wie heeft info over dit bitloze hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

wie heeft info over dit bitloze hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 14:02

Ik wil bitloos gaan rijden, en zoek nu dus naar een bitlooshoofdstel. nu kwam ik dus dit hoofdstel tegen:

Afbeelding

met deze tekst:
Of je nu een Natural Horsemanship liefhebber bent of niet, soms is het gewoon beter om (een tijdje) zonder bit te rijden. Met dit hoofdstel rijdt je zo weg. Je paard hoeft er niet aan te wennen. De dikke pad onder de neus zorgt voor een vriendelijke inwerking.
Het hoofdstel wordt geleverd zonder teugels, maar iedere set teugels is gemakkelijk te bevestigen. Deze topper vind u nergens goedkoper! De kwaliteit en de werking is door het ontbreken van een merkje niet minder. In de maten Cob en Full, kleuren zwart en bruin.

en ik ben benieuwd of hier mensen zijn die ervaring met dit hoofdstel, of een soortgelijk hoofdstel hebben. is het waar dat je hier zo mee weg kan rijden, en dat je paard er niet aan hoeft te wennen?

als ik me niet vergis zit de onderkant van de neusriem gekruist en komen daar de teugels aan vast. wat voor werking heeft dat? zitten er nog bepaalde voor en nadelen aan?

hoe zit het met de kwaliteit? het is een wat goedkoper hoofdstel dan anderen die ik heb gezien. voor mij opzich wel mooi meegenomen, maar ik betaal liever wat meer voor een goed hoofdstel.

ik hoop dat iemand mij wat meer info over dit hoofdstel kan geven!

Anoniem

Re: wie heeft info over dit bitloze hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 14:40

zorro schreef:
Ik wil bitloos gaan rijden, en zoek nu dus naar een bitlooshoofdstel. nu kwam ik dus dit hoofdstel tegen:

Dit hoofdstel heb ik ook. Het is een absolute aanrader.
Lees op mijn website (www.jovarna.tk) de pagina 'Bitloos' maar eens.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 14:56

ah super, hier heb ik wat aan! de neusriem word onder dus inderdaad gekruisd. ik heb echt iets aan de info op je site, dank je wel!

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:05

Heb dit hoofdstel ook al een tijd.
Is absoluut een prima hoofdstel,ik heb het vergeleken met een "orgineel" merk en dat is exact hetzelfde.

Ik ben er idd ook zo mee weggereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:21

CarS: wat is het originele merk van dit hoofdstel?

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 03:22

Ik weet dat Voest ze ook verkoopt, of die nou de originele is weet ik niet. Maar daar ken ik ze in eerste instantie van.

Ik heb er al een aantal gemaakt voor mensen die iets anders willen als gewoon zwart of bruin, en ga er nu ook maar eentje voor mezelf maken. Ik ben namelijk erg benieuwd hoe het rijdt.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 14:16

oke bedankt voor de recties! zo te horen/lezen is dit een prima hoofdstel, dus ik ga er een bestellen!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:01

Ben ook zeer tevreden gebruikster van het hoofdstel. Lekker zacht neusriemgedeelte. Het slijt wel waar de riemen elkaar kruisen, maar that's all.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:53

CarS schreef:
Heb dit hoofdstel ook al een tijd.
Is absoluut een prima hoofdstel,ik heb het vergeleken met een "orgineel" merk en dat is exact hetzelfde.

Volgens mij is de neusriem bij het model van EV "rechter" of niet?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:43

Ze hebben o.a. dit hoofdstel getest bij www.paardnatuurlijk.nl en dit kwam eruit:

Rechterteugel
Wanneer er aan de rechterteugel wordt getrokken drukt het hoofdstel tegen de linkerkant van het hoofd. De grootste druk wordt hierbij uitgeoefend op de onderkaak, omdat de rechterteugel over de onderkaak naar de linkerkant van het hoofdstel loopt. Ook ontstaat er enige druk op de neus.

Linkerteugel
Wanneer er aan de linkerteugel wordt getrokken blijft de linkerkant van het hoofd vrij van druk. Wel ontstaat er enige druk op de neus als gevolg van de kracht die op het ringetje wordt uitgeoefend.

