[LO] Hoe longeren aanleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

[LO] Hoe longeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 20:37

hoi

op stal hebben wij een ponytje staan maar die kent nog helemaal niks.Ze heeft 9 jaar in een natuurreservaat gestaan. We zijn al bezig om haar mak te maken en ze kan al voetjes geven en een dekje op.

Binnnkort wil ik ook beginnen met longeren. maar hoe kan ik dat het beste aanleren. Want ze snapt er in het begin helemaal niks van.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-06 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel, plus die verduidelijkt.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:49

Dit hoort niet bij RT. Ik ga temmen.

Anoniem

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:09

RT --> UZ.

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 21:36

oke dank je wel

ChiC_

Re: [LO] Hoe longeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:44

Je zou je paard eerst eens los in een afgesloten bakje kunnen laten, zelf in het midden gaan staan, met longeerzweep. Als je het paard voorwaarts moet, geef je het stemcommando dat je wilt gebruiken, gevolgd door een voorwaartse beweging van de zweep. Als het paard hierop voorwaarts gaat beloon je hem. Bij geen reactie herhaal je je commando duidelijk, en vervolgens (bij geen, of te weinig reactie) geef je een klein tikje. Hierop zal het paard wel reageren, beloon hem dur met je stem. Als het paard aangeeft langzamer te willen gaan, maak je hiervan gebruik door met een lage stem: hooo , te zeggen (of een stemcommando dat je zelf wilt) Voert het paard je opdracht uit, beloon weer met je stem. Zo kan je een aantal keer oefenen.
Als het paard gewend is aan je stemhulpen (en evt hoofdstel als je hiermee wilt longeren) is dat al heel makkelijk met longeren.

Als je voor de eerste keer aan de longe gaat longeren, zorg dan dat je in een afgesloten ruimte bent, zodat als het paard zich los wringt, hij nooit weg kan. Probeer er ook voor te zorgen dat je een soort longeercirkel hebt, dit maakt het voor het paard makkelijker om de rondjes te lopen, en hij kan zich niet zo makkelijk lostrekken.

Als je je paard aan het hoofdstel wilt longeren, zorg dan dat hij er van te voren al aan gewend is, door bijvoorbeeld al een keer het hoofdstel aan te doen als je hem los gaat longeren.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Mexx93

Re: [LO] Hoe longeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:47

hey

ik denk dat je het beste kan beginnen met los longeren.
je laat je pony in de bak MET HALSTER.
dan leer je haar op commando's om in draf, stap, galop over te gaan. Ook leer je haar op comando naar je toe te komen en stil te blijfen staan.
Zie meer informatie hierover op www.pink-horizon.nl

De reden dat je dit met halster moet doen is dat je je pony zich dan niet helemaal vrij voelt. Zodra jij het halster afdoet mag ze los en vrij en mag ze zelf pepalen wat ze wilt doen. zodra jij het halster weer omdoen betekent dat ze weer naar jou moet luisteren.

Als dit eenmaal onder de knie is kun je haar aan een longeerlijn doen. Jij hebt haar geleerd op comando's te stappen,drafen , te galoperen, stil te staan en naar je toe te komen. Alleen zit er nu een longerleen aan. En als je pony steets naar binnen toe komt laat je eerst iemand anders naast haar lopen zodat ze weet dat ze rondjes moet blijfen lopen.

hopelijk doe je wat met mijn tips.
succes!

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 16:58

heey bedankt allemaal. ik zal het deze week is gaan proberen.

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:36

Als je nu al niet weet hoe je een paard moet leren aan de longe te lopen,hoe wil je hem dan verder trainen?Ook hier weer...je kan iemand niet leren om een paard te longeren via bokt.Zoek iemand die je kan helpen,dus iemand die er verstand van heeft

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:50

aerdenhout schreef:
Als je nu al niet weet hoe je een paard moet leren aan de longe te lopen,hoe wil je hem dan verder trainen?Ook hier weer...je kan iemand niet leren om een paard te longeren via bokt.Zoek iemand die je kan helpen,dus iemand die er verstand van heeft

stel je aan.
ze weet heus wel hoe het moet, maar ze vraagt ons om advies op welke manier ze het beste kan doen

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 19:07

jaa indd hallo denk je dat ik een pennykindje van 12 jaar. Nee.

ik vraag alleen maar advies hoe ik het beste kan doen. Ik heb vaak genoeg met jonge paarden gewerkt. Alleen deze heeft 9 jaar lang niks gedaan

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:36

Als je het allemaal weet moet je het niet vragen lijkt me.Een negen jarige of een drie jarige die je moet beleren maakt niets uit,je moet vanaf het begin beginnen.En als je dat al vaker hebt gedaan weet je ook hoe het moet.

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 19:12

hallo een forum is om vragen te stellen

Malibu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:30

Elena schreef:
stel je aan.
ze weet heus wel hoe het moet, maar ze vraagt ons om advies op welke manier ze het beste kan doen

aerdenhout schreef:
Als je het allemaal weet moet je het niet vragen lijkt me.Een negen jarige of een drie jarige die je moet beleren maakt niets uit,je moet vanaf het begin beginnen.En als je dat al vaker hebt gedaan weet je ook hoe het moet.

Waar gaat dit over???

Ik heb ook even mee gelezen omdat ik zelf nu ook mijn bijna 3-jarige ga beleren. Ik heb het zelf ook wel eerder gedaan, maar je bent nooit uitgeleerd toch?

Voor mij is het ook alweer een tijd geleden, en ieder paard is anders dus om er nu vanuit te gaan dat je het weet als je het al een keer gedaan heb vind ik ook wel aardig kort door de bocht...

Maar goed...

Miekelover, mijn merrietje heeft net het hoofdstel voor het eerst ingehad, daar ga ik eerst een paar keer mee wandelen zodat ze aan het bit went, daarna ga ik een poging doen om te longeren. Hoe ik dat ga aanpakken weet ik dus niet, want ik moet haar in de gewone rijbak (wel omheind) gaan longeren, en ze mag niet los in de bak.

Misschien dat we elkaar een beetje op de hoogte kunnen houden van de vorderingen?

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 21:59

hoi malibu. Ik hoop het ook. Alleen holly is nog erg schuw enz. ik ben nu bezig met voetejs geven dat gaat ook redelijk goed. alleen de achter hoeven vind ze nog moeilijk. morgen ga ik er weer mee wandelen en poetsen. en misschien een begin maken aan het longeren

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:22

Heel veel succes ermee, miekelover,
Misschien kun je Ook is iemand in de buurt, van een instructeur ofzo vragen te helpen,

heel veel plezier met je paardje!