Trailerladen én angst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Trailerladen én angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 14:49

Ik zit even met een dilemma,zeg maar een groot probleem:
22december heb ik een ongeluk gehad met hem,hij heeft me getrapt,dit is gekomen omdat hij werd opgejaagd door de staleigenaar Hierdoor heb ik het vertrouwen in hem verloren. We hebben geoefend om hem in de trailer te zetten,ik heb eerst meegedaan maar hij wilde me algauw trappen en zelf wou hij met mij de trailer niet in en toen ik zijn angst zag ben ik weggegaan,ik kon niet aanzien dat dit paard vechtte om te blijven staan door zijn benen te spreiden.Eigenaar kon niet meer en ze besloten het hoofdstel eraan te doen en de staleigenaar ging er met een borstel achter,steeds tegen zijn poep te duwen en ik?Ik ben weggegaan,kon dit niet zien en kon bovendien ze ook niet stoppen.Het paard is er dan maar ingegaan,de 4e keer zonder hulp en vanzelf,dus ik dacht:het zal wel goed komen.
Ook het achterwaarts uitladen ging goed,eerst ging het te snel en nu niet meer.En we gaan naar de kliniek en hij deed alles super,helaas het uitladen in de kliniek liet zijn wensen over:staleigenaar deed de klep naar beneden en het paard stond erop(vraag me niet waar hij die kracht vandaan haalde)Stang heb ik niet gezien.Het inladen was dus moeilijker,de staleigenaar heeft ingeladen,ik was er niet bij.

Maar de laatste keer dat we gingen,sorry maar dat kon ik écht niet aanzien

Inladen ging volgens mij goed(was er niet bij).Maar het uitladen was érg verschrikkelijk.Klep ging open,geen stang te zien en paard ging er zelfstandig uit(!!??)benen stonden op de klep en die was nog niet helemaal omlaag.Ik kwam af toen ze uitladen dus heb niet tijdig kunnen ingrijpen anders had ik dat paard snel vastgenomen.Dus wat ze deden?Staleigenaar besloot dat het paard alleen kon uitstappen,dus dat niemand hem vasthield en tja dat ging natuurlijk heel erg mis,hier en daar een hoef langs de zijkant van de klep.En natuurlijk ging het inladen ook niet goed.

En dan vraag je je af,waar zit ik in het verhaal?Ik help liever niet
Toen we naar de manege gingen laadde IK in,dat ging goed,uitladen wat minder maar hij vertrouwde me nog,de eerste keer kliniek ging het ook goed,hij vertrouwde MIJ en niet de eigenaar van het paard dus alleen IK kon hem in én uitladen.Toen we gingen oefenen kreeg ik hem dus er ook héél soepel erin,maar hij moet van iets geschrokken zijn en is opeens heel snel achteruit gegaan en heb hem niet kunnen houden.Het vertrouwen was dus weg/minder dus ik wou niet dat dat NOG zou verergeren.Tja,eigenaar van het paard nam van me over,nu laadt hij nog steeds in en dit paard wordt door de staleigenaar er met een borstel 'ingemept'.

Ik heb dus besloten om me er niet meer te moeien,dat hij toch nog vertrouwen in iemand heeft!Ik probeer een beetje Parelli met hem te oefenen,hij vertrouwd me steeds beter en ik ook.En ik vrees dat we niet echt Parelli kunnen gaan starten vooraleer het trailerladen gedaan is

Weet er iemand wat IK kan doen?Ik sta er helaas machteloos tegenover
Ze willen niet opgeven omdat je dan toegeeft aan een paard wat erg normaal is maar dit paard gaat er met angst in en uit
De douche is het niet willen,hij houdt niet van water,dat zie ik direct aan zijn manier van reageren als je hem eens harder aanspreekt maar dit,is duidelijk angst

Antheman

Re: Trailerladen én angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:15

Wat een warrig verhaal.

Ten eerste : niet de trailer op willen, lijkt me heel vervelend.
Ten tweede: met Parelli "start" je niet in de trailer.
Het is een heel programma, en je doet veel grondwerk
HEt is ook geen wedstrijd. Dus ik begrijp niet waarom jij vind dat je paard perse de trailer opmoet?

