[AR] Verschil mennen/rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[AR] Verschil mennen/rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:39

Hey iedereen,

Ik zit met een vraagje .. natuurlijk weet ik wat het verschil is tussen mennen en rijden, daar gaat het niet om Maar ik ken echt niks van mennen en nu vroeg ik mij het volgende af:

Stel dat je een paardje hebt dat door rugproblemen niet meer bereden kan worden, kan je hier dan eventueel mee gaan mennen? Omdat voor zover ik er iets van ken er toch verschil tussen zit (een shet bv. kan meer gewicht trekken dan dat ie kan dragen .. is dat bij elk paard zo?).

En speelt het ook mee waar de problemen zitten en hoe erg ze zijn enzo? Of maakt dat in principe niet veel uit?

Gewoon een nieuwsgierig vraagje ...

Groetjesss

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:49

Ja ligt er ook wel aan wat voor problemen hij heeft denk ik.

Bij tweewielers krijgt een paard namelijk met heuveltjes etc. ook altijd druk op de rug, dit zou ook al voldoende kunnen zijn om pijn te hebben...

Dit soort dingen kan je beter bij een DA voorleggen, die weet heir meer van.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:26

Het is toch ook zo (correct me if im wrong) dat het een heel andere manier van dragen is.. juist omdat rijden dragen is en voor de kar toch meer trekken

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:01

ja, vaak is het meer trekken. Maar bedenk dat een paard voor de wagen een borststuk heeft om mee te trekken, maar ook een schoftstuk heeft waar de bomen van de wagen in hangen. Dus ook een deel dragen (is natuurlijk minder).
Wil je met een paard gaan mennen wat rugklachten heeft dan is tuig, een goede kar en het in balans zijn van de bomen erg belangrijk. De ene kar is de andere niet, en verkeerd opgetuigd en afgesteld kan ook heel vervelend zijn voor een paard.

Nouvel

Re: [AR] Verschil mennen/rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:45

Ik rijd nu een paard met een erg gevoelige en slecht bespierde rug.
Onder het zadel geeft ze ontzettend veel spanning en is ze nauwelijks goed te rijden.
Voor de wagen kan ze lekker ontspannen en mooi door de rug lopen.
Sinds ze voor de wagen loopt is ze soepeler, sterker en beter bespierd geworden.
Dus ik denk dat het in jouw geval zeker zinvol zou kunnen zijn.

pumba_4_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:28

ik denk dat het wel kan hoor. want ik denk ook altijd als de kar eenmaal in beweging is dat er een stuk minder getrokken hoeft te worden. het gaat dan alleen maar op de overgang bij het wegrijden.
maar je kunt het is proberen en als het niet gaat dan moet je er maar mee stoppen.
maar mennen is wel minder zwaar voor de rug dan rijden en als ik het goed begrijp rij je er nog steeds op en dat heeft ie ook overleeft zeg maar.
ik denk dat het wel kan hoor suc6 veder.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:05

Het is niet persoonlijk ofzo hoor, heb geen paard ... Het is maar gewoon iets wat ik mij afvroeg Omdat je vaak hoort/leest van paarden waar ze niet meer op kunnen rijden door problemen, en dat ze er dan mee gaan mennen enzo .. en dan vroeg ik me af hoeveel verschil hier tussen was ...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:50

Het belangrijkste verschil is natuurlijk de belasting van de rug, of je nou met een x aantal kilo rond moet zeulen of je trekt een soepel rijdende wagen zonder belasting op je rug...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:48

Een paard/pony mag op de harde weg 3 keer zijn eigen gewicht trekken, op een zachte bodem 1 keer.
Je kunt met mennen gaan beginnen met een paard/pony vanaf 2,5 jaar, trekken is minder belastend voor de rug als rijden.
Wij hebben 2 shetten voor de wagen en die trekken op de weg de kar en 3 personen zonder problemen, in het bos word het pittig, op oplopende stukken stappen er 2 ff af, maar dan nog blijven ze doorgaan.

Als je een mencursus gaat volgen, leer je een hoop , ook over het te mogen trekken gewicht etc!