[AR] Een vraag over leidsels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

malle_pietje

[AR] Een vraag over leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 21:47

Ik rij met nog al een pittige haflinger nu is dat voor mij geen probleem maar voor haar eigenarese wel die durft op dit moment niet over de weg te rijden wat ik ook wel goed vindt.
Ze schrikt wel eens en wil dan heel hard weg schieten en als je dan niet snel genoeg ben met haar op te vangen gaat ze er in rengalop vandoor ik kan haar goed op vangen maar haar eigenarese niet.
Dan komt nu mijn vraag zijn er leidsels op de markt waarbij je na het schofje eventueel een tweede paar leidsels er aan kan maken zodat er 1 persoon kan rijden en de ander het andere paar vast kan houden en zo kan ingrijpen als het nodig is (net als in een lesauto) ik hoef dan niet de leidsels eerst van haar over te nemen wat te veel tijd kost.
Op deze manier hoop ik het zelf vertrouwen van de eigenarese weer een beetje op te kunnen gaan bouwen.
Als jullie niet weten of het te koop is wil ik wel graag jullie onderbouwde mening van dit idee.

Alvast bedankt

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:53

tja, ze zullen wel te koop zijn... ze worden volgens mij gebruikt bij mensen met een beperking (verstandelijk en lichamelijk)
maar wie die leidsels maakt weet ik niet!

gitje65

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:59

Ik heb ooit gemend en ik kreeg de slofteugels in mijn handen om te leren en de eigenaar had de gewone leidsels, maar verder weet ik er niet zoveel van. Maar moet dus wel kunnen!!

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:22

Volgens mij bestaat het wel maar wordt het niet standaard geleverd. Zou je eens bij je zadelmaker moeten vragen, die kan vast wel iets voor je maken.

Nouvel

Re: [AR] Een vraag over leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:14

Is het niet mogelijk om voor zo'n situatie tijdelijk een extra paar leidsels aan het bit te maken misschien?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:06

Bij veel kleintjes zie je dit inderdaad.
Die hebben dan inderdaad een extra paar leidsels, maar hoe het vast zit?? Ik denk ene paar in de bril, andere paar in het 1e leidselgat.

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:18

Ik zou gewoon een tweede paar leidsels aan het bit vastmaken, en dan die van de leerling in het bovenste gat en die van de leraar in het middelste.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:59

Zoals de andere al zeggen.
Die leidsels kan je dan niet door de sleutels halen, denk ik want dan loopt het niet soepel. Je kan ook overwegen er een tandem sleutel op te zetten

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:13

Een kennis van ons had dat wel Napie, dus 2 paar teugels door de sleutels en dat ging prima. Je hebt veel ruimte in de sluitels hoor.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:33

Ik ben shetlandsleutels gewent, zie alles wat kleiner denk ik

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:03

Hahaha, dat zou kunnen Napie, maar bij een 'normaal tuig' moet dat best lukken hoor!

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:55

kan ook nog zijn dat ze hongaars tweespanleidsel hebben gebruikt, lijkt mij alleen wat lastig..

maar met gewone formaat ogen moeten er wel 2 leidsels doorheen gaan zonder elkaar erg tegen te werken denk ik.

en je kan idd tandem ogen erop zetten als je deze al hebt, om ze apart erbij te kopen zou ikzelf weer wat overbodig vinden.

succes ermee

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:15

mijn zus heeft een tijdje terug een ongeluk gehad met mennen.
tijdens de les heeft haar instructeur ook een 2 paar teugels gebruikt,puur voor het vertrouwen van mijn zus.
hij dee de tweede paar teugels door de brancarlussen van het tuig,werkte goed.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:48

mariska32 schreef:
tijdens de les heeft haar instructeur ook een 2 paar teugels gebruikt,puur voor het vertrouwen van mijn zus.

Dat werkt volgens mij helemaal niet. Dan moet je wel erg laag achter het paard zitten en volgens mij werkt de beweging van de wagen dan in op de mond van je paard

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:06

gaan ze dan ook niet vastzitten als je op een wat hobbeliger terrein rijd?

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:21

Ja dat lijkt mij ook niet echt te werken...

Albert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:18

mariska32 schreef:

Dat kan niet.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:34

Albert schreef:
mariska32 schreef:

Dat kan niet.

Dat het helemaal niet kan bestrijd ik. Waarschijnlijk zijn het geen brancardbeugels geweest, maar lichtogen of veiligheidslichtogen.
Ik heb een dergelijke constructie ook wel eens gezien, maar de leidsels lopen toch 'stroef' door de lichtogen, dus vind ik de constructie niet zo geslaagd

malle_pietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 20:40

Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage ik denk dat ik maar ga proberen om met een tweede paar leidsels te gaan rijden aan het bit. Ik moet zeggen het hier niet om een beginner gaat maar om iemand die heel onzeker is met het rijden op de weg. Want in de bak bij de Boekhorstruiters durft ze wel zelf terijden en krijgt ze ook les.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:12

Het kan echt niet.
En wel om de volgende redenen:
Lichtogen zouden binnen een mum van tijd de leidsels afklemmen onder het lamoen.
Waar zit de instructeur? juist; links. Dat betekent dat de rechterleidsel of achter de billen langs of over de rug naar de hand van de menner moet.

De simpelste methode:
De extra leidsels gesp je gewoon aan de eerste leidsels vast bij het bit. In de ruimte tussen bit en gesp van de eerste leidsel.
Verder gewoon door de sleutels heen. De twee paar leidsels raken elkaar wel, maar dat levert zo weinig wrijving op dat je het echt niet merkt.

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:10

dat het niet kan is dus gebleken van wel.
en ja ik bedoelde de lichtogen[kwam even niet op de naam.
hij hield de leidsels er losjes bij en waren alleen bedoeld om in een nood geval in te grijpen.
het is gedaan door een officiele instuckteur dus die zal toch wel weten waar hij mee bezig is.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:40

Maar als je ernaast zit heb je de leidsels toch net zo snel overgenomen?

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:49

Ja kan ook wel hoor, ik heb het ook wel eens gezien, maar ideaal lijkt het me niet. En overnemen duurt toch wel langer hoor, kan net het verschil maken.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:47

Dat is waar.

malle_pietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 22:29

Krips schreef:
Maar als je ernaast zit heb je de leidsels toch net zo snel overgenomen?

Je kan ze wel snel overnemen maar ik denk dat ik beter en sneller ben door een tweede paar leidsels en ik denk dat de eigenarese zich dan ook wat veiliger voelt.