Verder vind ik dat je zelf kunt aangeven tot hoever je paard wel of niet de trailer op moet.
ALs je een serieus trailer laad probleem hebt, dan zou ik daar hulp bij zoeken.Dus niet de hulp die je op de manege hebt gehad.

En ipv naar "ze" te kijken , zou ik liever mezelf bekijken.
Want waarom kun je er nu niks meer mee? Wat is er gebeurd? Kennelijk heeft je paard iets engs meegemaakt.
Als je dit grote "engs" nu een ontleed en in kleine stukjes aanbiedt... Dan kan je paard de angst overwinnen.
Er zijn ook proffesionele trailerlaadhelpers.
Je zou kunnnen overwegen om iemand in te schakelen.

Iig succes.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:41

Mijn paard durfde ook heel lang niet de trailer in. Hij is toen twee weken op cursus geweest (geen geweld cursus, maar volgens NH) Nu moet ik hem soms tegen houden anders trekt hij mee mee de trailer in.

Ik kreeg toevallig vandaag een mailtje van 't Balingehof. Dat is ze 2 april een open dag hebben. Het is van 12.00 tot 17.00 uur en de toegang is gratis.
Daar doen ze ook trailermak maken. Misschien is het een idee om daar te gaan kijken.

Voor meer info kan je me pben

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 19:04

Antheman schreef:
Wat een warrig verhaal.

Ten eerste : niet de trailer op willen, lijkt me heel vervelend.
Ten tweede: met Parelli "start" je niet in de trailer.
Het is een heel programma, en je doet veel grondwerk
HEt is ook geen wedstrijd. Dus ik begrijp niet waarom jij vind dat je paard perse de trailer opmoet?

Verder vind ik dat je zelf kunt aangeven tot hoever je paard wel of niet de trailer op moet.
ALs je een serieus trailer laad probleem hebt, dan zou ik daar hulp bij zoeken.Dus niet de hulp die je op de manege hebt gehad.

En ipv naar "ze" te kijken , zou ik liever mezelf bekijken.
Want waarom kun je er nu niks meer mee? Wat is er gebeurd? Kennelijk heeft je paard iets engs meegemaakt.
Als je dit grote "engs" nu een ontleed en in kleine stukjes aanbiedt... Dan kan je paard de angst overwinnen.
Er zijn ook proffesionele trailerlaadhelpers.
Je zou kunnnen overwegen om iemand in te schakelen.

Iig succes.

Dat laatste ben ik van plan
Ik ben bang dat je mijn verhaal verkeerd hebt opgevat
Ik weet dat Parelli niet start met trailerladen,dat is simpel MAAR mijn vraag was of ik kon beginnen met Parelli als dit paard dan op die manier de trailer wordt ingedaan,of hij dan het vertrouwen in mij niet verliest.
Ik weet WAAROM dit paard niet de trailer in wilt,maar HOE overwin ik zijn angst?

En daarbij,het is ook niet voor mijn plezier dat dit paard de trailer opgaat,hij moet af en toe naar de kliniek en dat kan nou eenmaal niet te voet

Hoop dat het nu duidelijk is

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:47

Blue_Star schreef:
Dat laatste ben ik van plan
Ik ben bang dat je mijn verhaal verkeerd hebt opgevat
Ik weet dat Parelli niet start met trailerladen,dat is simpel MAAR mijn vraag was of ik kon beginnen met Parelli als dit paard dan op die manier de trailer wordt ingedaan,of hij dan het vertrouwen in mij niet verliest.
Ik weet WAAROM dit paard niet de trailer in wilt,maar HOE overwin ik zijn angst?

En daarbij,het is ook niet voor mijn plezier dat dit paard de trailer opgaat,hij moet af en toe naar de kliniek en dat kan nou eenmaal niet te voet

Hoop dat het nu duidelijk is

Je kunt best met parelli beginnen, ook als het paard op een niet parelli manier op de trailer gezet wordt. Het feit dat er niet alleen op de parelli manier met het paard wordt omgegaan, maakt niet dat je dan geen parelli met het paard kunt gaan doen. Het vertrouwen krijgen duurt waarschijnlijk langer, maar een paard kan mensen goed onderscheiden.

