ik had een vraagje hoe leer je eingelijk je shetlander kunstjes.
ik weet wel een beetje ( herhalen herhalen... en belonen enz natuurlijk)
maar weten jullie misschien een beetje een makkelijk kunstje ofzo?

alvast bedankt

groetjes mariska

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
loesje688 schreef:Shetlanders leren precies hetzelfde als andere rassen hoor, ze zijn af en toe alleen een beetje eigenwijs. Een voorbeeldje van een kunstje is de buiging. Dat is een oefening waarbij het paard op één voorknie zit en z'n hoofd buigt.
Hierbij hou je iets lekkers tussen de voorbenen van je pony zodat 'ie z'n hoofd tussen z'n benen steekt. Als hij dat door heeft beloon je hem en geef je hem wat lekkers. Vervolgens hou je je snoepjes steeds iets lager zodat hij uiteindelijk met z'n hoofd dicht bij de grond zit. Hierbij moet je wel opletten dat hij z'n hoofd niet te ver tuusen z'n voorbenen steekt, als hij z'n evenwicht verliest en valt zou hij daardoor z'n nek kunnen breken. Sommige paarden hebben al snel door dat het makkelijker is om op één knie te gaan zitten, andere kan je helpen door hun voet een stukje op te tillen en dan voorzichtig neer te leggen, net zo lang tot ze helemaal snappen wat de bedoeling is. vervolgens kan je het op een woord- of gebaarcommando leren.
Robijntjah schreef:Wat jij noemt is het compliment lieverd![]()
loesje688 schreef:Robijntjah schreef:Wat jij noemt is het compliment lieverd![]()
Het was laatBovendien kan ik die dingen nooit uit elkaar houden...
Ik weet zelf wat ik bedoel iniedergeval
loesje688 schreef:Robijntjah schreef:Wat jij noemt is het compliment lieverd![]()
Het was laatBovendien kan ik die dingen nooit uit elkaar houden...
Ik weet zelf wat ik bedoel iniedergeval