[AR] paard respect bijbrengen...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

paard respect bijbrengen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 16:53

hoi,
ik heb bij vraag-maar-raak ook al een topic geopend:
viewtopic.php?f=13&t=534973&start=0&st=0&sk=t&sd=a

heeft iemand ideeën om dit paard met grondwerk meer respect te krijgen? ervaring met NH heb ik niet en ik ken helaas ook niemand die hier wél ervaring mee heeft.
ik heb er dus al aan gedacht om een paardenfluisteraar erbij te halen, maar dit lijkt me érg duur en ik weet niet of de eigenaar dit wilt...
ik kan er wel een dierenarts bij halen, maar aangezien ze met rijden enzo gewoon een super leuk en lief paard is weet ik niet of dit iets uithaalt....

de enige waar ze enigs-zins respect voor heeft is een andere verzorgster die door zwangerschap maar heeeeel soms kan komen. helaas begint het respect voor haar ook steeds minder te worden...

weet iemand iets om haar respect bij te brengen?

Groetjes Imke

reginasangel

Re: paard respect bijbrengen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:51

Duidelijk zijn. Staat ze met andere paarden op het land? Zo ja dan kent ze de regels dondersgoed!

Je moet heel simpel zijn: als zij jou probeerd te trappen terug trapen en hard ook! Dat zou een ander paard namelijk ook doen.

Als ze bijt geef je een schreeuw en een stomp terwijl je je hoofd mee naar voren brengt. Je 'bijt' dan als het ware terug.

Als ze gaat gillen en doen, laat haar lekker, dat negeer je gewoon Ze krijgt toch haar zin niet.

Hierin moet je heel concequent zijn, zij probeerd jou pijn te doen en regel #1 in een kudde is dat je dominantere paarden niet trapt of bijt of over ze heen loopt enz. Je moet idd ook de goede dingen belonen natuurlijk en laat haar af en toe eens los rennen dan kan ze wat energie kwijt en zal ze makkelijker zijn.

Wij hebben ook een paard op stal dat met de hand is opgevoedt en idd het is geen pretje. Gelukkig gaat het nu al een heel stuk beter en is ze een stuk rustiger.

Ohja ps lees wat boeken over lichaamstaal enz. daarmee kun je al een hoop duidelijk maken

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 18:16

ze staat in de zomer voornamelijk op stal, in de winter in de wei. ze gaat er wel dagelijks uit met de andere paarden... even lekker de bak in. maar ze is onzettend dominant en dus ook de baas in de kudde.

moe maken voordat we iets met haar gaan doen heeft bij haar ook (helaas) geen nut... ze blijft eigenwijs en ze is een volhouder... hoe moe ook, als ze geen zin heeft blijft ze moeilijk doen.
ik geef haar ook altijd op dr donder als ze stout doet... helaas durft die vriendin van mij dat niet...

die vriendin van mij en ik hebben besloten (als de eigenaar en de andere verzorgster het goed vind) van paard te ruilen... aangezien ik meer geduld heb (en ook iets meer durf) naast en op het paard en zij rustiger is op het paard is dat voor ons allemaal (de paarden en wijzelf) waarscheinlijk het beste... misschien heel raar van mij, dat ik mijn lievert "inruil" voor een dominant en irritant paard, maar misschien word ze met meer geduld (en een minder "angstige" ruiter) op ten duur ook braver...

ik zal kijken of ik boeken over lichaamstaal kan vinden... heeft er iemand goeie titels van boeken?

Jeff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:00

Hej

eerlijk gezegd denk ik niet dat terug slaan en schoppen gaat helpen, straks doe je Talent nog wat aan en daar komt bij dat het dominante kan overslaan in angst en dara heb je helemaal niks aan.

Als je je echt wil verdiepen zou ik eens op de site www.paardnatuurlijk.nl kijken. daar heb je echt heel veel aan. Daar zit ook grondwerk enzo in.

Succes ermee in ieder geval.

Marrietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:02

Hoi Imke,
Respect bij brengen heeft alles te maken met lichaamstaal en weten wat je doet. Je kunt bijvoorbeeld een cursus grondwerk volgen om de kosten te drukken. Dan weet je wat je moet doen. Ik zou je ook kunnen helpen, want je woont bij mij om de hoek Als je interesse hebt mail je maar of kijk op onderstaande website.
Groet, Marrie

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 13:20

de eigenaar wil waarscheinlijk binnekort een keer met Talent naar Utrecht om haar te laten onderzoeken, of ze nergens last van heeft ofzo...
ik heb ook al voorgesteld om iets met NH te doen... helaas geloven de eigenaar en die zwangere verzorgster hier niet echt in... de eigenaar wil hier dus helaas geen geld aan uitgeven...

@marrietje: waar woon je dan??

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:22

Een super boek (vind ik tenminste) over grondwerk waar heel veel over lichaamstaal in beschreven wordt is het boek "Grondwerk" van Inge Teblick. Je kunt het via www.paardentips.nl bestellen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:36

Hoi, ik heb je verhaal bij vraagmaarraak gelezen, en de reacties.

Zelf heb ik ook een flesseveulen. Ook die bezorgd me weleens hoofdpijn met zijn kuren.
Maar ik was van te voren al gewaarschuwd door mensen, dus is Robijn nooit verwend en zo snel mogelijk (14 dagen oud) in de kudde gezet.

Ik vraag me af hoe dat met jouw veulen gegaan is? En hoe is ze met andere paarden? Gaat dat wel goed?

Mijn flessekind is niet zo stout, echter ook hij heeft problemen met luisteren, en is lomp zowel naar mensen als paarden. Maar al van veulen af aan is hem geleerd dat slaan, bokken en bijten niet mogen. Ik heb nooit met hem gespeeld, wat zooo verleidelijk is.
Je kunt er wel vanuit gaan dat jouw paard de 'paardentaal' nooit goed heeft geleerd. Ze mist dus een heel stuk sociale vaardigheden.
Sterker, omdat ze juist mensenantwoorden op haar paardengedrag heeft gekregen in haar jeugd, is ze in de war over wie en wat ze is.

Bij Robijn lijkt het een beetje zo te zijn: hij begrijpt wel dat hij een paard is, maar niet dat hij geen mens is!

Het gedrag van jouw paard is heel moeilijk te corrigeren, omdat het in feite 'gestoord' gedrag is. Een normaal paard geef je een klap, en dat begrijpt ie. Maar bij jouw merrie ben ik daar niet zo zeker van.
Ook van grondwerk moet je geen wonderen verwachten, omdat je paard in een situatie die 'paards' gedrag van hem vraagt, misschien helemaal niet uit de voeten kan. De reacties van jouw paard zouden dan ook weleens heel onvoorspelbaar en best gevaarlijk kunnen zijn. Zeker omdat uit je verhaal blijkt dat je merrie de dominantieverhoudingen nooit duidelijk heeft uitgelegd gekregen. Dit zou ik zeker met hulp van een ervaren persoon doen, liefst iemand die ook met hengsten kan werken.

Ik ben wel heel nieuwsgierig om meer over je paard te horen, misschien helpt het me om mijn eigen flessenkind beter te begrijpen!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 15:52

randalinpony schreef:
Hoi, ik heb je verhaal bij vraagmaarraak gelezen, en de reacties.

Zelf heb ik ook een flesseveulen. Ook die bezorgd me weleens hoofdpijn met zijn kuren.
Maar ik was van te voren al gewaarschuwd door mensen, dus is Robijn nooit verwend en zo snel mogelijk (14 dagen oud) in de kudde gezet.

Ik vraag me af hoe dat met jouw veulen gegaan is? En hoe is ze met andere paarden? Gaat dat wel goed?

Mijn flessekind is niet zo stout, echter ook hij heeft problemen met luisteren, en is lomp zowel naar mensen als paarden. Maar al van veulen af aan is hem geleerd dat slaan, bokken en bijten niet mogen. Ik heb nooit met hem gespeeld, wat zooo verleidelijk is.
Je kunt er wel vanuit gaan dat jouw paard de 'paardentaal' nooit goed heeft geleerd. Ze mist dus een heel stuk sociale vaardigheden.
Sterker, omdat ze juist mensenantwoorden op haar paardengedrag heeft gekregen in haar jeugd, is ze in de war over wie en wat ze is.

Bij Robijn lijkt het een beetje zo te zijn: hij begrijpt wel dat hij een paard is, maar niet dat hij geen mens is!

