[NH] Wandelen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pinkstar

[NH] Wandelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:45

Ik heb sinds 3 maanden een nieuw paard, superbraaf onder het zadel, 10 jarige ruin! We longeren hem, rijden iedere dag en paar keer buiten gereden, geen enkel probleem!!!

Een paar weken geleden gewandeld aan halstertouw met ander paard erbij. Dat ging SUPER, gisteren met hem alleen aan de wandel gegaan (halstertouw en halster). Komen langs een weiland met jolige jaarlingen en hij schrikt, probeert er vandoor te gaan, geen sprongetje opzij maar echt om proberen te draaien en gaan. Hij was helemaal hyper, heb hem gerustgesteld en verder gelopen, nog geen minuut verder steigeren en weer proberen er vandoor te gaan. Ik weer gerustgesteld maar bijna niet meer rustig te krijgen. Heb hem kunnen houden maar was niet echt rustig meer te krijgen. Mijn vraag hoe kan ik weer "relaxt en vertrouwen"met hem gaan wandelen en kan ik beter met hoofdstel gaan wandelen?

DANK en alle adviezen zijn van harte welkom!
****PINKSTAR

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:47

Ik zou eerst maar even een tijdje met hoofdstel gaan wandelen ja. Dan heb je altijd wat meer te zeggen dan een halster. En misschien is het een optie met een ander, rustig paard er naast te gaan wandelen?

Pinkstar

Re: Wandelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 15:17

Marjolijn,

Bedankt voor je reactie inderdaad eerst met hoofdstel dat zal nummer 1 zijn. Alleen begrijp ik niet dat hij zo deed, het blijven dieren maar het leek een totaal ander paard dan wat ik tot nu toe gekend heb. Hij is normaal gesproken de rust zelve behalve als hij andere paarden in de wei ziet ook onder het buitenrijden het geval. Hij is Meneer de stoere behalve als hij andere paarden in de wei ziet of andere groep paarden in de bossen..dan wil hij er naar toe en wordt hyper terwijl we dan al in een groep rijden!!! Iemand ervaring mee? Vooral hoe mee om te gaan...

***pink*

Thank

Pinkstar

Re: Wandelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 16:53

ANYBODY........

**PINKSTAR**

Anoniem

Re: [NH] Wandelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:17

Ik heb je een pm gestuurd.

Dreamy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 01:50

Ik zou idd even een hoofdstel omdoen.
Zelf deed ik altijd voor áls ze weg zou rennen, een longeerlijn eraan zodat ik altijd meer speling zou hebben.
Deze heb je met een halstertouw niet/minder.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:37

Pinkstar schreef:
Alleen begrijp ik niet dat hij zo deed, het blijven dieren maar het leek een totaal ander paard dan wat ik tot nu toe gekend heb.

1 woord - Instinct....

Dat is gewoon vlucht gedrag, vind ik verder ook niet zo vreemd want het is een wild vreemde kudde die op hem af komt.

Mijn pony heeft er ook last van, niet in die mate die jouw paard heeft, maar ze wordt ook ontiegelijk heet en begint te stuiteren...

Vervelend, maar idd met hoofdstel wandelen is toch de beste oplossing. Ik denk niet dat je dit er uit krijgt, misschien dat het wel minder wordt met de tijd, maar weet niet of dit te 'oefenen' is...

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:37

Gebruik een touw halster!! Een bit trek je al gauw door de mond heen met alle gevolgen van dien! Neem een halstertouw die wat langer is als normaal( of koop touw bij de goede sportzaak die spullen verkopen voor bergsport) .Probeer ten alle tijde rustig te blijven en blijf doorlopen. Veel praten met je paard helpt ook.Praat hem er doorheen.Veel oefenen en zoek het ook op. Nooit andere paarden ontwijken. De drang om naar andere paarden toe te trekken is erg groot wat ook normaal is ( kudde dier). Ben jij niet de leider voor je paard dan zal hij altijd naar/bij andere paarden willen zijn. Wees duidelijk en consequent. Een touwhalster is heel makelijk zelf te maken en nog goedkoop ook.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:38

Ik wandel zelf ook met hoofdstel. Vooral de lange wandelingen.
Ik doe dan zeg maar een longeerbitstukje aan het bit zodat ik het bit niet door de mond trek.