Als je met het paard het trailerladen wilt oefenen, zorg dan dat je de de games goed kent, vooral de sqeeze game (sorry, fout geschreven) is erg belangrijk voor het trailerladen.

Succes!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:19

en de zo belangrijke squeeze game is gebaseerd op de andere games, vooral de eerste 3: friendly, procupine en driving zijn echt essentieel.
de sqeeze game is een combinatie van de andere games....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:10

Hoort bij Nh

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:13

Ik zou eens raad vragen op www.montyroberts.nl Daar geven ze ook cursussen en trailerladen is een specialiteit volgens mij. heb het ze met eerst doorbange paarden zien doen... helemaal rustig en zonder dwang. heel knap!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:12

PB pruyssen anders even

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:14

NA --> NH

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:35

is al ouder topic maar ben toch nieuwsgierig of het al is opgelost?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 15:36

cissy schreef:
is al ouder topic maar ben toch nieuwsgierig of het al is opgelost?

Het is inderdaad een oud topic,hulp was dus al ingeroepen(Conrad van Pruyssen)
Het probleem was dat we eerst het doucheprobleem moesten oplossen vooraleer we aan het trailerladen beginnen.

Het ging in de positieve richting met de douche,maar opeens kwam er verzet en lukte het niet meer.In overleg met Conrad hebben we besloten een pauze in te lassen daar dit paard de weide op moest,de weide was het belangrijkste en de rest zal wel komen.

Hij staat nu op de paddock/weide en heeft het heerlijk naar zijn zin.
Ik ga ook weer van start met Parelli,hopelijk kunnen na de 7games hem op een rustige manier in de douche én trailer krijgen.

Zoals je al las waren we dus met de training begonnen en hebben een pauze ingelast,natuurlijk hebben de eerste lessen nut gehad.

Vroeger was hij tijdens het stappen(peesblessure)redelijk wild en konden we niet anders dan een hoofdstel en hengstenketting gebruiken.

Dankzij Conrad's lessen stappen we nu heerlijk met een halstertje én nu lukt het al beter om hem de trailer op te krijgen(ook al oefenen we niet,hij moet er op omdat we naar de kliniek moeten)en lukt het vaak van de 1ste keer

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:45

mooi, gewoon door oefenen, komt t vanzelf wel goed

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:56

Mijn paard is een nachtmerrie en trailers...

Ga dit topic zo helemaal lezen

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:58

Toch hier ook even mijn ervaringen: mijn pony heeft bij de vorige eigenaar een ernstig ongeluk met de trailer gehad. Raakte inderdaad al in paniek als ze zo´n ding zag, en was er ook écht niet in te krijgen. (Echt niet = écht niet)

Ik wist nog niet van NH, Parelli, of weet ik wat, maar we hebben het gewoon op de boerenmanier gedaan.

Stro uit haar eigen stal in de trailer, d´r weidemaatje erbij en gewoon met een worteltje en een halster. En wachten. Tijd en geduld doen haast alles.

Alleen bij de trailer staan. Goed? Wortel en klaar. Volgende keer: 1 voetje op klep? Goed, wortel en klaar. En zo maar door. Gewoon 1 a´2 keer per week, dat het een gewening wordt.
We zijn hier een paar maanden mee bezig geweest, nooit druk gezet op het halster, alleen maar zelf laten kijken en komen. Gezellig een beetje praten. Ik deed dit samen met maar één (volwassen) stalgenootje, je kunt maar beter zo weinig mogelijk mensen bij dit soort dingen hebben, die weten het namelijk altijd allemaal beter, zorgt alleen maar voor meer stress.

We kunnen haar inmiddels gewoon op de trailer krijgen.

