[LO] Longeren in het weiland?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

orrieborrie

[LO] Longeren in het weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 12:12

Mijn paard en pony staan op een boederij. Wij hebben daar geen bak ofzo. Maar wel een heel groot weiland. Zou ik in dat weiland mijn paard en pony kunnen longeren? En hoe groot moet de cirkel dan zijn?

ImkeTarek

Re: Longeren in het weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:31

in weiland longeren kan gewoon hoor (doe ik ook, ik heb ook geen bak vlakbij mijn weiland...)
hoe groot de longeercirkel moet zijn... ik zou t niet weten, ik longeer altijd gewoon zonder cirkel!

orrieborrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 13:07

Hoe longeer je dan met halster/ hoofdstel. Met of zonder hulpteugels?

orrieborrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 13:53

verder niemand meer???

ria

Re: [LO] Longeren in het weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 14:22

Longeren doe je of met het hoofdstel, of met de kaptoom.
Ik zelf doe het eigenlijk nooit aan het halster omdat dit te veel draait en schuurt om het hoofd.
Beste is dan het hoofdstel met een bitstukje voor de longe, zodat het bit niet door de mond wordt getrokken als hij even gaat hangen aan de lijn.

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:08

Een longeercirkel is meestal ongeveer 15 m doorsnee. Maar ik longeer ook altijd zonder cirkel. Ik longeer nu niet in het land omdat het nogal glibberig is, ik heb ook geen bak dus longeer nu even niet.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:25

Ik zou ook erg graag in het weiland longeren; want ik heb geen bak.
Maar ik snap dus echt niet hoe jullie dat doen zonder dat die paarden gras gaan eten? Mijne is het elke keer hapje naar beneden dan...

In het weiland waar ze normaal staan te grazen zou ik het niet doen, dat vind ik een rustplaats waar ze niet in aan het werk hoeven worden gezet..

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:04

als je ze gewoon door laat lopen gaan ze niet zo snel eten...
ik longeer altijd met hoofdstel (teugels eraf, ik rijd toch niet) en niet bijgezet, wil ik over een tijdje wel gaan doen. maar idd door het glibberige weiland longeer ik op t moment ook niet!

sscs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:31

Je hebt geen bak ofzo nodig om te longeren..
Ik doe dat bij de paardjes van mijn vriendin ( die ook geen bak heeft ) op de wei..
Dat gaat echt super goed, Je kan gewoon zelf bepalen hoe groot je de circel neemt..
Niet te klein, want dat is slecht voor de pezen..
Niet te groot, want dan heb je je paard (bijna) niet onder controle

Gr. My

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:13

mijn vriendin heeft ook nog geen bak bij huis maar komt nog wel en longeert ook in het weiland ze hebben zelfs een cirkel gemaait ziet er goed uit..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:00

Bij mijn VP longeren ze ook gewoon in het weiland.
Wel een cirkel afgezet.. Weet niet hoe groot die is..
Ene keer met halster.. Dan met zadel & hoofdstel..
Andere keer weer wel bijgezet..
Gaat gewoon goed..

_Iris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 00:35

Longeren in een weiland kan hoot doe ik ook altijd.
Alleen als het te nat en glibberig is dan kan het niet en dat is soms wel heel irritant.

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:29

Ik longeer ook altijd in het weiland
Vooral nu het land gewoon droog is.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:04

Ik heb mijn paard vandaag in de de wei gelongeerd. Er stonden hindernissen in de bak en had geen zin die te verplaatsen dus ging maar op de wei. Maar goed het kan prima hoor. mijn paard heeft ijzers en ik dacht dat hij uit zou glijden, maar dat gebeurde niet.
Het enige nadeel (of juist voordeel) was dat ik nu midden in het land stond en mijn paard dus geen steun had van de hekken, dus ik moest goed sturen

SiimOon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:24

[quote="Paula"]Ik zou ook erg graag in het weiland longeren; want ik heb geen bak.
Maar ik snap dus echt niet hoe jullie dat doen zonder dat die paarden gras gaan eten? Mijne is het elke keer hapje naar beneden dan...
[quote]

Ja dat probleem heb ik ook, en als hij iets harder door moet lopen dan gaat ie gek doen ..

Maar nog even een vraagje .. hoe weet je dan hoe groot je cirkel ongeveer is Ben niet zo goed in schatten, hoe doen jullie dat ?

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:37

Hoi !
wij longeren ook gewoon in het weiland , maar wij hebben 1 "werk"weiland waar ze alleen maar op werken . Daar longeren we dus ook gewoon zonder cirkel. Je moet gewoon je pony niet de kans geven om te gaan grazen en na het werk gewoon belonen met een Snoepje ofzo dan gaat het vanzelf wel goed en krijgt je pony door hoe het werkt. Had mijn vz.pony in ieder geval wel . Ik longeer meestal met hoofdstel en bitstukje inderdaad

Caroowtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 07:48

Ik logeer ook altijd op een landje.. En ik vind het prima gaan!;)
Alleen als ik haar met een halster logeer dan wil ze nog wel is met dr hoofd over de grond gaan en een pluk gras mee nemen. Maar dan word ik gewoon 1x goed boos en dan weet ze wel dat ze moet opletten.

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:15

Het kan gewoon hoor.
Niels is wel eenk eer onder uit gegaan tijdens het longeren in de wei. Als hij nu erg druk word en gekke sprongen gaat maken houd ik toch wel even mijn hart vast, maar in princiepe moet het gewoon kunnen!

Djoena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:47

ik longeer nog niet met mijn pony's maar je kan wel gewoon longeren in de wei, moet ik zometeen ook gaan doen heb ook geen bak in de buurt