Natuurlijke huisvesting, toezicht etc.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Natuurlijke huisvesting, toezicht etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 11:14

Zoals sommigen al wel zullen weten ga ik waarschijnlijk een wei met schuilstal en een bak erbij huren.
Het punt waar veel mensen problemen mee hebben is het feit dat er niemand bij woont. Er zijn wel huizen die op het geheel uit kijken, maar constant toezicht ontbreekt eigenlijk.
Maar is dat eigenlijk vaak aanwezig?

Bij mijn huidige stal woont ook iemand, meerdere mensen die de paarden hele dagen zien, maar nog word je meestal niet gebeld als er wat is, tenzij er toevallig een stalgenoot aanwezig is.

Ook toen een tijd geleden die paarden mishandeld werd in Twente, zijn er ook paarden mishandeld die gewoon aan huis stonden bij iemand.

Wat is dan de waarde van toezicht, en hoe vaak is er daadwerkelijk toezicht, zeker bij weilanden met schuilstal die toch vaak wat meer afgelegen liggen? Wat kun je er aan doen om dit te verbeteren?

Ik ga kennismaken met die mensen die er omheen wonen en geef ze ook meteen mijn nummer voor als ze wat zien, iemand nog meer ideeen?

dorientjuh

Re: Natuurlijke huisvesting, toezicht etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:27

Ik vind wat je nu doet al goed. Misschien dat je op verschillende plaatsen videocamera's kunt plaatsen die je bij jou thuis (of waar je dan ook bent) kunt bekijken, rechtstreeks. Dat zal al meer een gevoel van controle geven. Maar dat is natuurlijk wel wat duurder.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:54

Afspraken maken met de andere huurder!
De een komt op tijdstip A en de ander op tijdstip B. Dan heb je meer toezicht dan wanneer jullie beiden op ongeveer hetzelfde moment komen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 12:55

Er is geen stroom, dus een camera wordt lastig.
Verder wilde ik inderdaad goede afspraken maken dat we verdeeld over de dag komen

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:47

Ik denk niet dat een huis bij de stal daadwerkelijk meer toezicht geeft, maar alleen ee gevoel van toezicht. Dit maakt natuurlijk ook dat mensen die niets bij de paarden te zoeken hebben, er minder snel heen gaan, omdat ze het idee hebben dat ze bekeken (kunnen) worden.

Ik denk dat je er al goed aan doet om te zorgen dat de buurt je kent, en ook je paard (wel zo makkelijk als bijvoorbeeld de paarden een keer uitbreken en ze midden op straat staan). Misschien zijn er oudere kinderen in de buurt die het wel leuk vinden om op de paarden te "passen"?? (dat maakt ook dat er vaak iemand aanwezig is).

Zijn er verder misschien boeren in de buurt die vaak langs de paarden komen?? ook die zou je op de hoogte kunnen stellen..

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:55

Het beste is natuurlijk wanneer de stal/weide duidelijk bij het erf van een woning horen. Daarnaast lijkt het me dat hoe meer paarden er staan des te vaker er iemand langs zal komen.

Eerlijk gezegd zou ik het niet aandurven om mijn paard ergens zonder toezicht achter te laten. Ik heb ook diverse malen gezien dat pennymeisjes in een wei (langs de snelweg / fietspad) op paarden aan het rausen waren. Helaas geen idee van wie de paarden waren.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 15:08

Maar wat versta je dan onder toezicht?
Mijn paard staat nu ook bij iemand op het erf, maar genoeg mensen lopen er brutaalweg heen om hem te voeren en te aaien.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:32

Een toegangshek. En een paar honden. Dan komen er echt niet zomaar mensen het erf op om paarden te aaien. Tussen het weiland en de weg zit een sloot dus dat nodigt ook al niet uit. De wei is verder met schriklint omheind.

Verder is er meestal iemand thuis en er zijn bijna altijd wel mensen op stal die voor hun eigen paard komen.

Het zal ook wel liggen aan de plek waar je paarden staan. Ergens diep in de polder zal er minder rottigheid uitgehaald worden dan wanneer de paarden aan een doorgaande (fiets)weg staan.

En natuurlijk loop je altijd risico. Maar ik vind het een fijn idee dat er iemand op het erf bijwoont en 's avonds nog even voert en kijkt of alles okay is.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:10

Ik zou het een paar jaar geleden nooit hebben gedaan. Maar ja.. de geschiedenis van Lan is bekend. Ik wilde persé toezicht en een moeilijk van buitenaf toegankelijke wei. Maar nu de 'beul' is opgepakt zou ik er wat minder moeite mee hebben.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 14:38

Het verhaal van Lanna is inderdaad iets heel aparts, als dat met een paard van mij zou zijn gebeurd zou ik ook niet vrolijk worden.

Ik hoorde van iemand op een ander forum dat iemand de vlechten van haar tink heeft geknipt, terwijl ze gewoon aan huis stond. Ongeloofelijk he? Niemand had wat gemerkt. Ze waren gewoon thuis.

Als mensen je paard wat willen doen, lukt het ze toch wel. Je kunt het hoogstens wat moeilijker voor ze maken