[AR] [AR]Technisch vraagje veer tweespanboom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosiewozie

[AR]Technisch vraagje veer tweespanboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 20:07

Al een tijdje zijn wij ontevreden over de veer van onze tweespanboom. Er moet een nieuwe op, maar mijn rijtuigbouwer zit mijlen ver weg. Ik ga hem nog wel even bellen welke veren en normaal onder zitten, want de veer die er nu op zit is niet de originele.
Wat voor een veer hebben jullie erop zitten??
Een met een demper erop en voor hoe zwaar want schijnbaar zijn hier ook nog verschillen in. Schijnbaar heb je ook nog veren die beide richtingen dempen, dus ook voorkomen dat de boom te veel naar boven slaat.
Wie kan mij wat advies geven over wat het slimst en beste zou zijn en welk merk en waar, bv. bij een brommer/motorzaak of bij een rijtuigbouwer ( die er natuurlijk altijd ook weer geld bovenop doet... dus daarom liever ergens anders).
Ik ben nog op zoek naar een foto van hou mijn boom wordt geveerd, maar als ik het moet omschrijven vormt het twee driehoeken, een vanaf de wagen met een veer naar een stangetje dat verticaal staat ( ook aan de wagen zelf vast) en dan vanaf dat stangetje zit een verstelbaar stangetje naar de boom zelf.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:44

Mijn tweespanboom is torsiegeveerd en ondanks dat ik met kleine pony's rij in heuvelachtig en ruwe bospaden heb ik niet veel problemen met mijn boom. De pony's zijn niet bang voor de boom en hij slat nauwelijks grof omhoog. Alleen als ik veel passagiers mee heb, gaat hij wel eens omhoog zitten.
Kan je niet eens kijken bij http://www.hcaklarenbeek.nl die heeft al die onderdelen wel los en daar krijg je altijd een goed en vrijblijvend advies. Hij verzend ook wel onderdelen.

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 00:07

Ik zal eens kijken. Ik heb nog wel een ander adres die dingen opstuurd en heel goedkoop is in onderdelen, maar dan weet ik nog niet zo goed welke veer ik moet hebben. Woensdag hebben we een andere veer gehaald bij een hele grote brommerzaak. Het was een hele stuge zei hij. Deze is al vele malen beter als die we voorheen hadden, omhoog en omlaag is hij opzich netjes geveerd nu, maar de boom gaat nog wel eens van links naar rechts. We denken ook wel dat dit eerder komt doordat de pony's nog wat hangen naar buiten en niet gelijktijdig trekken....
Aangezien ik nog maar pas met tweespan rijdt vraag ik liever de dingen dan goed na...
Van de week ga ik nog even bij een kennis kijken hoe zijn boom is geveerd om te vergelijken...