Voor de kleine stukjes wandel ik wel met halster.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:35

Nee hoor, niet met touwhalster gaan wandelen! Dit snijdt namelijk heel erg als je paard er hard aan rukt. Je moet proberen te zorgen dat je paard rustig in zijn hoofd blijft en niet toegeeft aan zijn instinct. Dit doe je door grondwerk te gaan doen met je paard en hierdoor je paard het vertrouwen te geven dat jij de leider bent, dat het paard dus op jou kan vertrouwen en dat hij ds niet bang of opgewonden om iets hoeft te raken als de leider (jij dus) ook niet bent.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 00:48

Je moet het een paard zo moeilijk mogelijk maken om het verkeerde te doen. En op het moment dat hij iets verkeerd doet, mag dat best een beetje ongemakkelijk zijn. Dus het advies om met touwhalster of met hoofdstel te gaan wandelen deel ik, je hebt zo wel meer over je paard te vertellen. Maar als je denkt hem door een bit tegen te kunnen houden, moet je dat bit aan zijn benen binden (advies van Eddy Modde ) Met een touwhalster moet je leren omgaan, je moet het paard leren na te geven bij druk. Dit moet je leren in situaties waarin het paard niet schrikt. Hij zal merken: ik geef toe, de druk valt weg. Dan moet je op die momenten dat hij toegeeft, de druk op het halster ook laten varen alsof je je verbrand hebt. Alleen dan kan hij leren dat toestaan verlichting betekend.

In dit geval ben jij nog niet zo heel lang de baas van dit paard, dus de verhoudingen zijn nog niet echt bevestigd. Je schrijft dat je paard beleefd is, en dat je verder geen problemen met hem hebt, maar ziet hij je echt als leider? Stond jij op het moment dat de kudde jaarlingen op hem afkwam tussen hem en de kudde in, zodat hij zich achter je kon verschuilen? Ja, paarden denken dat ze zich achter je kunnen verschuilen, terwijl ze zoveel meer massa hebben. Dus als je een situatie tegenkomt waarvan je denkt dat het paard het eng vindt: ga tussen hem en het vreemde instaan, met je volle breedte naar het gevaar toe.

Een paard is een vluchtdier, dat kun je nooit helemaal wegtrainen. Je kunt wel de grens van de vluchtreactie zo hoog leggen dat je paard er niet zo snel meer van gaat schrikken. Dat doet de bereden politie ook. Vaak opzoeken, zodat ze er niet meer van schrikken. Of als ze er van schrikken, dat ze niet ongecontroleerd de benen nemen.

Een kudde jaarlingen die in volle galop op je paard af duikt is een reden voor je paard om lekker mee te gaan doen, helemaal in het voorjaar, met warmere temperaturen, de wind in zijn hoofd en de vogeltjes in de lucht.

Mijn advies is: grondwerk, grondwerk en nog eens grondwerk. Dit om de verhoudingen op de grond recht te zetten.

Tip twee is, ga niet wandelen met een fris paard. Zet hem voor die tijd aan het werk, zodat de scherpe kantjes er af zijn. Dat kan zijn door te rijden, of door flink te longeren. Laat hem even zijn ei kwijtraken.

Tip drie: op de dagen dat je wandelt en verder niet werkt: minderen in voer. Paarden die hoog in het voer staan schrikken eerder dan een paard dat niet zo hoog in het voer staat.

Pinkstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:17

Ten eerste bedankt voor alle adviezen. Ik neem ze echt door en
probeer ze uit (behalve touwhalster, want die heb ik nog niet)

@ cassidy het klopt dat ik dit paard nog niet zo lang heb, dus het is misschien nog niet duidelijk wie de leider is. Maar ik moet zeggen dat hij het leiderschap met andere "zaken"goed accepteert, tuurlijk hier en daar wat proberen. Grondwerk doe ik niet heeel erg veel. Wel longeren, buitenrijden en 2 keer in de week lessen. Kan iemand een topic linken waarin veel tips en adviezen staan voor grondwerk? Ik wil graag voor het paard en mezelf duidelijkheid scheppen over het leiderschap. Ik zal inderdaad ook niet meer met een fris paard gaan wandelen. Eerst rijden etc etc. Sorry als het een beetje kinderachtig klinkt maar het is tenslotte mijn eerste paard en moet ALLES nog leren.

Thanks,
**pinkstar**

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:45

Klinkt helemaal niet kinderachtig, en ik vind het knap van je dat je om hulp durft te vragen.

Een topic met tips en adviezen voor grondwerk kan ik je niet geven, wel de tip voor aanschaf van een boek. Het heet "Grondwerk" van Inge Teblick en biedt een schat aan informatie over grondwerk, training en oplossen van problemen. Kosten zijn 25 Euro, en het is het geld dubbel en dwars waard. Menige cursus met je paard is duurder.

http://www.cremebrulee.be/inge/welkom.h ... tml~midden

Een andere site met info en een forum :
www.naturalhorsemanship.nl