Ik lees dat jij inmiddels ook al een eind op weg bent, fijn zo.
Maar misschien voor de mensen die nog problemen hebben ook wel interessant om mijn ervaringen te lezen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 14:15

elanor schreef:
Toch hier ook even mijn ervaringen: mijn pony heeft bij de vorige eigenaar een ernstig ongeluk met de trailer gehad. Raakte inderdaad al in paniek als ze zo´n ding zag, en was er ook écht niet in te krijgen. (Echt niet = écht niet)

Ik wist nog niet van NH, Parelli, of weet ik wat, maar we hebben het gewoon op de boerenmanier gedaan.

Stro uit haar eigen stal in de trailer, d´r weidemaatje erbij en gewoon met een worteltje en een halster. En wachten. Tijd en geduld doen haast alles.

Alleen bij de trailer staan. Goed? Wortel en klaar. Volgende keer: 1 voetje op klep? Goed, wortel en klaar. En zo maar door. Gewoon 1 a´2 keer per week, dat het een gewening wordt.
We zijn hier een paar maanden mee bezig geweest, nooit druk gezet op het halster, alleen maar zelf laten kijken en komen. Gezellig een beetje praten. Ik deed dit samen met maar één (volwassen) stalgenootje, je kunt maar beter zo weinig mogelijk mensen bij dit soort dingen hebben, die weten het namelijk altijd allemaal beter, zorgt alleen maar voor meer stress.

We kunnen haar inmiddels gewoon op de trailer krijgen.

Ik lees dat jij inmiddels ook al een eind op weg bent, fijn zo.
Maar misschien voor de mensen die nog problemen hebben ook wel interessant om mijn ervaringen te lezen.

Fijn dat je het zonder dat je iets kende van Parelli of NH het op deze manier hebt aangepakt

Velen hebben niet zoveel geduld en slaan er maar op los,dat zie ik bij jou niet

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:47

Oh nee hoor, daar moet ik níéts van hebben. ´T is allemaal leuk aangeboden ´ik help je wel even´, maar die komen niet bij mijn pony in de buurt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:09

ik oefende weleens met Faram, als de trailer op het erf stond. gewoon voor het geval dát, mocht hij ooit met de trailer moeten. de eerste keer was het eng, en hij wilde er na het eerste voetje niet verder op. ik heb ze in een echt boerenbuurt staan, en meteen kwamen er mensen aan die aanboden een zweep te halen, touw te pakken en noem maar op. ik stond op dat moment nog geen vijf minuten voor die trailer. ik heb gewoon een bakje biks gehaald, ben naar binnen gelopen, en Faram kwam zó mee. eenmaal op de trailer het bakje biks op laten eten, en niks meer aan de hand.
ik vind dat zó irritant, dat geruk en getrek aan een paard, omdat 'hij niet wil' (denken ze), terwijl het eigenlijk gewoon angst is.

Flicka sprong er trouwens zó in, als ik erin ga, gaat zij ook. zelfs via het voordeurtje, toen ze nog klein was. ik liep op het erf, pony liep los. ze was toen nog echt klein (jaarling), nu is ze ongeveer een meter hoog. ik ging de trailer in om het hooinet los te maken en te gaan schoonmaken, en had een opstapje voor het deurtje. Flicka hopte me zó achterna, hihi!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:20

@elanor, ik snap even jouw reactie niet zo, wat bedoel je?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:32

@ Cissy: Ik reageerde op
Citaat:
Velen hebben niet zoveel geduld en slaan er maar op los,dat zie ik bij jou niet

Ik bedoelde met mijn reactie dus: Mensen die aanbieden te helpen en vervolgens je paard wel even voor je de trailer in zullen meppen dat bij mijn pony dus niet hoeven te proberen. Ik ben meer van het rustig en kalm proberen en de tijd ervoor nemen.

Snap je? Of ben ik nou nog zo onduidelijk?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:12

ik snap je, misschien kun je de volgende keer een quotje erbij zetten want ik zal niet de enige zijn geweest die het niet gelijk snapte

Mimoso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:23

www.twomoons.nl

Zij krijgt je paard op de trailer. Allemaal heel vriendelijk en geen ingewikkelde technieken. Paard vind het op het laatst leuk in de trailer. Kijk maar, maar ik ben erg onder de indruk van haar.