Mijn paardje en ik zitten met een probleem. Vorige week is ze hengstig geweest en nu lijkt het er haast op of ze erin blijft hangen.
Afgelopen maandag ging ik haar losgooien, maar toen ik haar halster afdeed, draaide ze haar achterhand naar me toe en probeerde mij te trappen! Ook kwam ze niet naar me toe toen ze in stal stond en toen ik haar aanhaalde gingen haar oren plat. Ze had een erg nerveus karakter en snoof bij alles wat ze zag. Ze kwam ook in de binnenbak niet uit zichzelf naar me toe en deed haar oren plat als ik te dicht in de buurt kwam.
Gister was het de verzorgster haar dag en bij haar vertoonde ze ook het zelfde gedrag, alleen bij haar nog een graadje erger, want ze wilde zich losrukken toen ze naar de binnenbak liep met haar, ook haar achterhand toedraaien en proberen te trappen.
Gister ben ik zelf nog een keer gegaan, om te kijken of er al verbetering was. Toen ik bij haar stal kwam, stonden haar oren al plat en ze wilde niet komen. Toen pakte ik het halster en die liet ze wel gewillig om doen, liep netjes mee naar de binnenbak. Daar heb ik eerst halsterwerk met haar gedaan. Ze was weer enorm druk aan het doen, maar na een tijdje luisterde ze wel heel goed, ze liep me niet meer voorbij en ging ook keurig netjes achteruit. Daarna ben ik haar gaan kroelen, maar ze deed toen ook haar oren weer achteruit, ze bleef wel staan. Pas na een kwartier gaf ze zich gewonnen en ging met haar hoofd omlaag en staan knabbelen.
Ik durf nu eerlijk gezegd door haar afwijkende gedrag niet te rijden, omdat ik geen pijl op haar kan trekken op dit moment. Ik heb al eerder een ongeluk met haar gehad en zal dit niet nog eens mee willen maken, maar wil haar wel voldoende aandacht kunnen geven. Ook met haar drukke, nerveuze gedrag durf ik niet goed met haar langs de weg te gaan wandelen, omdat ze duidelijk het vertrouwen in me is verloren.
Ik weet wel dat er medicijnen zijn voor hengstige merries, zoals Moody Mare enzo, maar moet ik daar nu direct mee beginnen zonder het eerst zelf proberen op te lossen, door middel van haar mijn vertrouwen schenken? Of zou ik haar direct door een dierenarts moeten laten onderzoeken?
Ik heb haar nu bijna 9 maanden en ze is voor het eerst hengstig en ze vertoont nu ook pas voor het eerst dit afwijkende gedrag. Ik heb mijn leraar al gebeld en hij zou morgen kijken of er een oplossing is voor dit probleem. Bijkomende complicatie is dat ze gesteriliseerd is en dit is niet geheel goed gebeurd, aan 1 kant heeft ze nog een heel klein stukje eierstok zitten.
Ik heb van de een op de andere dag een comleet andere Bonita en ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er mee aanmoet

Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen!
Groetjes Dianne