[LO] paard draait zich constant om, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Margitje

[LO] paard draait zich constant om, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 12:23

Hallo, ik ben mijn twee en een half jarige aan het leren aan de longe te lopen. Rechtsom gaat goed, maar linksom krijg ik hem niet eens een keer rond! Hij draait zich direct om en trekt zich los. Hoe kan ik dit voorkomen? Nu longeer ik nog alleen maar met kaptoom (veredelt halster) en heb ik een longeerbak (cirkel dat afgezet is) Nu zat ik te denken om een longeersingeltje om te doen en een bijzetteugel alleen aan de linkerkant om hem zo naar binnen te stellen, dan zou hij als het goed is zich niet meer kunnen draaien (tenminste niet meer zo makkelijk). Maar hoeveel en welk verzet gaat dat weer opleveren? en waarschijnlijk zal hij dan ook niet naar buiten willen lopen doordat hij naar binnen gericht staat. Iemand anders een oplossing/ervaring hiermee?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:25

Probeer eens te longeren zonder longeerlijn? Gewoon los, en mbv lichaamspositie het paard sturen. Geen kaptoom om, geen bijzet, geen longelijn: als je een afgezette longeerkraal hebt, kan hij geen kant uit.

Ik zou nog niet met bijzet gaan werken. Om daar naar te luisteren moet je paard toch weten wat het is, wat die druk op de mond is en hoe hij daar op reageren moet. Ik ga er van uit dat je nog niet met lange lijnen hebt gewerkt?

Margitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 12:39

Als ik met een bijzet ga werken doe ik dat niet aan het bit maar vastklikken aan het kaptoom. Ik heb idd nog niet met lange lijnen gewerkt. Gewoon los lukt ook niet, hij draait zich direct om en valt niet te sturen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:45

Bijzet is oneerlijk, dat is meer machtsmisbruik en daar rent hij ook doorheen.

Het komt erop neer dat hij linksom dus moeilijk vind, liever rechtsom loopt, dus omdraait en jouw te snel af is.
Dus longeerzweep in je hand, longe etc. eraf dat is alleen maar lastig in deze situatie, eerst gewoon rechtsom beginnen, stappen en draven. Om laten draaien en dan iedere fractie van een seconde in de gaten houden, zodra hij maar iets afremt Voorwaarts, Als hij om wil draaien ernaar toe, helpt lichaamstaal niet verleng je arm dmv. de zweep en hou die voor hem, vaak lopen ze daar niet zomaar doorheen.

Margitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 13:36

Ik krijg hem niet eens van me af. Hij weet wat er gaat gebeuren en zodra ik langs hem ga staan , idd met longeerzweep, is hij al om gedraaid. Ik kan ook nog nauwelijks langs hem gaan staan om te starten. Hij zet dus geen pas linksom!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:40

Dan doe je toch iets verkeerd. Los longeren, longeerzweep in de hand en met je lichaam en de longeerzweep hem blokkeren als hij de andere kant op wil.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:43

Keer op keer paard weer naar links draaien, met de zweep zachtjes naar buiten drijven achter de achterhand als hij omdraait en dit net zolang volhouden totdat ie het opgeeft...

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:27

Bekijk ook eens goed (desnoods laat je je filmen) of je positie ten opzichte van het paard linksom en rechtsom hetzelfde is. Als je teveel voor het paard komt blokkeer je hem en is het dus logisch dat hij de andere kant op gaat.
Heel duidelijk zijn in je hulpen, let dus vooral op je lichaamstaal. Longeren is echt niet klaar met een lijntje eraan en een zweep in je hand. Veel succes

_Yvonne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:38

Ga langs je paard staan als hij nog stilstaat en loop dan naar zijn achterhand toe, vanuit de achterkant kun je hem aandrijven en moet hij wel de juiste kant oplopen. Zet hem anders helemaal tegen de kant aan en drijf hem dan vooruit, gebruik je stem en desnoods de zweep voor zachte tikjes, dan kan hij alleen maar de juiste kant uit, in dit geval links.
En zoals Cyntje al zegt blijf proberen, iedere keer weer linksom draaien als je paard de andere kant uit draait.
Veel succes

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:34

Mijn paard draaide zich ook altijd om of rende gewoon weg. ik longeer nu met dubbele longe en dat werkt heel goed.

suc6 ermee

Margitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 20:11

bedankt voor de tips. Starten tegen de kant lijkt me wel een goede, dan kan hij in ieder geval bij de start al niet direct wegdraaien. Ik heb er overigens goed opgelet dat ik ver genoeg achter hem stond zodat ik hem kon insluiten met de zweep (driehoek). Maar de longeerzweep maakt niet veel indruk op hem. Daar loopt hij doorheen. Ik heb vaak moeilijk te longeren paarden gehad, maar deze spant de kroon!

miekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:22

Mijn bijrijdpaard doet dit ook, maar zij draait zich binnenlangs om. Echt vliegensvlug. Wat bij mij wel iets helpt is abnormaal ver aan de kant van haar achterhand gaan staan en haar op die manier goed opsluiten met de zweep er ook nog eens achter. In stap gaat dit nu redelijk, maar dan nog moet je haar continu in het oog houden, want zo gauw je eventjes niet oplet, loopt ze alweer rechtsom.
De zweep als blokkademiddel als ze al omgedraaid is helpt bij haar ook totaal niet.
Verder is het rare bij haar dat zij linksom veel beter loopt dan rechtsom. Links is dus haar goede kant. Rechts loopt ze heel normaal en probeert ze niet eens om te draaien.

Ik denk dat het enige wat echt zal helpen, consequent je paard linksom laten lopen. Draait hij zich om, terug linksom draaien en weer overnieuw beginnen. En het langzaam opbouwen (als dit helpt bij jouw paard) dus eerst in stap, dan in draf en als dat goed gaat in galop.

Heel veel succes! Ik weet echt hoe machteloos je je soms zult voelen!

wonderland

Re: [LO] paard draait zich constant om, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:05

Ik denk dat je iemand met veel ervaring moet vragen die je kan helpen met het juist aanleren van longeren aan je paard en aan jou. Ook omdat je zegt dat je vaker moeilijk te longeren paarden hebt gehad. Je paard kan het beter meteen goed aanleren daar heb je zelf ook het meest aan.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:01

Ja, even iemand laten helpen. Ik zou geen extra bijzetje gaan gebruiken, krijg je alleen maar meer verzet mee.

Verder inderdaad goed op je positie letten, maar zo te horen heb je er ook al wel ervaring mee.

En de tip van eerst zonder longeerlijn werken vind ik ook een goede.

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:38

Ik zou idd eerst zonder longeerlijn proberen, en daarna gewoon zelf met je paard mee linksom gaan lopen en de lijn gewoon steeds een stukje vieren. Of iemand hebben die je paard vasthoudt (of opjaagt) terwijl jij in het midden staat.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:58

heeeel herkenbaar! mijn 2,5 jarige ging de eerste 3 keer erg braaf linksom en rechtsom, behalve in stap dan kwam ze naar je toe of draaide weer om naar links
de 4e en 5e keer draaide ze om(naar me toe dus lijn bleef gelukkig goed zitten, draaien ze van je af dan zit de lijn over de hals) en ging dan doodsbraaf dr rondjes weer linksom lopen
zweep gaf ze niet veel om behlave als je haar er echt mee raakte, bijzet vind ik ze veel te jong voor bovendien ben ook al geen fan van longeren op de volte loop liever heel de bak door, wat linksom perfect ging, lange zijdes laten lopen etc snapt ze prima, maar rechtsom werd t steeds erger

en idd al bij het van me af laten lopen ging ze draaien of stilstaan en dan met een bok richtng mij wegsprinten linksom

tot ik het beu was, echt beu!

heb haar dmv zweep van me af gekregen(dat lukte opzich steeds wel maar ze draaide erg vlug weer om) heb haar kort gepakt, dus niet een volte van 20 m maar ff begonnen op eentje van 12 m ongeveer en had de lijn vrij kort, liep zelf dus mee met die rondjes, en was zo dichtbij dat de zweep haar kon raken

toen ging het prima, als ze dreigde om te draaien had ik de zweep erbij en t ging goed, dat uit gaan bouwen en op 20 m volte ging het ook super
maar in stap nogstteeds niet, dus weer kleine volte, zelf beetje meelopen zodat ik dus dicht bij haar was, en ja hoor 5 passen stappen en ze stopte of draaide o, goed voorwaarts gehouden, dan maar ff wat rondjes draven als ze maar rechtsom ging en dan ho etc zeggen tot ze ging stappen en dan meteen belonen met je stem

t kwartje was gevallen en ze stapt nu zelfs de hele bak door aan de longe, rechtsom (ze is nu in totaal pas 9x gelongeerd maargoed de 4e en 5e keer was drama 6e keer is t opgelost en de andere kerne ging eht meteen probleemloos gelukkig ze wete nu dat ze gewoon rechtsom moet lopen)

als ze weten dat ze je te slim af kunnen zijn zullen ze dat ook blijven doen, krijgen ze door dat er niets anders opzit behalve te doen wat jij wil dan zijn de trucjes snel verleden tijd