[AR] Een probleem met een paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

malle_pietje

[AR] Een probleem met een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 20:27

Ik rij sinds 2 jaar zonder al teveel problemen met en tinker aangespannen in het begin moesten we alle 2 nog veel leren ik ben 1 1/2 jaar geleden op les gegaan. dit ging allemaal best goed hij had wel eens wat problemen als hij moset werken maar dit ging over het algemeen goed.
Een maand geleden tijdens de les hij begint zomaar te bokken van uit het niets (we waren redelijk aan het werk en daar heeft meneer een hekel aan) en schiet even weg maar ik had hem redelijk snel onder controle. Nu 1 1/2 week geleden weer gaan lessen en nu ging het dus echt mis hij weer bokken van uit niets en stopte dus niet meer.
Helemaal in paniek er van door en ja dan zit er toch een hoek in een bak waar je door heen moet en toen ben ik dus om gegaan met de kar ik ben weg gekropen van de kar en toen voor hem gaan staan en toen stopte hij pas met bokken.
Gevolg ik een gekneusde rib kar van voren stuk en het bokkussen kapot geslagen.
Ik heb nu gezegt dat hij er van mij verlopig niet meer voor mag want hij zal op de weg deze dingen doen en dat vindt ik echt niets maar in de bak durf ik ook niet goed meer met hem want ik heb nu geluk gehad dat hij mij niet geschopt heeft. Dit is niet mijn eigen paard maar van iemand waar ik mee op les heb gezeten tijdens het koetsiersbewijs.
Wat zouden jullie doen in dit geval want ik weet het even niet meer.

Ps. Dit is niet het zelfde paard als de vraag over de lijdsels.

nikkigioa

Re: [AR] Een probleem met een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:43

Hoi Piet,

Moeilijk situatie hoor! Jeetje. Jammer ook dat het zo gelopen is, het ging zo goed! Als ik een tip mag geven dan zou ik ten eerste met de eigenaresse (Mireille??) van Jim overleggen. Wat wil ze met Jim? Wil ze echt heel graag dat Jim een leuk "menpaard" wordt of heeft ze er ook vrede mee hem alleen nog onder het zadel te rijden? In dat laatste geval zou ik zeker overwegen met Jim te stoppen. Het is niet niets wat er gebeurd is! Maar als ze echt menambities met hem heeft en jullie besluiten verder te mennen dan zou ik wel wat extra veiligheidsmaatregelen treffen. Kan je bijvoorbeeld niet een keertje les nemen in onze thuisbak? Zodat je niet helemaal over de weg naar de Boekhorstruiters toe hoeft. En een stevige bodyprotector aantrekken, hahaha! Ik noem maar iets hoor...
En mocht je besluiten niet langer met Jim te mennen denk ik dat er genoeg paarden zijn op onze stal waar je lekker mee aan de slag kunt, net als Kelly! Daar hoef je het vast niet om te laten! Je bent tenslotte dé menner van Stal Wassenaar!
Ik zou denk ik alleen niet zo meer met Jim te weg op gaan. Je weet nooit wat voor gekkigheid hij zich in zijn koppie haalt! Weet je trouwens waarom Jim zo bokt? Onder het zadel kan hij ook knap koppig zijn toch? Ik vind het echt een schat van een paard hoor, maar volgens mij heeft hij een van de langste gebruiksaanwijzingen van alle paarden op onze stal, hihi!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:00

Getsie Piet, was jij dat toch??

Ik hoorde van degene waarbij ik nu rijd dat er iemand om was gegaan tijdens de les en dat dat aardig hard ging, of ik wist wie het was en hoe het ermee ging...
Nu weet ik het dus...

Dat is schrikken zeg!

Ik zou even goed overleg plegen met de eigenaresse en zo op deze manier niet meer met dit heerschap op pad gaan.
Te groot risico voor je eigen veiligheid!

Je zou evt er voor kunnen kiezen om hem ergens in de ´heropvoeding´ te doen en te kijken wat een ervaren iemand van hem vindt.
Of hij nog betrouwbaar te krijgen is voor een ´gewone´ menner, of dat het afgeraden wordt...

