Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
randalinpony schreef:Hoi, ik heb je verhaal bij vraagmaarraak gelezen, en de reacties.
Zelf heb ik ook een flesseveulen. Ook die bezorgd me weleens hoofdpijn met zijn kuren.
Maar ik was van te voren al gewaarschuwd door mensen, dus is Robijn nooit verwend en zo snel mogelijk (14 dagen oud) in de kudde gezet.
Ik vraag me af hoe dat met jouw veulen gegaan is? En hoe is ze met andere paarden? Gaat dat wel goed?
Mijn flessekind is niet zo stout, echter ook hij heeft problemen met luisteren, en is lomp zowel naar mensen als paarden. Maar al van veulen af aan is hem geleerd dat slaan, bokken en bijten niet mogen. Ik heb nooit met hem gespeeld, wat zooo verleidelijk is.
Je kunt er wel vanuit gaan dat jouw paard de 'paardentaal' nooit goed heeft geleerd. Ze mist dus een heel stuk sociale vaardigheden.
Sterker, omdat ze juist mensenantwoorden op haar paardengedrag heeft gekregen in haar jeugd, is ze in de war over wie en wat ze is.
Bij Robijn lijkt het een beetje zo te zijn: hij begrijpt wel dat hij een paard is, maar niet dat hij geen mens is!
Het gedrag van jouw paard is heel moeilijk te corrigeren, omdat het in feite 'gestoord' gedrag is. Een normaal paard geef je een klap, en dat begrijpt ie. Maar bij jouw merrie ben ik daar niet zo zeker van.
Ook van grondwerk moet je geen wonderen verwachten, omdat je paard in een situatie die 'paards' gedrag van hem vraagt, misschien helemaal niet uit de voeten kan. De reacties van jouw paard zouden dan ook weleens heel onvoorspelbaar en best gevaarlijk kunnen zijn. Zeker omdat uit je verhaal blijkt dat je merrie de dominantieverhoudingen nooit duidelijk heeft uitgelegd gekregen. Dit zou ik zeker met hulp van een ervaren persoon doen, liefst iemand die ook met hengsten kan werken.
Ik ben wel heel nieuwsgierig om meer over je paard te horen, misschien helpt het me om mijn eigen flessenkind beter te begrijpen!