Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
dutske schreef:wat is nu vriendelijker, een bosal of een hackamore? een hack lijkt me wat grof met de scharen eraan...
Tozalin schreef:een bosal is indd erg scherp, een hackamore met koste scharen is vriendelijk, of gewoon een touwhalster! heb ik ook
Anouar15 schreef:Ik vind dat als je bitloos gaat rijden je niet een optoming moet nemen die scherp is.
Probeer eens een touwhalster, de meeste paarden reageren hier goed op. Het is niet heel scherp en er zit weinig aan het hoofd.
Orchid schreef:Ben er sind sheel kort mee begonnen, maar vind het wel toppie hoor
Heb zo een met een gekruist riempje onder de kin.
Mijn paard loopt beter ontspannen, en reageert beter op bitloos dan met bit
Jovarna schreef:Orchid schreef:Ben er sind sheel kort mee begonnen, maar vind het wel toppie hoor
Heb zo een met een gekruist riempje onder de kin.
Mijn paard loopt beter ontspannen, en reageert beter op bitloos dan met bit
Dit hoor je van iedereen die overgestapt is op bitloos. Het paard is veel meer ontspannen zonder bit en het contact tussen ruiter en paard is gewoon ook veel beter (en 'lichter'). Ik merk dat steeds meer mensen geïnteresseerd raken in bitloos en na een tijdje 'dubben' het ook werkelijk gaan doen. En dan ook echt enthousiast zijn.
Dit vind ik een geweldige ontwikkeling! En ik hoop dat het tot steeds meer mensen doordringt dat we geen bit nodig hebben, en dat dat ijzerwerk er maar beter uit kan.