weet niet veel van NH af, ga met paarden altijd gewoon op mn gevoel af en dat ging altijd heel goed, vooral met veulens handmak maken

ik ben nu gewoon nieuwschierig en wil meer leren van omgangsvormen van en met paarden, dus wat bepaald gedrag betekend en hoe een paard het gedrag vd mens interpreteerd.
als voorbeeld Blacky de manegepony.
Blacky is een merrie, jaar of 18 denk ik.
ze staat meestal binnen en heeft alleen uitzicht op muren, voorste muur is van de gang en daarvoorlangs dus een pad waarlangs regelmatig mensen en paarden komen.
bij elk paard gooit ze de oren plat in de nek en dreigt ernaar.
ze heeft het ook gepresteerd om naar mijn dochtertje te dreigen toen ik bij Blacky in de box met haar manen bezig was, en mn dochtertje om de hoek kwam kijken.
in de groep staat Blacky zomaar ergens tussen de pony's.
als ik kom (als iemand komt, het is dus een manegepony kent mij wel maar kent zoveel mensen) dan kijkt ze wel maar komt niet naar me toe.
uiteindelijk komt ze wel en jaagt dan echt ineens iedere pony weg in de grote omtrek.
hoofd heel laag oren plat in de nek.
met poetsen en rijden is ze braaf, wel soms lui maar soms ook echt goed aan het luisteren, netjes aan de teugel.
als er een pony op minder dan 2 meter afstand van haar komt, naast haar dan is het oren in de nek en kont erheen draaien.
voor of achter haar doet ze dat niet.
ze schuurt ook graag met haar hoofd tegen je aan, nou las ik laatst ergens op bokt dat dat een teken van dominantie is, dus dat laat ik niet meer toe.
ik ben gewoon nieuwschierig wat jullie zeggen wat dit gedrag betekend en hoe de pony mij in dit geval, ziet.
gewoon om er iets van op te steken.
bedankt voor reacties