[LO] dubbele longe bitloos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bjarni

[LO] dubbele longe bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 17:32

Geen idee of hier al eerder een topic over is geweest maar kon zo snel niks vinden.
Sinds een tijd rijd ik mijn ijslander bitloos, op hackamore en touwhalster. Hiervoor heb ik hem wel gelongeerd met dubbele longe maar dan met bit.
Door omstandigheden hangt dat ding al weer een tijd in de kast en had ik van de week de ingeving om het weer op te gaan bouwen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met "bitloos dubbele longe longeren"
Als ik aan het rijden ben heb ik eigenlijk weinig tot geen druk op de teugels, de hackamore/touwhalster werkt dus alleen in als het echt niet anders kan, verder rijd ik op gewichtshulpen.

Graag tips en meningen!

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:06

Jup.

Gewoon met een stalhalster meestal. Werkt voor mij eigenlijk prima. Ik gebruik het stalhalster ook vaak bij trainingen aan de lange lijnen. Ik vind het eigenlijk niet anders werken dan wanneer je werkt met een bit, dus als je dat kan, kun je ook met een stalhalster

Groetjes, Lacuna

sjuutje

Re: [LO] dubbele longe bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 01:03

Ik ben met mijn jonge arabier bezig en longeer hem nu aan de kaptoom met dubbele longe.

Normaliter longeer ik hem aan een touwhalster en ik merk dat hij daar veel prettiger op reageert. Met een enkele longe en kaptoom gaat wel erg goed maar de dubbele lijkt hij niet goed te snappen.

Ben begonnen met het er achteraan lopen aan de dubbele longe met kaptoom maar heb het idee dat mijn "HO" niet doorkomt... ik ga dus eerdaags eens proberen met touwhalster en anders zal het toch wel met bit gaan gebeuren denk ik.

Ik kreeg de tip om het bit vast te maken aan de kaptoom en dan zo dat je de longeerlijn kunt vastklikken aan het bit en tegelijk aan het oog van de kaptoom. Zo heb je een beetje druk op het bit en verder vnl. op de kaptoom. Ga ik ook nog proberen.

Groetjes, Susan

navaja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:27

Ik werk met mijn paard (mei 3) ook met stalhalster aan de lange lijnen en dubbele longe. Werkt perfect.
Ze heeft wolfstanden en ik begin dus nog niet aan een bit om miscommunicatie/vervelendheid en pijn niet door elkaar te kunnen halen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:30

Het kan best longeer die van mij ook vrij vaak met een stalhalster. Ik zou alleen wel gewoon een halster gebruiken en niet een hackemore.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 18:37

Heb het gisteren even geprobeerd, het touwhalster ging niet, normaal gesproken doe je dan natuurlijk veel meer op benen en zit, dus hij snapte er helemaal niks van.
De hackamore was ik zowieso niet van plan, heb ik bij het rijden ook vooral voor noodstops dus vond ik niet echt heerlijk.
Op het gewone stalhalster ging het wonderbaarlijk goed, had ik echt niet gedacht!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:14

Het kan inderdaad heel goed bitloos werken aan de dubbele longe. Mijn instructeur gebruikt zelf ook een kaptoom bij het opleiden van jonge paarden, voordat hij een bitje in de mond doet.

Heb zelf alleen geen ervaring met longeren met een kaptoom, maar weet wel dat het goed kan! Succes!

Zelf heb ik geen ervaringen met