Beide teugels
Wanneer aan beide teugels wordt getrokken wordt de meeste druk uitgeoefend op de neus, maar er ontstaat ook enige druk tegen beide zijden van de onderkaak. Dit komt door de "stropwerking" als gevolg van de teugels die door het ringetje glijden en zo het hele gedeelte rond de neus als het ware aansnoert.

Conclusie
Dit hoofdstel heeft een redelijk goede discriminerende werking. Hoewel ook dit hoofdstel door de kruislingse constructie enige last heeft van de zogenaamde stropwerking is dit beduidend minder dan bij de andere hoofdstellen met vergelijkbare constructie. Dit komt doordat de ringen via tussenstukken bevestigd zijn, waardoor de teugels een minder scherpe bocht hoeven te maken en daardoor meer van de kracht naar de beoogde plek wordt geleid. Ook "opent" het hoofdstel hierdoor snel en soepel wanneer de teugel wordt losgelaten. Het hoofdstel zit bijzonder stabiel op het hoofd, zonder neigingen tot draaien of schuren.

We denken dat dit hoofdstel nog wel eens beter zou kunnen werken wanneer er een begrenzing op de teugel zou worden geplaatst, zodat de teugels niet meer zover door de ringen kunnen glijden dat ze een aansnoerende werking uitoefenen. Dan zou bij het trekken aan beide teugels geen verwarrende druk meer tegen de zijkanten van de onderkaak worden gegeven. Verder is dit een van de betere optomingen in onze test.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:52

Dat was mijn hoofdstel.

Ik heb nog wel nagedacht hoe ik die stropwerking zou kunnen opheffen.
Niet dat het echt nodig is, omdat ik vrijwel altijd ontspanning in de teugels heb, maar goed, zònder de kans op stropwerking zou helemaal fantastisch zijn.
Iemand nog ideetjes?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:58

Die staat boven je in de laatste alinea. Teugelstops zodat de lengte begrensd wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:11

Zijn er teugelstops voor hele smalle riempjes? (Het zijn dus niet de teugels zelf die kruislings onderlangs lopen.)
En hoe krijg je die er dan omheen?
En ze moeten wel dusdanig dik of groot zijn dat ze dus niet meer door de ringetjes kunnen schuiven.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:23

Hier moet een creatieve geest bij komen. Ik zou het niet weten.

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:50

Leren stops bij de tuigmaker laten maken en eraan laten zetten.
Kan de tuigmaker ze meteen op de voor jouw goede plek vastnaaien, kunnen ze nooit meer verschuiven.

Alleen denk ik dat, als je toch al weinig spanning op de teugels hebt, het niet echt nodig is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:19

loekje schreef:
Leren stops bij de tuigmaker laten maken en eraan laten zetten.
Kan de tuigmaker ze meteen op de voor jouw goede plek vastnaaien, kunnen ze nooit meer verschuiven.

Alleen denk ik dat, als je toch al weinig spanning op de teugels hebt, het niet echt nodig is.

Dat zou ik ook laten doen: leren stops laten maken en vastzetten.

Ook al heb je weinig spanning op de teugels tijdens het rijden, je kan in een noodsituatie komen (stel je valt en/of de teugels blijven ergens achter hangen) en dan wil je die strop werking om de neus van je paard voorkomen.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 18:59

dat is idd wel een belangrijk punt, ik vroeg me ook al af of er geen erge stropwerking kwam als je hard aan de teugels trekt. nou is dat niet mijn gewoonte, maar zoiets kan eens in een noodsituatie gebeuren. ik ga dus voordat ik hem ga gebruiken even uitmeten waar ze moeten komen, en er stops aan laten maken.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:36

Gewoon een Cross Rope Bridle pakken , daarom heb ik die geknoopt , die geeft wel zijwaartse druk , goede rem op de neusrug , maar geen stropwerking.

En je geeft de zijwaartse druk tegen de kaak , niet tegen de zijkant van de neus.

