ik ben al veel aan het lezen geweest over van alles en nog wat, maar wie kan mij nu kort en bondig het verschil uitleggen tussen al die verschillende vormen... natural horsemanship, freestyle, vrjheidsdressuur etc...
voor zover ik heb gelezen ligt het imo allemaal erg dicht bij elkaar, een vriendin van mij zegt dat er tussen al deze vormen een groot verschil zit en in de verste verten niet op elkaar lijken...
Freestyle: is een term van Emiel Voest die hij gebruikt voor zijn manier van Natural Horsemanship.
Natural Horsemanship: Een benaming die aangeeft dat je op een natuurlijke manier om gaat met je paard; dat wil zeggen het wezen paard tegemoed komt in zijn natuurlijke behoeftes.
Vrijheidsdressuur: is een vorm van africhten, waarbij je, dan al wel of niet, gebruik maakt van natural horsemanship, maar waarbij het einddoel is om je paard bepaalde opgave in 'vrijheid' uit te kunnen laten voeren.
Ik denk dat het zo het beste de lading dekt. Het heeft dus allemaal wel met elkaar te maken, maar het is zeker niet hetzelfde.
Dit is idd heel helder! Met als toevoeging dat de term freestyle vaak ook gebruikt wordt voor het rijden van een paard zonder zadel en hoofdstel oid. Dus het paard in vrijheid rijden.
Vrijheidsdressuur staat natuurlijk het meest bekent om de ''kunstjes''. De spaanse pas, compliment, steigeren.. En ik vind persoonlijk dat je het niet goed kan uitvoeren als je niet ook bekent bent met natural horsemanship..