Het gedrag van jouw paard is heel moeilijk te corrigeren, omdat het in feite 'gestoord' gedrag is. Een normaal paard geef je een klap, en dat begrijpt ie. Maar bij jouw merrie ben ik daar niet zo zeker van.
Ook van grondwerk moet je geen wonderen verwachten, omdat je paard in een situatie die 'paards' gedrag van hem vraagt, misschien helemaal niet uit de voeten kan. De reacties van jouw paard zouden dan ook weleens heel onvoorspelbaar en best gevaarlijk kunnen zijn. Zeker omdat uit je verhaal blijkt dat je merrie de dominantieverhoudingen nooit duidelijk heeft uitgelegd gekregen. Dit zou ik zeker met hulp van een ervaren persoon doen, liefst iemand die ook met hengsten kan werken.

Ik ben wel heel nieuwsgierig om meer over je paard te horen, misschien helpt het me om mijn eigen flessenkind beter te begrijpen!

dat is helaas het probleem. ik weet bijna niks van haar achtergrond ! ik ben daar sinds augustus 2005 om de paardjes te verzorgen, die vriendin van mij komt er pas sinds kort en de zwangere vrouw die Talent eerst altijd deed was er ook pas sinds dat Talent 3 is (Talent is nu 5).
ik weet wel dat de eigenaar altijd paarden heeft gehad, dus Talent zou waarscheinlijk wel altijd tussen de paarden hebben gestaan.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:13

Ja, maar het scheelt veel als je weet of ze bijv. een pleegmoeder heeft gehad, en of ze de eerste tijd bij andere paarden is geweest.

Robijn is alles bij elkaar maar 10 dagen bij ons geweest, in een geitenstal, maar hij was toch al bang voor paarden toen hij terug in de kudde kwam.
Van hengsten weet ik dat sommigen echt asociaal kunnen worden als ze flessekind waren, en nooit meer met een ander paard samen kunnen.
Kan die van jou leuk met anderen samen? Dat zegt ook veel.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 16:22

ze kan zeker goed met de andere paardjes! ze is heel nieuwschierig en wil graag vriendjes worden, maar ze is wel zeker de baas in de kudde!!

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:50

Dat is goed! Als ze in de kudde goed met de rest op kan schieten, betekent dit dat ze wel paardengedrag kent. En dat je werk makkelijker is.
Als ik jou was, zou ik proberen haar problemen aan te pakken op zon manier dat je haar niet 'uitdaagt'
Dus ben je bezig met haar ,dan houdt je constant een zweep bij je. Als ze dan haar been uitslaat, geef je haar een ferme tik op het been, maar liefst zo dat ze je niet ziet slaan. Doe gewoon als anders, kijk haar niet eens aan of zo, en zeg vooral niets. Ze leert dan dat benen uitslaan niet mag, maar zonder dat je haar plaats in jullie 'rangorde' betwist.

Ook met uitslaan van achter, misschien met zijn tweeen werken als dat mogelijk is, en iemand haar een tik van achter laten geven. Want dit gedrag is gewoon gevaarlijk, en ze moet wel weten dat het niet leuk is voor er iemands knieschijf aan gruzels gaat.
Omdat ze al verwend is en dominant, zou ik haar trouwens nooit met voedsel belonen, zoals ik ergens in je draadjes las. Voor je met voer begint, moet je paard al respect hebben.

Bij Robijn merk ik dat hij gewoon tegen je oploopt, als dat toevallig de kortste weg is, en dat hij niet voor je opzij of achteruit wil. Heeft die van jou dat ook? (T kan ook komen omdat Robijn nu eenmaal een lomperd is hoor

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 17:03

ze heeft dat idd soms ook, dat ze gewoon door je heen loopt, maar dat is vooral als in haar stal komt om het halster om te doen om haar naar buiten te laten, maar dat zou natuurlijk ook kunnen komen doordat ze graag naar buiten wilt (dat doet Ufania namelijk ook, ookal mag ze dat niet!).
als ze buiten is zou ze niet snel over je heen lopen (gelukkig.. )

ik zal eens proberen met een tik met de zweep op het been proberen als ze weer loopt te slaan...

oja, gister (dinsdag) was de andere verzorgster (die zwangere) nog geweest en ZIJ kreeg wel het hoofdstel makkelijk om!!