[NH] wat betekend dit gedrag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

[NH] wat betekend dit gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 17:35

hallo, ik weet niet of dit bij NH hoort hoor ik hoop het maar?
weet niet veel van NH af, ga met paarden altijd gewoon op mn gevoel af en dat ging altijd heel goed, vooral met veulens handmak maken
ik ben nu gewoon nieuwschierig en wil meer leren van omgangsvormen van en met paarden, dus wat bepaald gedrag betekend en hoe een paard het gedrag vd mens interpreteerd.
als voorbeeld Blacky de manegepony.
Blacky is een merrie, jaar of 18 denk ik.
ze staat meestal binnen en heeft alleen uitzicht op muren, voorste muur is van de gang en daarvoorlangs dus een pad waarlangs regelmatig mensen en paarden komen.
bij elk paard gooit ze de oren plat in de nek en dreigt ernaar.
ze heeft het ook gepresteerd om naar mijn dochtertje te dreigen toen ik bij Blacky in de box met haar manen bezig was, en mn dochtertje om de hoek kwam kijken.
in de groep staat Blacky zomaar ergens tussen de pony's.
als ik kom (als iemand komt, het is dus een manegepony kent mij wel maar kent zoveel mensen) dan kijkt ze wel maar komt niet naar me toe.
uiteindelijk komt ze wel en jaagt dan echt ineens iedere pony weg in de grote omtrek.
hoofd heel laag oren plat in de nek.
met poetsen en rijden is ze braaf, wel soms lui maar soms ook echt goed aan het luisteren, netjes aan de teugel.
als er een pony op minder dan 2 meter afstand van haar komt, naast haar dan is het oren in de nek en kont erheen draaien.
voor of achter haar doet ze dat niet.
ze schuurt ook graag met haar hoofd tegen je aan, nou las ik laatst ergens op bokt dat dat een teken van dominantie is, dus dat laat ik niet meer toe.
ik ben gewoon nieuwschierig wat jullie zeggen wat dit gedrag betekend en hoe de pony mij in dit geval, ziet.
gewoon om er iets van op te steken.
bedankt voor reacties

Signe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:39

Klinkt idd als dominantie, maar volgens mij eerder uit onzekerheid of zelfs omdat ze aandacht wil. Het is bij dit soort oudere paarden wat moeilijker omdat ze gedrag ehbben aangeleerd,zeker als het om een manegepaard gaat. Het kan dus zijn dat ze het niet doet omdat ze haar dominantie wil aangeven. Het kan zijn dat ze met dit gedrag in het verleden een beloning (aandacht,hooi,whatever) heeft gekregen en daarom dat gedrag nu nog doet. Het kan ook uit verveling zijn ofzo.
Het is jammer dat ze zo in haar box staat zonder contact met andere paarden. Dan zou je het gedrag beter kunnen bestuderen.

Ik denk niet dat paarden het menselijk gedrag intrepeteren, dat gaat eerder andersom. Mensen intrepeteren het gedrag van paarden. Wel is bekend dat je met je houding een aantal dingen van de paardentaal kun simuleren en dat ze dat kunnen begrijpen ondanks dat wij geen oren of staart of vier benen hebben. Knap he van die paarden!

Ik vrees dat jij weining aan het gedrag van Blacky kunt doen omdat er zoveel andere mensen langslopen die ook invloed op het gedrag hebben.

Ik heb ook altijd NHS vanuit mezelf gedaan, zonder dat ik eigenlijk wist wat ik deed. Nu ik wat meer weet wat ik doe is het alleen maar makkelijker geworden!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:02

Klinkt een beetje alsof ze niet goed raad weet met andere paarden en jou wil beschermen tegen ze.
Staat ze weleens gewoon in de wei of paddock met anderen?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:04

Dier maakt gewoon duidelijk dat ze het niet wil dat andere paarden in haar ruimte komen.........

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 22:28

waarom dan wel alleen ik (of ander mens die het goed met haar bedoelt) wel in haar ruimte, maar dan niet bijvoorbeeld mijn dochtertje ook?
is het geen jaloezie/ dominant gedrag?
kan dit gedrag aanzet geven tot 'vals' worden/ onbetrouwbaar zijn?
ik weet dat ik niks aan haar gedrag enzo kan doen omdat ze manegepony is, maar kan wel heel goed met die pony opschieten zelf.
ze staat voor zover ik weet niet erg vaak buiten, dan is het in de bak, met alle manegepony's.
ik had haar een keer in de bak losgedaan, komt de eigenaar met een vreemde pony aanlopen, jaagt die zo bij Blacky in de bak.
Blacky stormde er met de oren in de nek hoofd omlaag tanden ongeveer ontbloot recht opaf.
even vechten maar andere pony won, toen was het bluffen maar ook uit de buurt blijven maar ze was compleet opgefokt
het is dus vind ik nogal een karakterpaardje, en ik vraag me daarom af hoe en wat, in dit geval gewoon even als soort oefening, want zoals dapperdier zegt, ik doe het ook op gevoel, maar NH kan ik niet en het kan altijd duidelijkheid geven natuurlijk, dat je beter begrijpt wat er in het dier omgaat.
op stal kunnen de pony's wel de neus een stukje door de tralies doen en daar ergert ze zich al kapot aan bij haar buurpony's, vliegt echt tegen de spijlen op.
misschien niet als er niemand bij is dat weet ik niet.
maar in de omgang dus echt lief verder behalve met opzadelen, singeldwang.
oja het verhaal gaat dat ze ooit gericht op iemand af is gelopen om die vervolgens te trappen..
dat haar ruimte bewaken, waarom het éne paard wel en het andere niet?
zou Blacky bijvoorbeeld hoger in de rangorde staan dan die andere pony's? (die het niet doen)

Evenaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:27

Klinkt als een vrij dominant paardje met een grote persoonlijke ruimte. Dat ze de een wel toelaat en de ander niet, tsja dat ligt aan de manier van benaderen (toestemming vragen haar ruimte te betreden). En sommige paarden kunnen het goed met elkaar vinden, anderen niet. Net als wij mensen, ik wil ook niet iedereen in mijn directe buurt hebben.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:29

Zo een paard wordt alleen vals als haar subtiele aanwijzingen genegeerd worden.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 11:26

ja oke daar zit wat in!
ik negeer haar niet maar laat me ook niet van mn stuk brengen, zegmaar ik ga er vanuit dat dreigen geen bijten word en deins niet terug.
trappen oke daar houden we rekening mee.
in de bak loop ik niet op haar af maar laat haar komen.
maar ik ga haar niet plagen door dan als zij er is ook andere paarden aan te halen, met andere woorden ik laat haar zoveel mogelijk in haar waarde en houd rekening met hoe ze is, en we kunnen goed met elkaar.
eigenlijk komt deze vraag over haar ook voort uit de (niet te dramatisch op te vatten) 'angst' die ik heb, dat ik misschien verkeerd overkom bij die pony, waarmee ik misschien steeds dominanter gedrag van haar uitlok/ mogelijk maak, waardoor dreigen bijten word enz.

hoe ervaart een paard poetsen dan, want in wezen ben jij dan degene die komt kroelen toch?
Black wil altijd dat ik begin met aanhalen, laatst wachte ik tot zei begon (altijd met bovenlip wroeten aan je jas), maar dat duurde toch even en vond ze duidelijk niet echt gewenst.. (heel onzeker 'wroetje', zo van "eigenlijk niet maar ja jij doet ook niks..")

moet er ff bijzeggen Blacky is niet zo'n type pismerrie/ super kattige welsh merrie (die zie je zo vaak vind ik), het is verder een lieve pony loopt mee met de gehandicapten les daar loop ik dus met haar.
type merens oid. (ponykruizing zeg ik altijd maar)

maar iig bedankt voor de antwoorden ik vind het echt heel interesant

Mexx93

Re: [NH] wat betekend dit gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:23

hey

hm..dit gedrag herken ik wel.
Zelf zie ik er niet veel dominantie en jaloezie in..

In dit geval vind Blackie de paarden gewoon niet leuk.
Ze is liever in haar uppie dan met de anderen erbij.
Dat heeft onze shet ook. die wil alleen maar 1 paardje in haar buurt hebben en dat is mexx.

Maargoed.
Dit is waarschijnlijk gewoon niet een pony die geschikt is voor de manege.
Blackie wil gewoon in een rustig gebied, zonder teveel drukte.
Ze wil maar 1 baasje, de rest hoeft ze niet.
Heel begrijpelijk.
Sommige manege paarden die al jaren manege paard zijn worden wel eens zat om maar altijd in die drukte rond te lopen. Paard wil gewoon uiteindelijk ook rust.

Hopelijk dat je hier wat aan hebt
hetlijkt me in ieder geval beter dat Blakie niet op die manege blijft staan, maar naar een lekker rustig tehuisje gaat met 1 baasje en niet teveel paarden. maarja, daar kan jij natuurlijk ook niet veel aan doen..helaas..

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:23

Dat is omdat jij doorzet, er zijn misschien op die manege ( weet niet hoe groot die is ) 10 mensen die zoals jij gewoon de box inlopen, andere mensen die zien die oren plat en denken OH NEE laat ik daar maar niet in de buurt komen, blacky ziet wel dat andere ( lieve ) pony''s aandacht van zoveel mensen krijgen maar ze niet ! Daarom moet ze die andere pony's niet, omdat die meer aandacht krijgen dan zij. Het is moeilijk om dat probleem op te lossen omdat het om een manege gaat en er meer mensen langs zullen lopen en niet naar haar kijken dan mensen die dat wel doen ! Misschien weet je door deze verhalen allemaal nu zelf wel een oplossing !