[LO] Loopt tegen omheining

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

[LO] Loopt tegen omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 16:14

Ik ben mijn slimme jonge kereltje aan het beleren aan de longe.
Hij pakt het prima op tot dusver, maar heeft nu een leuk trucje ontdekt:

Men loopt driekwart cirkel netjes aan de lijn, komt aan de open kant van de cirkel, gaat ineens trekken en versnellen en loopt dan in een rechte lijn door tegen de omheining aan. Vervolgens gaat men voor die omheining omhoog, en probeert men op de achterbenen om te draaien.

Waarschuwen met je stem of de zweep een keer laten knallen van te voren heeft geen effect (op andere plekken van de cirkel kent hij die stemhulpen en ondersteuning van de zweep wel gewoon), tikje met de zweep van te voren wel maar bij de volgende ronde flikt hij het weer en zo ben je dus een uur aan het tikken (en bovendien wordt hij kwaad van de zweep en ik wil eigenlijk nog graag rustig en ontspannen beginnen ). Als je de lijn korter pakt van te voren zodat hij niet naar de omheining kan trekken dan gaat hij aan de open zijde van de cirkel proberen stil te staan en omhoog te gaan en zit je dus aan de open zijde van de cirkel met hetzelfde probleem.

Overigens weet hij prima dat hij die cirkel moet lopen hoor! In stap doet hij het gewoon netjes en eerder ook in draf en zelfs stukjes in galop. Hij is nog niet onder het zadel. Het is een erg braaf paard maar wat hij in zijn kop heeft, heeft hij niet in zijn kont.

Iemand een idee om dit dondersteentje op een, liefst ontspannen manier, van dit trucje af te krijgen?

randalinpony

Re: [LO] Loopt tegen omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 16:22

Haha, deed mijn jonge halfwelsh cob ook met beleren

En ik met mijn spierreuma... Ik heb de bak met een paar prikstokjes en lintje in een soort longeercirkel veranderd.
Als ze dan rechtdoor willen, wat zowiso al moeilijk wordt op een cirkel dan kun je hem meteen bijtikken zonder dat hij zich sterk kan maken, want hij kan nergens zo van je vandaan schieten dat de longe strak wordt.
Bij die van mij deed ik trouwens ook in de hoeken van de bak dan een lintje, anders liep hij rechtdoor de hoek in...

Nu gaat het goed, maar wel met een bit in. Op halster walst ie gewoon door.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 16:30

Hij heeft nu twee keer met hoofdstel gelopen

Ik kan helaas de bak niet aanpassen, het is een binnenbak met een erg goede bodem dus daar gaan ze op mijn stal niet mee kunnen lachen . De buitenbak is dermate groot dat hij echt te weinig omheining heeft, heeft ook een speciale bodem, en die kan niet afgesloten worden dus mocht hij zich lostrekken dan klettert hij los over het (grote) terrein.

Het is ook gewoon vervelend dat hij best weet hoe het moet, hij heeft het een paar keer prima gedaan.

Ik heb trouwens fibro, misschien ligt het wel aan de reuma

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 16:43

Hihi. Wel jammer dat je geen cirkel af kan zetten. Voor jezelf ook wel lekker.
Doet hij het niet om bij een uitgang te komen?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 19:24

Nee, het is zelfs van de uitgang af! Wel op een spiegel af, maar die kent hij wel, de bak hangt vol met spiegels en met losgooien kijkt hij er niet eens naar. Raar paard

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:20

dit doet mijn 2,5 jarige soms ook, maar sinds ze het hoofdstel in heeft gehad(de laatste 3x van de 9x longeren) doet ze het niet meer. die van mij rende naar de zijde waar haar paardenvriendjes stonden te kijken(bak is achterin de wei, vandaar )

je zou dmv hindernisblaken op de grond of pionnen de bak kunnen afzetten, werkt dat niet dan een wandje van hindernissen bouwen maar dat is nogal een kklus, ben je langer mee bezig dan met het longeren zelf

is er misschien een stalgenoot(met zweep) die op de plek kan staan waar hij uitbreekt van de cirkel, dat die hem ff de goede kant op stuurt, dus van de open kant af terug naar de cirkel om je heen

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:43

Kun je niet eens proberen de uitgang 'dicht te maken' dmv schriklintpaaltjes en afzetlint? Dan is het voor het oog dicht. Bij mijn shet werkt dat wel...nu ze het doorheeft...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 14:22

Ik heb hem vandaag laten vrijspringen dus ik ga idd met longeren de moeite maar eens nemen om de open zijde dicht te maken met hindernissen. Zolang ik ze hoog bouw hoop ik dat hij niet springt (hij wil nl. ook nogal graag over de uitgang )
Schriklintpaaltjes is helaas geen optie, ivm de bodem van de bak.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 01:56

Deed mijn merrie ook, heb het gewoon genegeert en ze werd het vanzelf zat.
Wel liet ik haar meer voorwaarts gaan, omdat ze bij het hek dan terug ging naar stap en op haar gemakje omdraaide om weer verder te gaan, toenz e niet meer terug mocht naar stap was de lol er vrij snel vanaf geloof ik want na een paar keer trekken ging ze toch maar gewoon door en deed ook niet meer aan dat geetter bij de omheining.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 10:13

Ik denk ook wel dat het goedkomt hoor, heb alle vertrouwen in mijn binkie Maar een beetje advies is altijd welkom
Hij gaat niet kalm terug, hij gaat in volle draf richting omheining en in plaats van op de cirkel te blijven trekt hij naar de omheining en dan is het ineens 'HO en omhoog'. Als ik hem van te voren meer aanzet, gaat hij daar langs maar wil hij op het stuk langs de omheining wegkletteren en dan moet ik hem daar dus weer afremmen.
Ach, het is allemaal jonge-paarden-gein die er vanzelf afgaaat maar goed, hoe eerder hoe beter
Vandaag nog eens proberen, als het mooi weer wordt zal de binnenbak vrij zijn en kan ik het eens met de hindernisjes proberen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 23:12

Ik geloof dat het opgelost is. Meneer stond kaarsrecht overeind weer, zo hoog dat ik dacht dat hij om zou slaan, en toen werd ik een beetje boos
'Ineens' heeft hij lekker actief zijn rondjes gedaan, zowel in draf als in galop

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:49

een keer boos worden kan soms inderdaad wonderen doen
hopen dat hij het onthoud en voortaan braaf zn rondjes loopt

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 22:25

Hij liep vandaag werkelijk ge-wel-dig dus ik geloof dat hij door heeft dat ik het echt meen

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:57

dan heb je het goed gedaan