sjabrak met inlagers, dan schuift mijn zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jomaro

sjabrak met inlagers, dan schuift mijn zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 12:57

Heb dus een boomloos zadel, daaronder een sjabrak met inlagers.
Als ik daarmee ga rijden dan schuift mijn zadel naar links.
Haal ik het sjabrak eronderuit gebruik dan een gewoon sjabrak,dan ligt het zadel prima en blijft het dus keurig recht liggen.
Maar ja die ruggegraad moet toch vrij blijven? Nu heb ik wel een hele dikke stevige haflinger met hier en daar wat spek, maar die drukpunten van de stijgbeugels blijf je houden. Wie heeft er tips raad of ervaring met het een tijd rijden zonder inlagers.

Anoniem

Re: sjabrak met inlagers, dan schuift mijn zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:01

Kun je een foto plaatsen van een sjabrak met inlagers? Ik heb namelijk geen idee wat voor soort sjabrak dat is en wat inlagers zijn.
Het lijkt me in ieder geval wel erg belangrijk dat de ruggewervels vrij liggen.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:14

Heb je lusjes aan je pad, die je kan vastmaken aan je zadel?

Verder wordt er vaak iets stroefs, zoals neopreen of sympatex aanbevolen.

Het KAN ook aan je rijstijl liggen! Dan zit je niet stil en wiebel je zelf het zadel naar een andere plaats.

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 15:22

heb geen foto zou ook niet weten hoe ik die moet plaatsen, ben niet zo'n computerkenner. Ga er van uit dat je wel die zadelonderleggers kent. knip die even in gedachte door dan heb je dus twee stukken en die zitten op het sjabrak vast in een hoesje, maar dan is er in het middel zeker 5 cm vrij waar dus geen zadelonderlegger zit dus is zo de ruggegraad vrij.

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 15:26

Ja ik heb lusjes eraan. Maar zonder het sjabrak met de inlagers rij ik neem ik aan hetzelfde en dan blijf het zadel wel goed liggen.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:31

Wat voor zadel heb je jomaro?
En welk dek heb je eronder?

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 21:19

ik heb een randoll's boomloos zadel met een volgens de verkoper, voor dat zadel bestemd sjabrak/dek. Ziet er dus uit als een gewoon sjabrak maar dan met die extra vulling/inlagers en daarbij de ruggegraad vrij.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:29

jomaro schreef:
ik heb een randoll's boomloos zadel met een volgens de verkoper, voor dat zadel bestemd sjabrak/dek. Ziet er dus uit als een gewoon sjabrak maar dan met die extra vulling/inlagers en daarbij de ruggegraad vrij.

Dan zou ik gewoon een "echt" dekje zoals een Grandeur, eeen Equitex of HAF pad proberen

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:26

Ben het helemaal eens met Antheman, die ruggegraagvrijheid is o zo belangrijk!
Al líjkt het nu alsof je niets beschadigd zonder speciaal dekje, kun je op langere termijn flinke schade aanrichten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:19

Ik heb een Grandeur pad met sympanova onderkant. Die onderkant is een beetje stroef waardoor het zadel goed blijft liggen.

Ik raad je wel aan om met een goede pad te rijden. Die pad is zowat het belangrijkste van je boomloze zadel. Als je een goedkope pad neemt die wel goed lijkt kan die alsnog schade aanrichten.
Zo'n pad kost even wat, maar het is wel het behoud van je paard, en daar mag je imo niet op bezuinigen.

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 08:25

Bedankt voor de reactie's ga een grandeur pad uitproberen. Op zich heeft de verkoopsters mij wel een sjabrak verkocht waarbij de ruggegraad vrij blijft. Dus hoop ik dat bij een ander pad het wel goed blijft liggen, mijn haflinger is zo breed en een schoft kan je echt niet vinden.

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:14

ik heb een PHYSIO Pad van barefoot onder mijn cheyenne. maar ik galop schuift hij naar voren!! dat is zo dom want ze zeggen echt ; hij kan niet schuiven maar hij zit dan bijna in de nek. aan mij kan het niet liggen want toen ik een paar x les had gehad bij de verkopers van de barefoot's zeiden ze dat ik er zeer goed op reed. dat was op een cheyenne met een grandeur dekje. maar ik heb zo'n peperduur dekje gekocht en nu schuift hij... wat moet ik nu dan doen? vind het maar maf allemaal!

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:24

geluksvogel schreef:
want toen ik een paar x les had gehad bij de verkopers van de barefoot's

Jij hebt je zadel vast particulier gekocht dan?

Misschien moet je het zadel en het dekje iets anders op je paard leggen als je nu doet?
Iets meer naar achter?
Of tóch werken aan je zit?

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:41

@kiara heb hem gekocht van een vrouw diens paard 2 weken plots overleed, ik heb hem toen overgekocht. hij zit al vrij ver naar achter en ligt zoals hij moet liggen. weet het ook niet meer..

Anoniem

Re: sjabrak met inlagers, dan schuift mijn zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 01:31

Overigens schoof mijn Grandeur dekje (met Sympanova onderkant) ook wat naar achter onder het rijden. Ik heb nu de lusjes vastgemaakt door ze met Ducktape vast te plakken vanvoren, en nu blijft hij netjes zitten

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 08:25

Het is dus niet zeker dat door een duur pad het wel goed blijft liggen? En wat als het schuift en dan net op de ruggegraad ligt i.p.v. ernaast, volgens mij heb je dan extra druk op die plek!

*geluksvogel misschien helpt een voorsingel? en anders een staartriem.

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:32

@jomaro wat is een voorsingel? heb er wel van gehoord maar nog nooit gezien. heb je anders een plaatje voor mij?

enne mijn pony vind een staartriem afschuwelijk. had voor mijn gewoone zadel (ja heb ik ook even gehad ) ook een paar x een staartriem gebruikt maar dat begon ze overan met haar kont tegen te schuren en de hele tijd maar bokken. ben dus niet echt voor de staartriem

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 12:38

hoi geluksvogel Heb geen plaatje voor je. Je moet het zien als een extra singel die je voor het zadel plaats en het naar voren schuiven dus tegenhoud. Probeer eerst iemand te zoeken die er een heeft dat je het kan uitproberen ze zijn n.l. erg duur. van 80 tot 240 euro.

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:44

poeh zeg, wat duur. ik heb nu ook al contact met bianca van barefoot, dus we zullen eerst zien of zij er wat aan kan doen!

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 13:08

Ja ze zijn erg duur, en of het werkelijk iets is dat wel goed helpt? Mijn haflinger is zo breed en die speklagen houden het zadel wel tegen. Veel andere zadel paste daardoor juist weer niet. Maar de mijne schuift dus naar een kant. Ook daar gaven ze dat een voorsingel zou helpen maar ( de verkoper in een ruitersportzaak) Heb er dus eerst een uitgetest en het werkte dus niet. Het zadel van mij ligt prima als er maar helemaal geen dekje of wat dan ook onderligt. maar ja dan is het weer slecht voor zijn rug. Volgens andere zou hij het niet nodig hebben omdat hij zelf al inlagers op zijn rug heeft. maar ga ermaar van uit dat ik toch beter een pad eronder kan plaatsen. ipv zijn vet te gebruiken.

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:11

haha kan ook he je moet maar kijken wat jij denk dat het beste is. mij werd ook een dure pad aangeraden die niet werkte...