Ik heb Indy nu ruim een jaar. Gisteren ben ik voor de vierde of vijfde keer bezig geweest met grondwerk (dat is dus iets van de laatste weken). Dit houdt nu nog niet meer in dan meelopen als ik loop, stilstaan als ik stilsta, en netjes bij me blijven lopen en niet sjokkend achter me of net twee passen voor me. Ik ben hiermee begonnen omdat Indy toch wat dominant is.
Dat dominante uit zich gelukkig maar in kleine dingen. Als ze aan de hand meeloopt en ik ga stilstaan, dan loopt zij nog twee passen door. Ze wijkt niet voor mijn druk, gaat dus bijv niet terug als ik dat vraag, tijdens longeren gaat ze soms recht tegenover me stilstaan etc. Het kan dus veel erger, want veel meer dan dit is het niet. Maar eigenlijk zou het natuurlijk niet zo moeten.
Op zich is het wel te verklaren. Indy is altijd tijdens de zomermaanden manegepony geweest, op een manege met vooral kleine kinderen. Aangezien die nooit de leiding op zich namen deed zij dat maar. En tijdens de wintermaanden werd er nooit echt iets met haar gedaan, dus ook toen had ze geen menselijke leider. Dat heeft ze dus nooit eerder gekend denk ik.
Maar het probleem is dus nu dat ik me nog nooit met dit soort dingen bezig heb gehouden. Gisteren bijv wees mijn staleigenares me erop dat ik alles te afwachtend en onzeker doe, en dat klopt ook. Ik vraag me voortdurend af 'zou ze het wel doen', of ik kijk steeds om of ze wel echt meeloopt.
Mijn vraag is nu, hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Ik heb wel een lief stalgenootje wat me helpt,

Overigens uit het dominante gedrag zich alleen tijdens longeren en aan de hand, tijdens het poetsen doet ze het allemaal wel.