[AR] Mennen met hoefschoenen, wie heeft ervaring/tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

biewie

Mennen met hoefschoenen, wie heeft ervaring/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 13:45

Ik ga deze zomer beginnen met (recreatief) mennen, en volgende maand beginnen met de cursus voor het koetsiersbewijs.

Mijn pony loopt alleen al 14 jaar zonder ijzers, en dat wil ik eigenlijk graag zo houden. Ik zou voor mijn men-ritten dus eigenlijk een alternatief moeten hebben, want zonder ijzers kun je niet veel draven over straat.

Wie ment er met hoefschoenen, of wie kan me helpen aan links die hierover gaan? Ik kan er niet veel van terugvinden.

Alvast bedankt!

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:39

Hoe weet je nu al dat je pony niet zonder ijzer/schoenen voor de wagen kan? Slijten de hoeven nu al te hard als je veel over straat rijd? Anders zou ik het eerst maar eens aankijken. Je pony loopt al heel lang zonder ijzers dus de kans dat ze hele goede hoeven heeft is groot, de kans dat haar hoeven zich aanpassen als jij meer over straat gaat rijden is ook heel groot.
Mijn pony loopt ook recreatief voor de wagen en kan dat nog steeds op blote voeten en dan groeien zijn hoeven zelfs nog zo hard dat ik en regelmatig wat af moet halen.

Ik heb zelf dus geen ervaring met hoefschoenen, maar wel met bloten voeten voor de wagen. Voor hoefschoenen kan isa_paardje (weet niet zeker of dit precies haar naam is op bokt) je misschien advies geven. Haar pony loopt ook op hoefschoenen voor de wagen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:57

Voor recreatief zou het zeker moeten kunnen, als het ohz kan waarom dan aangespannen niet??

Wel schijnen ze voor samengestelde wedstrijden niet geschikt te zijn.

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 16:03

Hij loopt in draf altijd wat kort op het harde. OHZ stap ik dus alleen maar op straat, maar met de kar draaf je toch veel meer.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:17

Hoeft niet natuurlijk.

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 16:33

Wij hebben hier bijna alleen maar dijken, dus een rondje met de wagen zou voornamelijk over straat zijn. OHZ kun je in bermen draven, maar met de wagen niet. En alleen stappen met de wagen vind ik geen optie.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:37

Ik rij ook al drie jaar ijzerloos en maak heel wat kilometers (in de zomer) zonder problemen. Ik rij zowel op straat als bos. Ik hoop in september de vierdaagse op blote voeten te rijden. Dat is 100 kilometer. Hoeven zijn staalhard, lijkt mijn geen probleem.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:42

Als ik jou was zou ik het gewoon eens aankijken. Misschien valt het reuze mee, dan bespaar je toch een hoop kosten.

A10

Re: (AR) Mennen met hoefschoenen, wie heeft ervaring/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:56

Ik redde het niet zonder ijzers. Mijn pony werd ook ohz gereden, in de berm, en nu rijd ik één keer in de week met de kar op straat en haar hoeven slijten toch te hard.
Mijn nichtje rijdt met hoefschoenen voor de wagen, recreatief en haar bevalt het goed.

Ik weet niet of je er gen wedstrijden mee zou kunnen rijden. In de trajecten houd je ze aan en in de rust voor het E-traject doe je ze af. De hindernissen liggen meestal toch dicht bij elkaar op hetzelfde terrein.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:56

Ik kan me herinneren dat er in de mensport eens een stukje over in heeft gestaan dat het in de marathon niet echt praktisch was.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:28

De hoefschoenen vlogen om de oren, stond eens in de mensport over het gebruik bij schoenen bij de marathon. Marathon op blote voeten gaat trouwens prima hoewel ik volgens mij de enigste was die vorig jaar in Diever op blote voeten reed. De starter zei er zelfs iets van. Je kon aan de hoeven niet zien dat wel een wedstrijd hadden gereden. Meestal rij ik van te voren niet te veel over de weg. Hoeven moeten er wel aan wennen, je kan niet ineens pats boem de ijzers er onder vandaan en kilometers de weg op.

CaroSJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 00:43

met mijn verzorgshetjes mennen we ook over de weg, één van die twee is ongeveer 85cm, zijn hoefjes sleten te hard, maar het probleem was dat er geen hoefijzers onders geslagen konden worden omdat, er eigenlijk niks tussen het leven en dood in zat. We hebben toen een aantal keren geprobeerd met plakken van de hoefijzers op de hoeven, maar dat was niet zo'n groot succes, want het kost veel geld en na 3 weken lieten ze op z'n laatst al weer los. Toen zijn we er over gaan nadenken om hoefschoentjes te nemen. En dat hebben we gedaan. Vorige week voor het eerst geprobeerd, maar dat was niet echt een succes ze vlogen om je oren!!! Bijna nog ééntje verloren maar gelukkig had een voorbijgaande fietser hem zien liggen. Het kan zijn dat wij ze niet goed hebben vastgemaakt, maar hadden precies gedaan wat ons verteld werd, gaan het volgende week weer proberen en dat zet ik wel neer hoe dat gegaan is

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:37

Het maakt volgens mij ook wel veel verschil welk merk/ soort hoefschoen je hebt.
Daarvoor zou je even hier kunnen kijken:
viewtopic.php?f=13&t=540712

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 13:25

Bedankt voor de link Vickelientje, er staat een hoop info in.

En ik kan het uiteraard proberen zonder ijzers, maar ik heb nu al de ervaring dat ik weet dat hij liever in de berm draaft dan op straat,
plus dat ik het koetsiersbewijs ga halen in juni en ik dus examen met hem moet rijden. Ik kan niet zeggen tegen de examinator dat we maar weinig kunnen draven.

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:52

Mijn paard loopt ook heel wat kilometers over de verharde weg. En ook zonder ijzers en we hebben daar geen problemen mee.
De hoeven slijten niet harder dan anders en ze zijn zeker niet te kort.

Dus ik zou het gewoon eens een tijdje aanzien zonder ijzers.

judithM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:10

Ik men sinds vorig jaar recreatief met hoefschoenen en dat bevalt prima!! Zijn voeten zijn weer erg goed van kwaliteit sinds de ijzers eraf zijn!!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:33

Ik men zonder ijzers. Zowel op de weg als op het land. Ik rijd ze ook ohz flink wat op de weg. De hoeven moeten er wel aan wennen, maar dan gaat het vaak prima.

Ik zou het aankijken.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:06

Ik men momenteel nog zonder ijzers maar bij mij gaat dat dus niet. Achter slijt hij te hard en dus moet ik idd ook op zoek naar een alternatief. Gezien de overige dingen die ik met Jauke doe wil ik liever geen ijzers dus ga ook ik op zoek naar hoefschoenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:17

PB Vippie eens, zij heeft endurance gereden met hoefschoenen.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 00:47

Hoi,

Ik rijd ook aangespannen met hoefschoenen.
Heb nog geen wedstrijden gestart, maar ga daar dit jaar mee beginnen (onderling nog gewoon )
Ik rijd wel gewoon met schoenen overal heen, door het park en over de weg.
Ik ben er wel is eentje verloren, maar is alleen onder de man geeurd. Verder was het toen mijn fout, ik had ze neit strak genoeg gedaan.

Laats een rit van 11 uur tot zeker 5 uur s'middags aan gehad, ook geen probelemen gehad.

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:51

Ja, ik rijdt ook recreatief met onze shet gewoon op blote voeten; ik maak dan ook wel heel wat kilometers per week, maar ik heb de hoeven er geleidelijk aan laten wennen, en nu heb je echt die 'natuurlijke slijtage'; de hoeven zijn nooit te kort, nooit te lang en bijna altijd wel staan ze mooi recht bekapt. maarja, dat verschilt natuurlijk ook per pony...

Ettesil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:39

Ik men weleens met een shet en daar hebben we sinds kort ook hoefschoenen voor. Ze blijven prima zitten (easyboots), alleen op het veld in galop niet. Maar voor een drafje over de weg zijn ze ideaal! Ik ben er heel blij mee, want nu kunnen we eens wat meer doen dan rondjes crossen op het veld.

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 12:57

Ik heb van pony25 een demo easyboots gekregen, ik ga donderdag even overleggen met m'n snid en dan denk ik dat ik ze wel ga bestellen!

sarahlou

Re: Mennen met hoefschoenen, wie heeft ervaring/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:33

Een stalgenoot van mij ment recreatief met een span haflingers. Haar paarden hebben geen ijzers maar hoefschoenen. Dat gaat prima.
Het kan je op de lange termijn ook een hoop geld beparen aan ijzers.