Natuurlijk bekappen en bevroren grond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Natuurlijk bekappen en bevroren grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 23:48

Ik bekap mijn paard nu bijna een jaar natuurlijk, z'n hoeven zijn keihard en hij loopt probleemloos over allerlei ondergronden.
Ik lees altijd dat het voor paarden met goede hoeven geen enkel probleem is om over rotsachtige bodem te lopen (en eigelijk wel logisch) Maar hoe zit dat dan met een bevroren ondergrond die niet helemaal gelijk is?

Mij is altijd verteld dat een paard daar niet overheen mag lopen (ook niet stappen) Sinds ik me met natuurlijk bekappen bezig hou zie ik dat er zoveel dingen onzinnig zijn.

Dus is lopen over een bevroren ondergrond nu slecht of niet (vanuit het natuurlijk bekappen gezien)?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:34

Juist heel goed!

Lijkt op keien!
Nu wordt de binnenkant vd zool juist aangesproken en als hij alleen op het asfalt of andere harde bodem loopt, dan wordt alleen de hoefwand en de straal aangesproken.

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:36

die van mij staat ook nu in de wei... het begin van de wei is een modderpoel en nu bevroren maar daar loopt ze nu ook gewoon, moeilijk maar ze doet het je kan het met dit weer toch neit voorkomen --> alleen door binnen houden maar dat is nog slechter voor de hoeven!

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:56

Mijn paard staat 24/7 buiten en met dit weer is zijn inloop een maanlandschap...
Hij is daar aan gewend en je ziet dat hij voorzichtig zijn voeten wegzet en weet waar hij moet lopen.
Als hij naar de wei gaat is er ook een stuk spekglad maar daar heeft hij geen moeite mee.
Ik denk dat veel van deze gebruiken(niet op het harde,niet op de wei als het vriest enz) voortkomen uit paarden die veel op stal staan en als door een wesp gestoken naar buiten sprinten en juist dan rot terecht kunnen komen...
Maar diegene die veel buiten staan weten wel waar ze hun voeten moeten zetten.
Quint heeft juiste een hekel aan door het rulle(onbevroren) te lopen en kiest buiten tijdens een rit zelf vaak voor de harde onregelmatige ondergrond.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:24

Sox wordt nu 4 jaar natuurlijk bekapt. Fed is van de week geweest (na ruim 4 maanden...) en Sox d'r hoeven zien er prima uit. Ze zoekt vaak zelf het fietspad op als ik vanuit de stalling naar het bos loop en ik laat haar ook regelmatig op verharde wegen draven. Ze hoeft maar een paar keer per jaar bekapt te worden en dat is toch super! Ik doe er zelf helemaal niks aan, heb geen vijl ook. Kijk wel regelmatig of de hoeven er nog goed uitzien. Ben echt blij met Fred en met de gezonde hoeven van mijn paardje.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:37

Volgens mij is het ook juist goed! De paarden lopen er hier (maanlandschap) ook rustig over heen, zonder zich te verstappen of "pijnlijk" te lopen.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:33

Als een paard ermee over rotsen kan lopen kan ie er al helmaal mee over bevroren grond lopen lijkt mij.

linos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:37

die jonge van mij (4 jaar) wordt nog steeds natuurlijk bekapt en dit wil ik eigelijk zo houden, ook dadelijk zo houden es kijken hoe dat werkt (steeds meer vanuit biomechanica dat ijzers toch grotere last zijn als gedacht werd) Maar toen het bevroren was hield ik ook wel ff mn hart vast, gaat gewoon in volle galop bij ons door de bak heen (kan niet in de wei, is nog niet gecastereerd) die dus dan zwaar ongelijk is met vorst. Maar niks aan de hand, hij weet nog niet beter, als jaarling tot 3 jarige doen ze dat ook dus waarom zou dat nu opeens niet meer kunnen?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 21:41

Ik dacht ook wel dat het geen kwaad kon, maar ik wilde graag even meningen van andere 'natuurlijk bekappers' horen