Mocht je er met de eigenaresse niet uitkomen zou dit erg jammer zijn, gezien de tijd die je er al in hebt gestopt, maar zou ik er voor je eigen veiligheid denk toch mee stoppen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:05

Poeh, moeilijk....
Het ligt er een beetje aan hoe het paard het zelf ervaren heeft en hoe zijn karakter is.
Als hij echt helemaal in blinde paniek is geweest zal ik heel voorzichtig zijn en er zeker niet alleen meer mee aan de slag gaan.
Was hij niet echt onder de indruk van het gebeuren zal ik hem de komende keren inspannen met een slagriem (dit is een riem die over de achterkant van de rug loopt en aan beide kanten van het lamoen vast zit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:29

Afbeelding
Op deze foto is de slagriem redelijk te zien.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:37

Ilindra schreef:
Poeh, moeilijk....
Het ligt er een beetje aan hoe het paard het zelf ervaren heeft en hoe zijn karakter is.
Als hij echt helemaal in blinde paniek is geweest zal ik heel voorzichtig zijn en er zeker niet alleen meer mee aan de slag gaan.
Was hij niet echt onder de indruk van het gebeuren zal ik hem de komende keren inspannen met een slagriem (dit is een riem die over de achterkant van de rug loopt en aan beide kanten van het lamoen vast zit).

Lijkt me wel iets om te proberen, maar ik zou toch als ik jou was even iemand mee nemen die ervaring heeft met dit soort dingen en je kan helpen om zo mogelijk sneller in te grijpen of iets te corrigeren...

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:07

Tja lastig.

Toch raar dat dat paard ineens zoveel verzet toont, is er niet wat anders aan de hand?
Als dit uitgesloten is, dan zou ik hem naar iemand toebrengen die het juiste materiaal en ervaring heeft om paarden te beleren. Een stevige tweewieler met een hoog voorschot waar paarden niet door/over kunnen trappen en de menner raken is namelijk erg belangrijk ik deze situaties.
En idd een slagriem gebruiken!

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:50

Ik zou inderdaad ook even kijken of er niks aan de hand is. Als een paard ineens dit gedrag gaat vertonen en echt van het een op andere manier explodeert, denk ik toch aan een lichamelijk klachtje.

Denk in ieder geval ten alle tijden om je eigen veiligheid.

malle_pietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 22:54

Nouv ik was het dus en ik weet niet of het heropvoeden wordt ik ga als ze terug is van vakantie wel eens op het gemak overleggen.

Ilindra ik denk niet dat hij onder de indruk was van het hele gebeuren we hebben hem in de bak uit gespannen en even laten kalmeren en daarna weer ingespannen met een touwtje over zijn kont aan het lamoen vast en een rondje in de bak laten stappen en daarna ben ik er nog mee naar stal gereden wat toch een half uurtje rijden is.

Ik weet nog niet of het lichamelijk is of gewoon verzet hij bokt onder het zadel ook vaak als hij goed aan het werk gezet wordt maar dan heeft hij ook de ruimte om even te bokken en als je dan door rijd dan geeft hij zich op den duur wel over. Als ik hem weer voor de wagen zet gaat er inderdaad wel een slagriem overheen.
Maar er zijn wel meer kleine problempjes met hem hoor want soms denkt hij dat er iets engs is en keert dan zomaar om en is dan ook even niet te sturen gelukkig gaat hij er dan nog niet vandoor of als hij een ander paard achter zich hoort gaat hij steeds harder en dat is ook niet echt lekker.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 23:02

Was even nieuwsgierig...

Ben je al wat wijzer of wat jullie met hem gaan doen?
En heb je 'm al weer ingespannen of wacht je even verdere berichten van de eigenaresse af?

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:04

is idd lastig geval..

kijken of hij ergens last van heeft gaat ook niet zomaar, dan moet je het eerst gaan opzoeken, aangezien hij het bij normaal, simpel werk niet doet.
het kan ook wel iets in zijn hoofd zijn, dat tussen de oren zit zegmaar.

als ikzelf dit soort paarden rijden, ga ik eerst naar de eigenaar om het daarmee te overleggen. wordt het namelijk levensgevaarlijk om dat paard te rijden, stop ik ermee, het is toch een paard van een ander. ik probeer er natuurlijk nog wel wat aan te doen, maar ga mijn leven niet wagen voor het paard van een ander. (al is het op dit moment wel ff mn werk..)

jammer dat ik dit nu lees anders had ik eventueel afgelopen weekend even kunnen komen kijken.

een slagriem kan voorlopig het gevaar wegnemen, de oorzaak moet echter nog aan gewerkt worden, al is deze nog niet bekend.

succes ermee iig.

malle_pietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 21:35

Nouvel schreef:
Ben je al wat wijzer of wat jullie met hem gaan doen?
En heb je 'm al weer ingespannen of wacht je even verdere berichten van de eigenaresse af?

Ik heb hem nog niet ingespannen.
Eigenarese en ik zijn dit voorlopig ook niet van plan. Ik denk dat we eerst weer rustig aan onder de man met hem gaan rijden en dan kijken hoe hij reageerd en misschien later nog weer voor de kar maar dan met een slagriem en alleen in de binnenbak.
Ik heb tenslotte altijd Kelly nog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:11

Lijkt me een inderdaad een verstandig plan...

Ja, gelukkig heb je nog een heel fijn haffie achter de hand!