[LO] Hoe begin je met longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Darko

[LO] Hoe begin je met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 21:04

Hallo,

Ik heb vandaag voor de eerste keer geprobeerd om mijn veulen te longeren maar hij snapt er helemaal niks van. Ik heb meegelopen met hem in een cirkel en na een tijd hebben we hem alleen laten lopen maar hij volgde mij steeds. Hoe leer je hem dat hij alleen in de cirkel moet lopen?

Groetjes Joke
Laatst bijgewerkt door Lielle op 28-02-06 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel + kleurtje verwijderd

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:11

moet je het samen met iemand anders doen.. zo hebben wij het ook gedaan.. dan loopt er iemand naast de buitenkant van de pony en houd hem vast aan het halstertouw en de ander longeert hem

Enne, longeer jij je veulen al?

nico1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:17

een veulen zou ik persoonlijk niet longeren, maar daar een klein wandelingetje mee maken om hem/haar te wennen aan het meelopen, vanaf een jaartje of 2/2,5 zou ik persoonlijk gaan longeren,
je paard in een cirkel leren lopen kan je bijvoorbeeld doen door eerst een stukje bak af zetten dan hebben ze meer steun, met zijn tweeen zijn de eerste keer, snoepjes in de zak voor als die het goed doet en onthoudt jij bent de baas, niet je paard!

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:28

Ik ga helemaal met Nico1982 mee..
Laat het veulen nog even lekker veulen zijn, en af en toe klein wandelingetje kan best.. zodat die went om mee te lopen Als je dan toch gaat beginnen doe het in het begin met zijn tweetjes (1 naast de pony, de ander die longeert)

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:57

is hij echt pas 7 mnd ?? (even in je profiel gespiekt)
die moet je nog helemaal niet longeren joh!
ga lekker af en toe een stukkie wandelen en laat hem verder met rust.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:03

Even buiten het feit dat je een veulen van 7 maanden in de wei moet laten staan.
Longeren moet je dan met 2 personen doen. 1 persoon houdt de longeerlijn en zweep vast, andere loopt naast het hoofd. De 2e persoon gaat dan langzamerhand verder bij het paard vandaan lopen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:14

VMR -> UZ

Vickelientje

Re: [LO] Hoe begin je met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:49

Ga alsjeblief op deze leeftijd nog niet longeren lichamelijk én geestelijk niet goed voor je jonge beestje.
Wacht lekker tot ie 2.5/ 3 is en ga dan rustig eens wat proberen. Kun je in de tussentijd mss zelf meer ervaring opdoen met longeren, zodat je het hem straks kan leren.
Voor nu, hoort ie nog lekker in de wei te staan en moet ie lekker jong kunnen zijn met soortgenoten

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:01

lees je weleens een boekje ofzo?
denk je weleens na voordat je ergens aan begint?

een baby van 5 maanden ga je toch ook niet leren polstokhoogspringen of firljeppen?

dus ook namens mij, zet dat beest lekker aan de kant, en ga over 2 jaar nog eens kijken of hij er al aan toe is.
en ja, ook hier, geduld is een schone zaak.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:24

Af P_B

het is inderdaad veel te vroeg om met een 7mnd oud veulen te gaan longeren.
Je kunt hem wel andere dingen leren. Vaststaan, poetsen, voetjes geven, naast je lopen enz.

Voor de rest inderdaad lekker in het land met zijn soortgenoten. Daar wordt hij ook door opgevoed

Succes.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:22

Ik zou m goed halstermak maken (als hij dat nog niet is ) en lekker op zondagen de hele wereld (of alleen t dorp ) met m overlopen. Rechtuit op t hard is goed voor jonge paarden en ze zien op straat ook nog eens een hoop.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:16

Verwarring in terminologie, hoop ik??

Marrke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:33

Wat!? Met zo'n jong ding al gaan longeren? Wacht lekker tot ie een jaar of 2.5/3 is, en laat hem nu lekker veulen zijn! Gewoon lekker in de wei met z'n soort genootjes.

En als je zo nodig wat met hem wilt gaan doen, ga dan lekker een klein poosje wandelen ofzo. Maar let op, zo'n jong beestje kan zich niet zo lang concentreren dus maak het niet te lang. 2 keer per week, 10 minuten is lang zat!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:39

Ja en als hij 3 is kan hij al piafferen want dan krijg je hem nooit meer voorwaarts.

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:54

Wat wil je bereiken met het longeren van je veulen?
Ik neem tenminste aan dat je er wel een trainingsdoel mee hebt.

De doelen die ik kan verzinnen zijn:
- vroegtijdige slijtage aan botten en gewrichten
- een verwend veulen dat op driejarige leeftijd niet meer te hanteren is
- een probleemgevalletje tijdens het beleren over drie jaar.
- op den duur een levensgevaarlijke hengst

Maar misschien zie ik het wel verkeerd en heb je wel degelijk door waar je mee bezig bent.
Misschien zou je het ons uit kunnen leggen zodat wij het ook begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:56

Dit is echt niet slim hoor om zo'n jong paardje nu al te longeren. Zo'n ding moet gewoon paardenkind zijn en genieten van z'n nu nog redelijk "vrije" leventje want als hij eenmaal ingereden is dan is het over met de pret Poets hem af en toe ook niet te veel ivm met het vet op z'n huid nodig voor de kou, ga lekker af en toe een klein stukje wandelen, leer hem voetjes geven, vaststaan en maak hem vertrouwd met dingen die je later tegen gaat komen zoals verkeer, honden, wapperende dingen. Maar alles zeer gedoseerd want het is en blijft nog een paardenkind. Ga gewoon lekker in wei/stal bij hem zitten om een band op te bouwen en heb geduld tot hij oud genoeg is om meer van hem te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:09

Of breng hem naar de opfok ,daar zijn veulens vaak ook heel blij mee.
Maar voor longeren is hij echt nog te jong.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:16

Ibalia schreef:
Af P_B

AF ???
ik ben toch geen hond

het is goed bedoeld hoor..

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:18

Ibalia schreef:
Af P_B

*proest*

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:19

Vickelientje schreef:
Ibalia schreef:
Af P_B

*proest*

pff wordt moe van jullie

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:23

idd gewoon nog even laten afwachten! Ik heb zelf een jaarling (word begin juni 2) en die borstelen we af en toe en lopen een keertje langs de weg maar verder nog gewoon lekker de wei op met zijn vriendje! Als hij 2/2.5 is gaan wij een keer beginnen met een paar rondjes ene kan paar rondjes andere kant en dat heeeel langzaam opbouwen.... Ik hoop dat je niet eigenwijs bent en denkt: zo slecht kan het niet zijn want je paard krijgt daar op latere leeftijd gewoon last van!!

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:49

Ik weet zeker dat als je geduld hebt dat het veulen over een paar jaar goed te longeren is. Maar moet je voorstellen dat jou ouders je op jonge leeftijd al de afwas laten doen(als je tussen de 0-3 jaar bent), dan denk ik dat het ook niet zo goed gaat, maar als je eenmaal ouder bent dan kan je dat wel omdat je er dan aan toe bent. Gewoon eventjes geduld hebben, en het veulentje lekker laten spelen.