[AR] Liverpoolstang beste bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

svenlOver15

[AR] Liverpoolstang beste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 19:16

Is een liverpoolstang het beste bit om mee te mennen? Ik heb nu een gewoon menbitje, een stang. Volgens mij een bokkebit maar weet ik niet zeker. Ik vraag me af of een liverpoolstang beter is..

Edit: Heb het even opgezocht, ik heb nu een bokkebit. Geen beweegbare scharen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:19

Het beste bit is het bit waar het paard het beste op loopt.
Een liverpool is het meest gebruikte bit, maar dit wil niet zeggen dat het ook het beste bit is. Als je een andere stang hebt, probeer het. Loopt je paard er niet goed op kan je altijd nog wat anders proberen.

Wel wordt er voor het mennen meestal een stang gebruikt om net wat scherper in te kunnen grijpen op de nodige momenten. Maar er zijn ook menners die met een gewone trens op stap gaan. Alles mag, niets moet.

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 19:21

Tja, ik heb dus nu een stang, en mn pony is behoorlijk licht in zn mond met zo'n stang. Even uitproberen dus..

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:22

En een liverpool heb je in verschillende soorten en maten.
Een rechte of een tongpoort er in.Om er maar een paar te noemen.
Dus er is niet een standaard liverpool.
Zoals Sjonniej probeer het bit te vinden wat bij je paard past.

A10

Re: [AR] Liverpoolstang beste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:52

Een bokkebitje is een goed bit, de inwerking is niet heel veel anders dan een liverpool. Ms wil je dat je paard wat meer speelt met het bit, dan kun je kiezen voor een pompstang, dat ziet er hetzelfde uit als een liverpool alleen kun je bij de pompstang de scharen bewegen, dat nodigt een paard uit te spelen met het bit.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:53

svenlOver15 schreef:
Tja, ik heb dus nu een stang, en mn pony is behoorlijk licht in zn mond met zo'n stang. Even uitproberen dus..

Super toch dat hij licht in zijn mond is?? Dan is dat iig een punt waar je niet meer aan hoeft te werken!

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 22:36

Sjonniej schreef:
svenlOver15 schreef:

Super toch dat hij licht in zijn mond is?? Dan is dat iig een punt waar je niet meer aan hoeft te werken!

Inderdaad.. Ben er dus ook heel erg blij mee!

Ga morgen op de manege even navragen of het bit wat ik nu heb goed past, heb zelf namelijk het idee dat het te klein is. Maargoed, heb geen ervaring met stangen!

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:04

Een stang moet ongeveer een centimeter breder zijn als je gewone rijbit.
Ik denk dat de liverpool zo populair is omdat je zoveel keuze heb hoe scherp je hem kan laten inwerken omdat je het leidsel op meerdere plaatsen kan zetten.

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 19:26

Nou, mn bit wat ik nu heb is dus aan de kleine kant, maar het kan opzich wel. Maar omdat het aan de kleine kant is ga ik wel een andere kopen..

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:14

napie schreef:
Een stang moet ongeveer een centimeter breder zijn als je gewone rijbit.
Ik denk dat de liverpool zo populair is omdat je zoveel keuze heb hoe scherp je hem kan laten inwerken omdat je het leidsel op meerdere plaatsen kan zetten.

Bij het bokkebitje kan dat ook. Mijn paard liep eerst op een liverpool, maar toen ik haar kocht had ik een bokkebitje, daar loopt ze ook prima op. Gewoon even proberen

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 19:38

Ik heb nu een liverpoolstang erin, maar merk niet echt verschil.. maar ook dit bit is aan de kleine kant. Morgen of overmorgen komt mijn nieuwe bit binnen. Een cm groter dat die ik nu heb!