De bespiering van mijn paard is na een aantal maanden rust op de wei nagenoeg verdwenen. Voordat ik er weer op stap wil ik graag werken aan spieropbouw vanaf de grond. Ik heb geen beschikking over een bak of longeercirkel en de staat van het land met dit weer behoeft geen beschrijving. In het verleden heb ik van een Lippizanerman een aantal oefeningen geleerd met de lange lijnen, toen met mijn verzorgpaard. Ik zou dit met mijn eigen paard ook graag gaan doen, maar heb er niet het vertrouwen in dat ik alles nog weet en zou graag ook meer willen leren.
Is iemand bekend met een boek waarin het lange lijnenwerk zoals deze in de klassieke dressuur wordt bedreven ? Ik heb het boek van Jennie Loriston-Clarke gelezen, maar ik zoek toch iets anders. Voornamelijke verschillen zijn dat zij werkt achter het paard en niet op 3/4 en dat zij de lijnen gebruikt ter aanwijzing en voorwaarts houden en niet een stokje.
Leuk, ik heb een beetje hetzelfde plan met mijn pony die al redelijk op leeftijd is, maar nog niet oud genoeg om met pensioen te laten gaan. Maar voor ik er weer op ga zitten wil ik ook eerst wat verder door trainen in het grondwerk en misschien ook aan de lange lijnen. Ik ga dit topic dus even volgen
vind je een link waar je gratis een boek kunt downloaden. Daarin staat ook een hoofdstuk over grondwerk, misschien heb je er wat aan! Is gebaseerd op de klassieke dressuur.