Gebruikers van het Emiel Voest of Bitless Bridle zeggen dat ze geen last hebben van stropwerking , maar het samenknijpende effect is precies de reden waarom ik er niet mee wil rijden en de CRB heb geknoopt. Want een gewoon touwhalster waar ik eerst mee reed , heeft geen goed zijwaarts stuur. De CRB wel

Daarmee heb ik dus een ultiem simpel touwtjes-hoofdstelletje dat heerlijk vrij en luchtig is voor een paard , totaal geen ongemak geeft als ze gewoon braaf reageerd op gewicht / been / neckreining , maar als ze even dwars of rennerig is dan kan ik wel goed corrigeren. Heel duidelijk zonder pijn te doen.

De voordelen van zo'n gekruist bitloos hoofdstelletje + de voordelen van een simpel touwhalster , maar zonder de nadelen hiervan , ik ben er nog steeds superblij mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:52

Ik heb eerder ook met een touwhoofdstel gereden (de Libra), maar deze beviel ons niet. Het touw zorgt voor instabiliteit en dus ruis.
Zijn de CRB's er ook in leer en hebben die ook een zachte, brede neusband?

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:41

Met een CRB krijg je toch ook druk achter de oren?
Dat is met een Voest niet. En idd. ik vind de Voest erg stabiel liggen, schuift geen mm. in tegenstelling tot vele andere bitloze hoofdstellen.
En die brede zachte neusriem heeft ook mijn voorkeur.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 21:47

ik wil in ieder geval geen hoofdstel dat schuift of instabiel ligt. ik heb altijd met bit gereden, en wil daarom zo veel mogelijk duidelijk. en idd: een brede zachte neusriem heeft toch ook mijn voorkeur.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:50

Waarom ?

Omdat vriendelijker is ?

Ik vind gewoon een dubbeltouwtje zoals van een touwhalster of CRB over de neus juist fijn. Lekker luchtig , niet zo'n brede zweetband over dat koppie. Mijn insteek is dat ik er alleen aan zit te plukken als ze gecorrigeerd moet worden , en dan mag het best duidelijk voelbaar zijn anders zat ik er niet aan.

Zolang ze gewoon braaf is heeft ze des te minder "last" ervan omdat het zo licht en dun is allemaal.

Brede neusriem is opdringeriger aanwezig ook als het dier braaf is en gewoon goed reageerd op stem / zit / been / neckreining.
Dan oefen ik persoonlijk niet of nauwelijks druk uit op de teugels.

Als ze iets uitspookt waardoor ik WEL de teugels erbij pak dan mag ze dat gerust duidelijk voelen.

Ik heb echt niet de illusie dat ik met mijn menselijke kippekracht zo hard aan de teugels kan trekken dat dat dubbele touwtje haar zeer doet op de neus...zal hooguit oncomfortabel aanvoelen maar pijn daar geloof ik niet in. En oncomfortabel / wat irritant dat je neushaar door de war gaat mag best als je wat aan het uitvreten bent

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:05

Een brede en zachte neusband vind ik idd vriendelijker. Test het maar eens uit op je eigen scheenbeen bijv.. Leg er een brede, zachte band om en trek er dan eens aan. En doe datzelfde eens met twee smalle touwtjes. Wat vind jij dan aangenamer aanvoelen op je scheenbeen? En wat vind je 'opdringeriger' aanvoelen?

Om het dan helemaal eerlijk te houden ten opzichte van je paard: heb je datzelfde touw ook als teugels? Dus ligt datzelfde touw ook in je handen als je corrigeert?

Ik heb touwteugels van 6 mm als teugels. Hier een paar foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=XF4FG8WY.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 10:34

ik vind persoonlijk een brede zachte neusband vriendelijker. wat echt het allervriendelijkst is voor het paard, ik zou het niet weten. maar voor mijn eigen gevoel is dit vriendelijker, en dan ga ik daar op af.

loekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:47

zorro schreef:
wat echt het allervriendelijkst is voor het paard, ik zou het niet weten.

Zonder hoofdstel Of helemaal niet rijden, lekker in de wei laten .