Zie je misschien zelf al een oplossing die je in de juiste richting zou kunnen sturen.
Hiermee bedoel ik, waamee zou jij jezelf iets zekerder kunnen maken. Wat geeft jou houvast?

Antheman

Re: Hoe word ik een goede leider?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:51

Past beter bij NH

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:07

NA -> NH